Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-16, 23:46
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Man kan skriva både "de" och "dem" i den texten !

Varför skulle "dem" var mer korrekt än "de" i det aktuella fallet ?
"Dem" är det mest korrekta här, i grunden det enda korrekta men språkvårdare har med tiden givit efter för dem som inte behärskar skillnaden och accepterar det som tidigare ansågs som fel. Om det är en utveckling man gillar eller inte är väl en smaksak, jag hade föredragit att antingen behålla den skillnad mellan de och dem som vi haft tills nyligen eller, om det är för jobbigt för en stor del av befolkningen, skrota båda orden och skriva som man uttalar det, dom.
Citera
2019-01-17, 14:04
  #14
Medlem
ingetbranicks avatar
Som sagt, dem som har länge varit den enda korrekta formen. Att dagens språkvårdare inte längre är språkvårdare utan snarare språkskildrare gör att de i högre grad anpassar sig efter hur folk uttrycker sig i sina rekommendationer, och tar sällan hänsyn till om detta kan innebära problem genom ökad risk för missförstånd, sammanblandning av ord etc. Därav acceptansen av formen de som.

Det värsta man kan vara som språkkunnig är ju "språkpolis", ett uttryck som Fredrik Lindström så effektivt präntade in i svenska folket. Har man åsikter om hur folk uttrycker sig är man språkpolis och en hemsk människa. Och gillar man inte att engelska ord tar sig in i svenska språket, eller spyr på svengelskan, ja, då är man ju dessutom antagligen rasistnazist också.

En bieffekt av att man tillåter dem som är att det luckrar upp även bruket av dem efter preposition även i de fall där som-sats inte följer. Mycket riktigt kan man allt oftare se meningar av typen "jag gav brevet till de" vilket ser bisarrt ut och är lika fel som att skriva "jag gav brevet till han/hon", eller för den delen "jag gav brevet till ni".

Det är inte så svårt, egentligen. De är subjektformen, dem är objektformen. Byt ut de mot vi i meningen och se om det känns rimligt. De motsvarar vi, dem motsvarar oss.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback