Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-15, 12:35
  #13
Medlem
Eckiumbums avatar
En som är 40 lär inte anses "passa in i gruppen" om de flesta är runt 30. Men ingen kommer säga något om att det är åldern som är problemet.
Citera
2019-01-15, 13:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eckiumbum
En som är 40 lär inte anses "passa in i gruppen" om de flesta är runt 30. Men ingen kommer säga något om att det är åldern som är problemet.

De arbetsplatser jag har varit på har alltid haft olika åldrar, från 23-60. I vilka yrken finns det kontor med bara 30-åringar? Det låter som Sveriges sämsta advokatbyrå, läkarmottagning etc. De yrkena utövas som bekant bättre efter några års erfarenhet.

Till TS, låt inte oron för ålder stoppa dig om du vill utbilda dig, ska du ge upp resten av ditt liv?
Alla har olika livshistoria och de som är hårdast att döma andra om ålder är de som själva nojjar mest över det.
Citera
2019-01-15, 13:23
  #15
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturman
De arbetsplatser jag har varit på har alltid haft olika åldrar, från 23-60. I vilka yrken finns det kontor med bara 30-åringar? Det låter som Sveriges sämsta advokatbyrå, läkarmottagning etc. De yrkena utövas som bekant bättre efter några års erfarenhet.

Till TS, låt inte oron för ålder stoppa dig om du vill utbilda dig, ska du ge upp resten av ditt liv?
Alla har olika livshistoria och de som är hårdast att döma andra om ålder är de som själva nojjar mest över det.

Frågan är väl egentligen också om TS står sig bättre med en utbildning än utan, och det svaret är ju rätt enkelt helt oavsett ålder.
Citera
2019-01-15, 14:44
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Bör inte vara något svårt inom it-branschen då det saknas oerhört mycket folk.
Bullshit. Det är inte så lätt. Ta av dig dina rosa glasögon och sluta ljuga här för alla.
Citera
2019-01-15, 15:32
  #17
Medlem
mastejags avatar
Jag tror inte det är omöjligt alls, du har/bör ha vissa fördelar gentemot yngre. Troligen är du mer stadgad och har barn som är något äldre alternativt bestämt att inte skaffa barn. Du bör gissningsvis anses vara mer lojal och strukturerad.

Sen beror det ju lite på vad du har gjort innan, generellt sett så bör du ju ha kunskaper från tidigare yrken som är bra erfarenheter.

Men det beror lite på vad du tänkt jobba med och vad du har jobbat med tidigare. Att bli en påläggskalv på affärsjuridisk byrå eller managementbolag kanske inte är så troligt men det är ju å andra sidan inte aktuellt för 98% av de yngre studenterna heller.
Citera
2019-01-15, 16:10
  #18
Medlem
Fridaynights avatar
Läser man mellan raderna märker man direkt att det är många som blivit kränkta här i tråden

TS: Är du normalbegåvad, socialt kompetent och är kunnig inom ditt område så är det inga problem. Många av de som klagar är av typen "pluggat många år-men ingen känsla för hur man beter sig på en arbetsplats-jag har rätt till arbete för jag gått i skolan".

40 är inte gammalt, senaste rekryteringen hos mig gav en 55+ och hon har inga problem med att passa in.
Citera
2019-01-16, 01:28
  #19
Medlem
Om man bara jämför ålder så har det nog minimal betydelse förutsatt du har en full arbetshistorik från innan studierna.
Citera
2019-01-17, 11:28
  #20
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo men avsaknaden är såpass stor att man går utanför ramarna för kompetenskrav, erfarenhet och löneanspråk.
Dina inlägg kan beskrivas med ett ord: trams.
Citera
2019-01-17, 12:59
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Läser man mellan raderna märker man direkt att det är många som blivit kränkta här i tråden

Vilka är det som blivit kränkta?
De som tror att 40åringar inte funkar för att chefen är 40 eller alla på kontoret är 30 är nog unga personer som inte varit med så länge (eller kanske inte börjat sitt yrkesliv ännu). Kränkta tror jag inte de är, bara oerfarna.
Citera
2019-01-18, 19:44
  #22
Medlem
Om du går in nyexad kanske företaget sätter din lön efter examensår, inte ålder och erfarenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback