Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-15, 11:58
  #13
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
TS, hur är det nu?

Håller för övrigt med systersysterr, kläm åt vid näsbenet med fingrarna - hjälper det inte så får du söka dig till akuten.

Mvh.


Nu är det bra tog 1h och 25 min ungefär. Legat på soffan sen dess. De kanske bara blir värre om man struntar i detta problem
Citera
2019-01-15, 12:05
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Nu är det bra tog 1h och 25 min ungefär. Legat på soffan sen dess. De kanske bara blir värre om man struntar i detta problem

Gud, ja det var illa

Du förstår, jag brukade ofta få näsblod som tonåring, men sedan kom jag på ett sätt... Jag gjorde i ordning bomullstussar med olja och sedan satte jag dom i vardera näsborre i 5 minuter.... Sedan dess har jag aldrig blött näsblod. Jag gör detta några ggr i veckan. Luften är ju torr och många näsor kräver lite omsorg.
Citera
2019-01-15, 12:22
  #15
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Gud, ja det var illa

Du förstår, jag brukade ofta få näsblod som tonåring, men sedan kom jag på ett sätt... Jag gjorde i ordning bomullstussar med olja och sedan satte jag dom i vardera näsborre i 5 minuter.... Sedan dess har jag aldrig blött näsblod. Jag gör detta några ggr i veckan. Luften är ju torr och många näsor kräver lite omsorg.


Ja man får lite panik
Citera
2019-01-15, 12:30
  #16
Medlem
Som sagt att ligga ner hjälper inte trycket behöver vara över brosket och INTE själva skelettet över näsan. Samt luta sig framåt. Det handlar om att bygga upp ett tryck så att blödningen avtar och stillastående blodet har tid att koagulera.

Sedan är det INTE akutmottagningen som är primärt vid näsblödning. Om något så är läkarna på din vårdcentral mer erfarna och duktigare än AT läkarna på akutmottagningen på att bränna blodkärl då detta är vanligt moment.

Undantaget är om du använder starkare blodförtunnande medicin t.ex Waran.
Citera
2019-01-15, 12:33
  #17
Medlem
Hjälper dig inte nu men köp hem såndär blodstopp som finns på apoteket. Det funkar rätt bra!
Citera
2019-01-15, 23:08
  #18
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Gud, ja det var illa

Du förstår, jag brukade ofta få näsblod som tonåring, men sedan kom jag på ett sätt... Jag gjorde i ordning bomullstussar med olja och sedan satte jag dom i vardera näsborre i 5 minuter.... Sedan dess har jag aldrig blött näsblod. Jag gör detta några ggr i veckan. Luften är ju torr och många näsor kräver lite omsorg.

Tack för tipset fasg blev bara papper usch fyfan va med papper de gick åt.
Särskilt obehagligt när de blir blodklumpar efter ett tag eller när blodet blir typ som snigelslem en slabbig kletig röd gegga.

Jag borde nog uppsöka vårdcentralen.
Blev faktiskt rädd där ett tag.
Citera
2019-01-16, 10:05
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Tack för tipset fasg blev bara papper usch fyfan va med papper de gick åt.
Särskilt obehagligt när de blir blodklumpar efter ett tag eller när blodet blir typ som snigelslem en slabbig kletig röd gegga.

Jag borde nog uppsöka vårdcentralen.
Blev faktiskt rädd där ett tag.

Jag förstår det, ett besök hos din VC låter väldigt klokt.

Lycka till.
Citera
2019-01-20, 16:29
  #20
Medlem
En bit vitlök. Tugga med stängd mun.
Ångorna täpper igen ådrorna nästan direkt
Citera
2019-01-20, 18:08
  #21
Medlem
1. En rejäl bomullstuss med lite matolja och näsdroppar på. Den ska vara ordentligt tjock så att man får tryck mot insidan av näsborren. Näsdropparna gör att blodkärlen drar ihop sig. Oljan gör att tamponaden inte fastnar.

2. Kläm åt med tumme och pekfinger på nedre delen av näsan.

3. Sitt upp, andas lugnt. Vänta tio minuter. Byt tamponad om den mättas. Det slutar blöda så småningom.

4. När det stillat sig, lirka försiktigt bort tussen. Snyt och tvätta dig.

Om det inte slutar blöda på en timme med denna metod så skulle jag söka på akutmott.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback