Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 21:45
  #1
Medlem
Devotis avatar
Tja!

Fick nyligen chansen att köpa tillbaka en trogen bil som jag ägt innan väldigt billigt,
en Audi A6 -05 s-line med 2.4 v6( i.

Fd ägarn säger att kamkedjan är av, men skulle tro att det låter med än vad det skulle gjort i motorn när man kör på starten.

Ända som låter är ett svagt tickande, vilket den gjorde när bilen var kall när jag ägde den. Då var det en ventil som inte ville hänga med.

Den snurrar på starten & hoppas till när jag gasar men startar aldrig.

Ska börja riva i den imon & kolla men kan vara kul att höra vad andra tror det kan vara
Är det något för drygt så byter jag motor bara.
Citera
2019-01-15, 21:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devoti
Tja!

Fick nyligen chansen att köpa tillbaka en trogen bil som jag ägt innan väldigt billigt,
en Audi A6 -05 s-line med 2.4 v6( i.

Fd ägarn säger att kamkedjan är av, men skulle tro att det låter med än vad det skulle gjort i motorn när man kör på starten.

Ända som låter är ett svagt tickande, vilket den gjorde när bilen var kall när jag ägde den. Då var det en ventil som inte ville hänga med.

Den snurrar på starten & hoppas till när jag gasar men startar aldrig.

Ska börja riva i den imon & kolla men kan vara kul att höra vad andra tror det kan vara
Är det något för drygt så byter jag motor bara.

Kamkedja på Audi är ett std fel.. Det kan bli dyrt.
Citera
2019-01-15, 21:53
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devoti
Tja!

Fick nyligen chansen att köpa tillbaka en trogen bil som jag ägt innan väldigt billigt,
en Audi A6 -05 s-line med 2.4 v6( i.

Fd ägarn säger att kamkedjan är av, men skulle tro att det låter med än vad det skulle gjort i motorn när man kör på starten.

Ända som låter är ett svagt tickande, vilket den gjorde när bilen var kall när jag ägde den. Då var det en ventil som inte ville hänga med.

Den snurrar på starten & hoppas till när jag gasar men startar aldrig.

Ska börja riva i den imon & kolla men kan vara kul att höra vad andra tror det kan vara
Är det något för drygt så byter jag motor bara.

Om den är av borde det väl vara gott om felkoder att kolla på.
__________________
Senast redigerad av Trollfeeder 2019-01-15 kl. 22:18.
Citera
2019-01-15, 21:54
  #4
Medlem
Devotis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Kamkedja på Audi är ett std fel.. Det kan bli dyrt.

Vet om det väl, dyrt & dyrt.. 12k för en bra motor
Citera
2019-01-15, 22:22
  #5
Medlem
Har kamkedjan gått av under körning så lär väl ventilerna vara skrot är väl bara att ta av kåpan och titta.
Citera
2019-01-15, 22:38
  #6
Medlem
Devotis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Har kamkedjan gått av under körning så lär väl ventilerna vara skrot är väl bara att ta av kåpan och titta.

Ska göra det imon hade jag tänkt mig.
Citera
2019-01-16, 22:32
  #7
Medlem
Fuzzs avatar
Kolla även inställningsmärkena för kedjan. Kan vara så att den hoppat . Har varit med om det på några bilar. Är det bara ett kugg kan det räcka med att sätta dit en ny kedja.
Citera
2019-01-17, 13:55
  #8
Medlem
PlutoJs avatar
Det är väl en interferencemotor?
Om kamkedjan gått av borde den väl knappast gå runt på startmotorn?
Citera
2019-01-18, 20:25
  #9
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det är väl en interferencemotor?
Om kamkedjan gått av borde den väl knappast gå runt på startmotorn?
Jovisst med krökta ventiler kan den snurra på rätt friskt (komplös)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback