Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-15, 15:55
  #1
Medlem
Hej Flashback!

Köpte ett GTX 1070 igår till min dator, har stött på två problem hittills.

När jag laddar ner Speecy, så står det ”GTX 1070 SLI DISABLED 4095mb”

Dock så står det att det är 8000mb när jag kollar via GPU-Z.

Hur vet jag att det inte är ett sli-kort?

Samt så verkar de som om att jag har ett till grafikkort i datorn, kanske via processorn? För verkar bli som grafikkorten delar effekten?

Är tyvärr inte datorkunnig så uppskattas svar!
Citera
2019-01-15, 16:50
  #2
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2019-01-15, 17:43
  #3
Medlem
hasenfrasens avatar
För SLI krävs det två SLI-kort. Har du två SLI-kort?

Din moderkortgrafik kräver en bilskärm ansluten till sitt uttag för att fungera.

Du har ett SLI-kort som inte går i SLI eftersom du bara har ett SLI kort och inte två - som det krävs för att få SLI. https://sv.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface
Citera
2019-01-15, 17:46
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RouiAvui
Hej Flashback!

Köpte ett GTX 1070 igår till min dator, har stött på två problem hittills.

När jag laddar ner Speecy, så står det ”GTX 1070 SLI DISABLED 4095mb”

Dock så står det att det är 8000mb när jag kollar via GPU-Z.

Hur vet jag att det inte är ett sli-kort?

Samt så verkar de som om att jag har ett till grafikkort i datorn, kanske via processorn? För verkar bli som grafikkorten delar effekten?

Är tyvärr inte datorkunnig så uppskattas svar!


Har du två grafikkort med sli-kabel mellan så ser de i regel lika ut.Har man ingen sli-kabel så kommer det att stå sli disabled.
Du har troligen ett dubbelt grafikkort med två stycken 1070 gpuer. Då kan det stå på det sätt som visas beroende på om det är ena gpuns minne eller hela grafikkortet
Citera
2019-01-15, 17:49
  #5
Medlem
För att SLI ska fungera måste du ha två grafikkort som har samma gpu. I detta fallet två st gtx 1070. Har du två identiska kort?
Citera
2019-01-17, 16:09
  #6
Medlem
Nej, jag har ett 1070.

Hur vet jag att kortet egentligen är till för SLI?

Det står SLI Disabled på Speecy, men på GPU-Z står det bara att det är ett 8gb graffikkort.

Så vad är grejen?
Citera
2019-01-17, 20:59
  #7
Medlem
TinFoilHats avatar
Edit: Lade till lite text

Citat:
Ursprungligen postat av RouiAvui
Nej, jag har ett 1070.

Hur vet jag att kortet egentligen är till för SLI?

Det står SLI Disabled på Speecy, men på GPU-Z står det bara att det är ett 8gb graffikkort.

Så vad är grejen?

Du kommer ha klart mycket lättare att få ett bra svar om du skriver ut exakt vad du har för grafikkort, så som namn på tillverkare och modell m.m.

Edit: Generellt kan man säga att man relativt enkelt ser på grafikkortet om det finns ett uttag/kontakt för en SLI-brygga som man kan använda för att SLI-koppla kortet med ett annat.
Citera
2019-01-17, 21:47
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RouiAvui
Nej, jag har ett 1070.

Hur vet jag att kortet egentligen är till för SLI?
Det står SLI Disabled på Speecy, men på GPU-Z står det bara att det är ett 8gb graffikkort.
Så vad är grejen?


SLI kräver att man har två grafikkort (helst exakt lika) i "burken", och en liten "sladd emellan" grafikkorten. SLI är ett slags "läge" så två (helst lika, men ibland funkar det med nästan lika) kan "jobba tillsammans" och man därmed får ut lite högre prestanda.

Har du enbart ETT grafikkort, har ditt grafikkort ingen "kompis/tvilling" att samarbeta med, därför är "SLI disabled" för dig. Vill du aktivera SLI, får du köpa ett likadant kort och stoppa in i din dator. (Om det får plats, om du har effekt nog i nätdelen etc. etc..)

För 100% mer pengar för två grafikkort (jämfört med ett) får du slarvigt räknat 20-50% "häftigare dator".. Räkna med runt 25%.

-Dubbla grafikkort verkar vara rätt "ute" idag, var jäkla hett runt kanske 2014.. Men jag kan ha helfel här, jag är ingen "gamer"...

Tror du ska släppa idén med att "fördubbla" din så kallade "grafikkortsräkning", snackar om pengar alltså. SLI ger inte riktigt "rätt bang för bucken", om man nu inte är helgalen i spel, men då köper man knappast ett (eller två) 1070..

-1070 är jäkla bra kort, snäppet under de bästa, men jag tror du bör vara nöjd med ETT 1070 i din burk. (Dubbla kostnaden med två kort minst, för bara 10-50% mer i bästa fall i ökad prestanda, i vissa 3D-spel? Låter inte jättebra "bortspelade pengar"..)

Flaskhalsar i CPU/moderkort ska vi inte tala om...

Edit: Sorry för det, glömde skriva efter citatet att det var min fetning och understrykning i den citerade texten. End edit.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2019-01-17 kl. 21:59.
Citera
2019-01-18, 11:30
  #9
Medlem
YLD1989s avatar
Det är inget SLI kort så som GTX690 utan det har bara 1 GPU, utan tvivel. Har du laddat ned senaste drivrutinerna?

OMG Han har inte nämnt att han vill ha 2 kort han undrar ju varför det bara visar 4gig minne istället för 8.
Citera
2019-01-18, 19:05
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YLD1989
Det är inget SLI kort så som GTX690 utan det har bara 1 GPU, utan tvivel. Har du laddat ned senaste drivrutinerna?

OMG Han har inte nämnt att han vill ha 2 kort han undrar ju varför det bara visar 4gig minne istället för 8.

Tyckte han frågade varför SLI var "disabled". -SLI-"rutan" är " disablead" om man bara har ett grafikkort i burken. Vilket jag antar han/hon har. Men jag kan givetvis ha fel.....

Har man 8GB minne i kortet, och det bara visar 4, är det något fel. Drivrutiner som folk varit inne på tidigare, låter sannolikt.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2019-01-18 kl. 19:08.
Citera
2019-02-06, 01:24
  #11
Medlem
Som sagt, inte datorkunnig. Även väldigt dålig på att förtydliga verkar det som!

Jag fick för mig att det fanns vanliga GTX 1070 kort, och GTX 1070 SLI-kort.

Jag var rädd att jag hade köpt ett kort som krävde ett annat kort.
Men vid mer läsning så insåg jag att det inte finns några kort som endast är till för SLI.

Mitt kort visade endast 4gb pga drivrutiner, var inga fel.
Allt gottz
Citera
2019-02-06, 04:00
  #12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tyckte han frågade varför SLI var "disabled". -SLI-"rutan" är " disablead" om man bara har ett grafikkort i burken. Vilket jag antar han/hon har. Men jag kan givetvis ha fel.....

Har man 8GB minne i kortet, och det bara visar 4, är det något fel. Drivrutiner som folk varit inne på tidigare, låter sannolikt.

Speccy och GPU-Z är två liknande program som kan lista ut vilka komponenter man har i datorn.
I detta fallet visar de två diametralt olika resultat.
Det var det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback