Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-01-19, 14:19
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag gör det, därav frågorna.
Nej, du läser inte. Det står klart och tydligt att vi förvandlas LEVANDE. När Adam skapdes var meningen att han (människan) INTE skulle dö utan förvandlas till en ande UTAN att dö. Sedan kom djävulen in i bilden and the rest is history. Evangeliet talar om för oss vad Guds plan var från början. och hur det kommer att bli för de som tror, att de inte kommer att möta döden.

Joh 5:24
Sannerligen, jag säger er: den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet.
Citera
2019-01-19, 14:24
  #50
Medlem
HighwayDelights avatar
Denna trådstarten får det att låta som att det finns ett liv efter detta.
När man dör så tar det slut där och då, så sorry, men något "himmelrike" finns det inte..
Hur ska man bestämma vad som "händer när man kommer dit", om man är död och har en ofungerande hjärna? När kroppen dör, stängs allt övrigt jox som "själ" o likn, ned.

Man kremeras eller begravs, och bryts ner på något sätt.

Men om folk finner tröst i påhittade tankar så..
Citera
2019-01-19, 14:27
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nej, du läser inte. Det står klart och tydligt att vi förvandlas LEVANDE. När Adam skapdes var meningen att han (människan) INTE skulle dö utan förvandlas till en ande UTAN att dö. Sedan kom djävulen in i bilden and the rest is history. Evangeliet talar om för oss vad Guds plan var från början. och hur det kommer att bli för de som tror, att de inte kommer att möta döden.

Joh 5:24
Sannerligen, jag säger er: den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet.
Nu gör du samma sak igen. Att övergå ”från döden till livet” gör ju att döden existerar.
Citera
2019-01-19, 14:46
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nu gör du samma sak igen. Att övergå ”från döden till livet” gör ju att döden existerar.
Nej, efter att Adam syndade och dog kunde inte heller vi, hans avkomma, vara fullkomliga, och Gud förstod att vi också skulle synda. Därför bestämde han att alla skulle dö, för att sedan dömas för vad de hade gjort i livet. Domedagen. Men nu har vi genom tro på Kristus fått möjligheten att få denna dödsdom upphävd, och den som dör kommer att få en uppståndelse. Vissa, jag säger vissa, inte alla, kommer att få vara med vid den första uppståndelsen, och uppståndelsen sker innan förgängelsen av kroppen.

Apg 2:27
Ty du skall inte lämna min själ i dödsriket
eller låta din helige möta förgängelsen.

Apg 2:31
Därför var det Messias uppståndelse han förutsade med orden: Han lämnades inte i dödsriket, och hans kropp mötte inte förgängelsen.

Apg 13:34
Och att han lät honom uppstå från de döda så att han aldrig mer skall återvända till förgängelsen, det har han sagt med dessa ord: Jag skall uppfylla åt er de heliga och oryggliga löften jag har gett David.

Apg 13:35
Ty på ett annat ställe säger han: Du skall inte låta din helige möta förgängelsen.

Det var vad som hände med Jesus, som fick uppstå efter tre dagar. Men till rövaren på korset sa han:

Luk 23:43
Jesus svarade: ”Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset.”

Samma dag han dog skulle han komma till paradiset. Dvs i dödsögonblicket eller som Paulus skriver: vi förvandlas levande. Så det är absolut möjligt för den som tror. Jesus själv förvandlades ill en ande så han kunde samtala med Moses och Elia, som båda redan var "döda" i människors ögon, men alltså hade fått en uppståndelse.

Matt 17
2Där förvandlades han inför dem: hans ansikte lyste som solen, och hans kläder blev vita som ljuset. 3Och de såg Mose och Elia stå och samtala med honom.

Dessutom dog inte Elia utan han togs upp till himlen i en vagn av eld enligt bibeln (2Kung 2:11). Förvandlades levande till en ande, i samma skepnad som visade sig för Jesus och lärjungarna, för han kan ju inte andas utanför jordens atmosfär.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback