Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-15, 11:31
  #1
Medlem
Denoms avatar
Om jag är helt stillastående enligt min egen uppfattning av rumtiden innebär väl det att jag kommer uppleva en tidsdilatation tvärtom den som upplevs av någon i relativistiska hastigheter jämfört med samma omgivning, så då är min tid oändlig i jämförelse.

Jag är som sagt stilla enligt min observation av mig själv, så då är den upplevda tiden oändlig för mig i jämförelse med all omgivning som inte är perfekt stilla, eller hur?

Samma som någon på ett rymdskepp åker 99% av ljusets hastighet inte upplever en resa genom galaxens tusentals ljusår som så lång, fast tvärtom.
Citera
2019-01-15, 11:36
  #2
Medlem
Asgarvars avatar
Stillastående relativt vad? Resten av Universum? Det är omöjligt.
Citera
2019-01-15, 11:39
  #3
Medlem
Tidsdimensionen har vi ej förmåga att röra oss i, bara följa med. Står du stilla gör du det i rumsdimensionen.
Citera
2019-01-15, 11:41
  #4
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvar
Stillastående relativt vad? Resten av Universum? Det är omöjligt.
Det är inte omöjligt. Statistiskt kommer det hända överallt att allt fluktuerar tillräckligt mycket för ett tillfälle ska uppstå och hur litet det än må vara sett från omgivningen ger det upphov till oändlig tid i det stillastående.

Behöver inte ens göra mig tydligare än att det kan ske överallt på valfri punkt, obundet något universum. Synd att du inte tycks vara kompatibel oändlig potential, your loss.
Citera
2019-01-15, 11:44
  #5
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittra
Tidsdimensionen har vi ej förmåga att röra oss i, bara följa med. Står du stilla gör du det i rumsdimensionen.
Jag rör mig inte, jag är perfekt stilla i oändlig tid, i förlängningen relativt oändlig tid redan genomfört alla iterationer är jag oändlig i hur många steg som helst, logiskt sett.
Citera
2019-01-15, 11:53
  #6
Medlem
Hela universum expanderar samtidigt i varje punkt, ingen står stilla. Liknelsen med ballongen som blåses upp är felaktig. Du expanderar också.
Citera
2019-01-15, 11:57
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Hela universum expanderar samtidigt i varje punkt, ingen står stilla. Liknelsen med ballongen som blåses upp är felaktig. Du expanderar också.
Det sker i ett händelseförlopp jag är oberoende till, min tid är oändlig vilket överskrider expansionen av universums potential i tid.
Citera
2019-01-15, 12:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om jag är helt stillastående enligt min egen uppfattning av rumtiden innebär väl det att jag kommer uppleva en tidsdilatation tvärtom den som upplevs av någon i relativistiska hastigheter jämfört med samma omgivning, så då är min tid oändlig i jämförelse.

Jag är som sagt stilla enligt min observation av mig själv, så då är den upplevda tiden oändlig för mig i jämförelse med all omgivning som inte är perfekt stilla, eller hur?

Samma som någon på ett rymdskepp åker 99% av ljusets hastighet inte upplever en resa genom galaxens tusentals ljusår som så lång, fast tvärtom.

Vad menar du med att "du" är stillastående? Att ditt hjärta, dina nervsignaler och alla kemiska processer i din kropp står helt stilla? Det innebär ju helt enkelt att du är död!
Citera
2019-01-15, 12:26
  #9
Medlem
Total stillhet kräver väl en temperatur av absoluta nollpunkten? Dvs en ganska kall evighet. Låter inget vidare...
Citera
2019-01-15, 12:27
  #10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vad menar du med att "du" är stillastående? Att ditt hjärta, dina nervsignaler och alla kemiska processer i din kropp står helt stilla? Det innebär ju helt enkelt att du är död!
Jag menar att jag i observerat minsta möjliga kvanta jag är i rumtiden där helt stillastående och det är allt jag behöver för oändlig tid. Jag kan upprepa detta vid oändligt många punkter av mig själv likväl är de alla att observera som perfekt stillastående.
Citera
2019-01-15, 12:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag är som sagt stilla enligt min observation av mig själv, så då är den upplevda tiden oändlig för mig i jämförelse med all omgivning som inte är perfekt stilla, eller hur?
Vad är det här för snack egentligen..

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Samma som någon på ett rymdskepp åker 99% av ljusets hastighet inte upplever en resa genom galaxens tusentals ljusår som så lång, fast tvärtom.
Vad snackar du om? Dom kommer att uppfatta resan som tusentals ljusår/0.99 år lång vilket är jävligt länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det är inte omöjligt. Statistiskt kommer det hända överallt att allt fluktuerar tillräckligt mycket för ett tillfälle ska uppstå och hur litet det än må vara sett från omgivningen ger det upphov till oändlig tid i det stillastående.

Behöver inte ens göra mig tydligare än att det kan ske överallt på valfri punkt, obundet något universum. Synd att du inte tycks vara kompatibel oändlig potential, your loss.
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag menar att jag i observerat minsta möjliga kvanta jag är i rumtiden där helt stillastående och det är allt jag behöver för oändlig tid. Jag kan upprepa detta vid oändligt många punkter av mig själv likväl är de alla att observera som perfekt stillastående.
Istället för att använda random ord från wikipedia så kan du ju försöka att skriva något av värde. Din dåliga meningsuppbyggnad gör det inte lättare direkt. Ge konkreta exempel, men jag antar att du har någon störning som gör att du inte kan uttrycka dig ordentligt, alternativt att du bara trollar.

Dessutom tycks gravitationen/rummet i sig påverka tidsdilationen så (jag gissar bara) du skulle behöva befinna dig oändligt långt ifrån alla massor i universum.

Men det spelar ingen roll vad jag skriver för du kommer bara skriva något flum flum och säga att jag är en idiot ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Hela universum expanderar samtidigt i varje punkt, ingen står stilla. Liknelsen med ballongen som blåses upp är felaktig. Du expanderar också.
Om man har tillräckligt stor massa så expanderar man inte. Samma sak som att vår galax aldrig kommer att expandera eftersom den har tillräckligt med massa/gravitation för att "hålla inne" expansionen (så länge den inte förlorar massan över tid). Antar att man kan tolka det som att man expanderar men att det inte "händer" något i vår galax. Rätta mig om jag har fel.

"However, the model is valid only on large scales (roughly the scale of galaxy clusters and above), because gravitational attraction binds matter together strongly enough that metric expansion cannot be observed at this time, on a smaller scale."
__________________
Senast redigerad av DoktorM 2019-01-15 kl. 12:56.
Citera
2019-01-15, 13:16
  #12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorM
Vad är det här för snack egentligen..


Vad snackar du om? Dom kommer att uppfatta resan som tusentals ljusår/0.99 år lång vilket är jävligt länge.
Fel, det är inte så tidsdilatation funkar enligt speciella relativitetsteorin i relativistiska hastigheter utan tvärtom.
__________________
Senast redigerad av Denom 2019-01-15 kl. 13:18.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback