Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 22:49
  #1
Medlem
shadow666s avatar
Hejsan har en fråga, får arbetsgivaren bestämma PRECIS vad den vill att jag ska göra. Säg att jag är disk plockare, får då chefen beorda mig att klippa gräset hemma hos honom på arbetstid? Ja ni fattar, saker som inte tillhör min titel som disk plockare. Är det olagligt eller bara omoraliskt?
Citera
2019-01-15, 22:52
  #2
Medlem
MaxineWaterss avatar
Olagligt och olagligt, han kan iaf inte säga upp dig pga det för det är inte inom ditt område. Står i ditt avtal vilka arbetsuppgifter du har.
Citera
2019-01-15, 22:55
  #3
Medlem
beror så mycket på vad det handlar om, om det är ditt exempel det gäller eller väldigt snarlikt tror jag inte det är "lagligt". prata med din chef om du inte trivs med dina uppgifter du blivit tilldelad, såklart ska det kännas rimligt och bra för dig.
Citera
2019-01-15, 22:56
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Hejsan har en fråga, får arbetsgivaren bestämma PRECIS vad den vill att jag ska göra. Säg att jag är disk plockare, får då chefen beorda mig att klippa gräset hemma hos honom på arbetstid? Ja ni fattar, saker som inte tillhör min titel som disk plockare. Är det olagligt eller bara omoraliskt?

Chefen leder och fördelar alltid arbetet. Jobbar du ex. som programmerare så kan chefen sätta dig på att sopa golv och ta kopior istället om chefen tycker du skall göra det.

Är du med i facket så kan de möjligen ändra lite på din situation om du har en skriftlig arbetsbeskrivning/tjänstebeskrivning.
Citera
2019-01-15, 22:58
  #5
Medlem
Pallestroms avatar
Arbetsgivaren kan nog bestämma det mesta gällande dina uppgifter fast gräsklippning slipper
du nog😉
Citera
2019-01-15, 23:00
  #6
Medlem
MaxineWaterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Chefen leder och fördelar alltid arbetet. Jobbar du ex. som programmerare så kan chefen sätta dig på att sopa golv och ta kopior istället om chefen tycker du skall göra det.

Är du med i facket så kan de möjligen ändra lite på din situation om du har en skriftlig arbetsbeskrivning/tjänstebeskrivning.

Du är full med skit.

https://lawline.se/answers/hur-mycke...fter-forandras
Citera
2019-01-15, 23:08
  #7
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxineWaters
Du är full med skit.

https://lawline.se/answers/hur-mycke...fter-forandras

Läs och förstå det du länkar till.

Speciellt kollektivanställda kan omplaceras mer eller mindre hej vilt. Det är väldigt enkelt för en arbetsgivare att tilldela någon "extra" uppgifter som sedan blir en del av tjänsten.

Är man tjänsteman och inte kollektivanställd så har man ett bättre skydd men kan fortfarande få uppgifter förutom de man anställdes för. Det är därför viktigt att ha en tjänstebeskrivning redan från start i sin anställning. Utan en tjänstebeskrivning så står den anställde ganska så slätt.

Läs lite AD domar också så förstår du mer hur det hela fungerar.

Kan rekommendera Kurt.nu läs lite där så blir du mörkrädd.
Citera
2019-01-15, 23:25
  #8
Medlem
megacoolmans avatar
Fast just att klippa gräset hos chefen, eller t ex tvätta dennes bil lär ju räknas som grå arbetskraft.
Han eller hon nyttjar ju företagets resurser för privata syften utan att skatta för det, vilket inte är tillåtet.
Citera
2019-01-16, 19:23
  #9
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Fast just att klippa gräset hos chefen, eller t ex tvätta dennes bil lär ju räknas som grå arbetskraft.
Han eller hon nyttjar ju företagets resurser för privata syften utan att skatta för det, vilket inte är tillåtet.

Aha okej, men låt oss säga såhär. Säg att man är flytt gubbe och chefen ber en "flytta hans privata möbler"+en kompis utan hen betalar för det. utan att man får extra betalt, är det grå-zon då med?
Citera
2019-01-16, 21:02
  #10
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Aha okej, men låt oss säga såhär. Säg att man är flytt gubbe och chefen ber en "flytta hans privata möbler"+en kompis utan hen betalar för det. utan att man får extra betalt, är det grå-zon då med?

Missförstår dig kanske nu, men menar du att du + en kompis ska flytta chefens möbler utan att få betalt?

Då är det ju inget fel i det. Då hjälper ni ju chefen på eran fritid.
Om chefen däremot tvingar er att jobba gratis, så är det ju upp till er att be honom att dra åt h-e.
Citera
2019-01-17, 02:33
  #11
Medlem
killawifes avatar
Nej man får inte göra så som du skriver i din inledande text. Men oftast är man inte anställd som "diskplockare" eller som i mitt fall "reparatör och kundkommunikatör" utan som restauranganställd eller butiksmedarbetare och då är spannet ganska brett för vad man kan bli satt på att göra. Som restauranganställd kan man då bli tvingad att exempelvis klippa gräset utanför restaurangen, men inte hemma hos sin chef.
Är man anställd som flyttkarl så består ens jobb i att jobba med flyttar. Om man blir fördelad att flytta möbler åt ens chef under arbetstid som ett ordinarie jobb under ens arbetsschema så är det helt ok men om man inte får betalt för det så är det inte tillåtet. Får man istället betalt "under bordet" så att säga så är det inte heller tillåtet.
Jag har dock haft flera anställningar där jag blivit ombedd av min chef att utföra dennes privata ärenden eller hjälpa nån vän eller bekant till chefen med nåt arbete som ligger under ramen för min kunskap och anser väl att så länge jag får betalt och arbetet inte är nåt som jag inte vill göra så spelar det ingen egentlig roll om jag gör just det arbetet eller nåt annat.
Det är bättre att vara vän med chefen än ovän, om man säger så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback