Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 13:27
  #1
Medlem
Tjena Flashback! Har haft ett problem sedan jag köpte och byggde min dator för strax över ett år sen och har felsökt febrilt utan att kunna lösa problemet, så jag vänder mig till er!

Datorspecs:

OS: Windows 10 Home 64-bit
Moderkort: ASUS STRIX Z270F GAMING
Nätagg: EVGA Supernova G2 750W
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
Processor: Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB
CPU-Fläkt: be quiet! Dark Rock 3
GFX: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X

Lagring:
Samsung 850-Series EVO 250GB
WD Blue 1TB 7200rpm 64MB

Detta var alltså datorn när jag beställde delarna, SSD'n har fungerat felfritt sedan bygget, till problemet;

Hårddisken har sedan bygget (sedan allt var nytt) fungerat väldigt konstigt, ibland kan den fungera felfritt, andra gånger är den brutalt seg, alltså vi snackar en läshastighet på typ 50kb/s ish. Jag testade att byta SATA-kabel samt SATA-port på moderkortet, men problemet kvarstod.
Efter detta började jag fundera på om denna hårddisk var dead on arrival, så jag köpte en till av modell SeaGate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB och tänkte typ kasta min WD 1TB.

Jag kopplade in 2TB hddn och sket i 1TB, men kunde inte starta då det tydligen låg bootfiler på 1TB hddn, även fast windows är installerat på min SSD, så det slutade med att jag kör med alla tre - men problemet kvarstår och dessutom även på den nya 2TB's hårddisken.
Har testat att köra HDDScan på båda, 1TB presterar bättre än 2TB - 2TB har mycket svarstid mellan 500-1000ms medan 1TB har ett fåtal på 500 - detta är dock vid tillfällen där dom "fungerar bra", rätt vad det är kan jag starta datorn och det går inte att öppna ett program ens på en av dom, programmet är startat i aktivitetshanteraren men det står bara och tuggar.


Om någon har någon som helst idé om vad som kan vara felet här skulle hjälp uppskattas! Det enda jag kan tänka mig just nu som jag INTE testat är att byta el-kablarna till nätagget. Är osäker på om jag har kedjekopplat en HDD och DVD+RW med samma strömkabel, är på jobbet just nu så kan inte dubbelkolla, men skulle det kunna orsaka ett sådant här problem?

Tack på förhand!
Citera
2019-01-15, 13:40
  #2
Medlem
reFluxls avatar
Installera om OS med endast SSDn inkopplad, kolla även att du har på AHCI i BIOS för diskarna. Att seriekoppla sata-power är inget problem. Har själv 4st hårddiskar drivna av en sata-power.
Citera
2019-01-15, 13:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reFluxl
Installera om OS med endast SSDn inkopplad, kolla även att du har på AHCI i BIOS för diskarna. Att seriekoppla sata-power är inget problem. Har själv 4st hårddiskar drivna av en sata-power.

Alright! Vill ju helst undvika en formatering, men om jag inte hittar någon annan lösning så får ju det bli alternativet. Båda hårddiskarna formaterade jag i windows med NTFS, är detta fel? Behöver jag ladda hem några drivisar till diskarna? Kan inte minnas om jag gjort det eller ej.

Skall kolla statusen på AHCI ikväll när jag kommer hem från jobbet, är dock 99% säker på att det är på.
Citera
2019-01-15, 13:54
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasslerpaburk
Alright! Vill ju helst undvika en formatering, men om jag inte hittar någon annan lösning så får ju det bli alternativet. Båda hårddiskarna formaterade jag i windows med NTFS, är detta fel? Behöver jag ladda hem några drivisar till diskarna? Kan inte minnas om jag gjort det eller ej.

Skall kolla statusen på AHCI ikväll när jag kommer hem från jobbet, är dock 99% säker på att det är på.

NTFS bör du ha om du lagrar stora filer.

Drivrutiner till HDD behövs inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback