Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 20:39
  #1
Medlem
miklons avatar
Jag har en Skoda Octavia -99 med 1.6l bensinmotor som jag har bytt termostat på. Ett enkelt ingrepp, problemet är bara att jag inte får det tätt när jag sätter ihop allt igen. Jag har bytt o-ringen som ska täta mot en ny, torkat rent och försökt vara noggrann med att få allt på plats, men likförbannat läcker det i skarven mellan termostathus och lock.

Någon som har någon erfarenhet av liknande problem och har någon idé? Enligt Skodas verkstadsmanual så ska skruvarna dras åt med 15 Nm, men jag har ingen momentnyckel som kommer åt, så jag har fått dra på känn. Jag funderar på om jag dragit för hårt, men 15 Nm är ju ändå hyfsat hårt för en liten skruv.

Kan det funka att blanda i "kylarlagning" i kylarvattnet, eller förvärrar det bara saker och ting?
Citera
2019-01-15, 21:16
  #2
Avstängd
DJ-DRUNKs avatar
Läcker den om du återmonterar den gamla termostaten?
Citera
2019-01-15, 21:19
  #3
Medlem
Hmmm....

15Nm är alltså bara ynka 1,5Kg last på 1m hävstång, alltså väldigt lite.

Så kanske du har dragit åt för hårt.
Citera
2019-01-15, 21:47
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hmmm....

15Nm är alltså bara ynka 1,5Kg last på 1m hävstång, alltså väldigt lite.

Så kanske du har dragit åt för hårt.

Framför allt ojämnt. Inga packningar i världen håller tätt om man drar en skruv 8 Nm och den diagonalt 22 Nm.
Citera
2019-01-15, 21:50
  #5
Medlem
Ligger O-ringen på rätt sida om termostaten ?

om det är som på Golf MK2 och 3 så ska man sätta termostaten först i huset sedan O-ringen
Citera
2019-01-15, 21:50
  #6
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Läcker den om du återmonterar den gamla termostaten?

Det har jag inte testat, men det kan ju vara en idé att testa.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hmmm....

15Nm är alltså bara ynka 1,5Kg last på 1m hävstång, alltså väldigt lite.

Så kanske du har dragit åt för hårt.

Ja, det är ju möjligt. Jag ska försöka få tag på en momentnyckel som går att komma åt med så att jag kan vara säker på att det inte är problemet.
Citera
2019-01-15, 21:51
  #7
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Ligger O-ringen på rätt sida om termostaten ?

om det är som på Golf MK2 och 3 så ska man sätta termostaten först i huset sedan O-ringen

Japp, det är samma på Octavia. Först termostaten och sen O-ringen.
Citera
2019-01-16, 04:56
  #8
Medlem
paerras avatar
Lägg termostaten på något som är helt plant. Ibland har man krökt den ytterst lite.

Lys med ficklampa och kolla om du ser ljus under någonstans.
Citera
2019-01-16, 10:15
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Momentnyckel borde inte behövas till sådant om du har lite känsla för skruvar bara.

Du skrev att du har torkat rent på tätningsytan men hur såg ytan ut? Det är väl aluminium och så sent som igår såg jag en O-ring som hade läckt, inte för att det var något fel på O-ringen men aluminiumytan var korroderad och gropig och då kan vätskan slinka förbi. Om det är gropigt och för jobbigt att få det slätt och fint så kan du lägga lite "tätning på tub" på båda ytorna och sedan dit med O-ringen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback