Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 23:10
  #1
Medlem
Hej!

Har en fråga:

Jag tar ut föräldrapenning (hela dagar) då jag skolar in mitt barn på förskolan denna vecka. Inskolningsdagarna är väldigt korta, bara 1-1,5 timme långa. Jag har lyckats ordna så jag kan arbeta halva dagar under denna vecka. Fråga: tror ni det är stor risk att försäkringskassan skulle märka något om jag fick 50 % av lönen samt tog ut hel föräldrapenning?

Måste de gå in aktivt och kolla för att upptäcka detta eller har de ett system som upptäcker sånt automatiskt?
Citera
2019-01-15, 23:19
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Hej!

Har en fråga:

Jag tar ut föräldrapenning (hela dagar) då jag skolar in mitt barn på förskolan denna vecka. Inskolningsdagarna är väldigt korta, bara 1-1,5 timme långa. Jag har lyckats ordna så jag kan arbeta halva dagar under denna vecka. Fråga: tror ni det är stor risk att försäkringskassan skulle märka något om jag fick 50 % av lönen samt tog ut hel föräldrapenning?

Måste de gå in aktivt och kolla för att upptäcka detta eller har de ett system som upptäcker sånt automatiskt?

Varför inte bara passa på att vara ledig så som det är tänkt? Föräldradagar är inte ett flexkonto.
Citera
2019-01-16, 00:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Varför inte bara passa på att vara ledig så som det är tänkt? Föräldradagar är inte ett flexkonto.

Av helt ekonomiska skäl.... Behöver varenda korvöre...
Citera
2019-01-16, 00:46
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Av helt ekonomiska skäl.... Behöver varenda korvöre...

Då ska du nog inte riskera att få en smäll av försäkringskassan. Sådant där uppdagas ibland, hur ofta kan jag inte svara på men du har inte råd att ta risken.
Citera
2019-01-16, 18:50
  #5
Medlem
Ta ut lön och föräldrapenning kan man göra samtidigt, bara man inte har jobbat. Så att flexa en dag och samtidigt ta ut föräldrapenning är okej.

Risken att bli upptäckt stt du jobbar och fått föräldrapenning samtidigt är ganska liten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback