Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 16:43
  #1
Medlem
Brahmss avatar
Hejsan!

Jag har en liten fråga angående en jacka som jag ägt och använt i tre år nu. Sista veckorna har larm i butiker börjat tjuta när jag gått in/ut ur dem. Tuff som jag är har jag hittills bara nonchalerat det, men idag när jag var hos min bäste vän Clas Ohlsson fick jag hjälp av personalen att lokalisera vad som triggade deras alarm. I den hittills oanvända innerfickan på min jacka, satt en vit plastbricka med ett serienummer och ett vad jag förmodar tunt metallbläck (kan kanske ha varit plast men det betvivlar jag) ordentligt fastlimmat. Jag fick dän plastpartiet, larmet aktiverades inte när jag gick ut från affären, och när jag kom hem fick jag även bort metallbläcket.

Min fråga är, hur kommer det sig att det inte aktiverat butikers alarm förrän de senaste veckorna?
Jag får utgå ifrån att det alltjämt suttit där, kanske redan från fabrik - om nu inte Säpo satt dit det nyligen, kanske beroende på min tuffhet - men det låter lite långsökt.

Vore kul med lite input
Citera
2019-01-15, 18:26
  #2
Medlem
Haubits77Bs avatar
Jag tror det handlar om frekvenser.
För över 10 år sedan köpte jag ett par bruna läderskor i en butik i Prag.
Jag betalade och gick ut med dem i en påse. Inga problem.
Använde dem av och till utan problem.
Tre år senare i en butik på Drottninggatan i Stockholm= larm utav helvete! (När jag gick in).
Samma sak två veckor i en butik i Uppsala. Då kollade de skon (på min begäran) och då hittade de en liten klistertagg på insidan av lädret.
Citera
2019-01-15, 19:53
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Det där har jag också råkar ut för, med lånekortet från ett bibliotek!

Taggen reagerar på en viss frekvens och systemet slår larm.
Affärerna får skaffa modernare larmbågar som kan skilja på grejerna!
Citera
2019-01-15, 20:32
  #4
Medlem
Brahmss avatar
Jag är helt med på frekvensresonemanget. Det underliga är ju hur jag kan ha knatat igenom dessa affärer (Ica maxi, Åhléns och nu min käre vän Clas) flertalet gånger under åren och larmet inte aktiverats tidigare. Byter de Hz-intervall på affärer, koordinerat? 🤔 låter också långsökt i mina öron.
Citera
2019-01-15, 21:57
  #5
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brahms
Jag är helt med på frekvensresonemanget. Det underliga är ju hur jag kan ha knatat igenom dessa affärer (Ica maxi, Åhléns och nu min käre vän Clas) flertalet gånger under åren och larmet inte aktiverats tidigare. Byter de Hz-intervall på affärer, koordinerat? 🤔 låter också långsökt i mina öron.

När något låter långsökt så kan det mycket riktigt vara den verkliga förklaringen.
Jag har själv svårt att tänka ut någon mer rimlig förklaring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback