Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 16:48
  #13
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.carotis
Vill du dela med dig av vart du hittat venkatetrar att köpa? Har letat efter det jättelänge!
En snabb googling gav många träffar.
Hade tänkt beställa härifrån: https://www.medistore.se/category.html/venkateter-pvk

Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Den mest klassiska vätskan eller volymexpander är s.k. Ringeracetat, eller Ringer's lactate på engelska. Det är relativt likt vår plasma, så man minimerar risken att få elektrolytimbalans jämfört med iv natriumklorid 0.9%. Dock brukar man av hävd använda det senare när man blandar läkemedel i vätskan. Hittade Ringer att köpa i Kanada, men hittills inte i Sverige. https://marchesemedicalsupplies.ca/l...-baxter-jb2324

I Tyskland/Lichtenstein bl.a. också: https://www.euromed-gmbh.de/ringerlosung-3557.html

Det låter mycket spännande det du håller på med, men min vuxna sida tvingar mig ändå att säga att du verkligen skall fundera igen det här. Kan du verkligen hålla det (någorlunda) sterilt? Hjärtklaffsinfektion exv är inte att leka med.
Stort tack!
Jo, jag har möjlighet att hålla det någorlunda sterilt. Givetvis finns alltid en viss infektionsrisk när man penetrerar huden på olika sätt. Så det är något man får vara medveten om.

Dock är experimentlustan stor.
Citera
2019-01-15, 21:31
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nödläge är förstås nödläge. Men kranvatten och hushållssalt ska man INTE ge som infusion. Även OM det hade gått att få tillräckligt rent ut mikrobiologisk synvinkel, så innehåller det en massa andra ämnen också, som kan trigga en allergisk reaktion, inflammation och feber. Så spara det receptet tills det blir krig. Och du skaffat dig utbildning.

Dricka kranvatten med salt och socker i går dock bra, men TS verkar inte nöja sig med det.

Fick utbildningen i armén under kalla kriget: NaCl (utan jod), alltså vanligt koksalt, samt vanligt "kranvatten" (så rent vatten man kan hitta) blandas till rätt koncentration, och ska därefter kokas. (minst 100 grader C då).
(Mikrobiologisk synvinkel fixas vid kokningen, bakterier och virus dör).

Ska enbart göras om detta är "sista chansen"/halmstrået så att säga. Absolut inget man ska ha som "hobbyverksamhet" hemma under normal fredstid. -Men funkar om det är absolut kris, och "patienten" (den man ska rädda) annars avlider.

En slags "McGywer"-lösning i yttersta nödfall alltså.

Jag misstänker en hel del att TS sysslar med någon form av "hobbyverksamhet". -Glöm det då!
Citera
2019-01-16, 16:43
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Till exakt det som infusionsvätskan är till för. Behöver få jämn och kontinuerlig tillförsel av medicin, samt öka blodvolymen.

Samt att jag har ett experiment med insulin och näringslösning som jag vill optimera.
Helt vanliga saker med andra ord.
Vad ska du göra det själv för?
Citera
2019-01-16, 18:14
  #16
Medlem
Bara ett par frågor: är det du själv som ska utsättas för din stora experimentlusta?
Inte helt lätt att sätta venkanyl på sig själv, och droppslang, med hemlagad infusion.
Amputation är ett av många skräckscenarion.
Testar du på någon annan människa/ något djur?
Är du riktigt klok?
__________________
Senast redigerad av rosalenin 2019-01-16 kl. 18:46.
Citera
2019-02-01, 00:34
  #17
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Vad ska du göra det själv för?
Varför skulle jag inte göra det själv för?
Har du aldrig haft något litet djur som du har gett medicin för att ge dig möjlighet att studera förloppet av ett experiment?

En katt klarar t.ex. skyhöga doser stesolid även ifall motoriken och medvetandegraden sänks väsentligt. En hamster blir märkbart grövre av anabola steroider utan att förkorta livet nämnvärt. Detta gäller dock enbart för steroider avsedda för intramuskulär injektion och ej för "19-Nor steroider" pga leverpåverkan.
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Bara ett par frågor: är det du själv som ska utsättas för din stora experimentlusta?
Inte helt lätt att sätta venkanyl på sig själv, och droppslang, med hemlagad infusion.
Amputation är ett av många skräckscenarion.
Testar du på någon annan människa/ något djur?
Är du riktigt klok?

Jag kommer bland annat sätta venkatetern på mig själv. Har svårt att se något problem med detta då jag är tämligen vaskulär och har experimenterat med t.ex. alkohol-injektioner tidigare. Extremt kort men intensivt rus, förövrigt.

Har svårt att se en amputation som det troligaste scenariot. Venkollaps är det troligaste negativa resultatet.

Jag vill dock se vad en kraftig ökning av blodvolymen gör. Huvudvärk, synrubbning och stickningar i extremiteter är troligtvis de första negativa symptomen som objektet kommer drabbas utav. Men vid vilken ökning är det fatalt för ryggradsdjur?
Citera
2019-02-01, 01:08
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Varför skulle jag inte göra det själv för?
Har du aldrig haft något litet djur som du har gett medicin för att ge dig möjlighet att studera förloppet av ett experiment?

En katt klarar t.ex. skyhöga doser stesolid även ifall motoriken och medvetandegraden sänks väsentligt. En hamster blir märkbart grövre av anabola steroider utan att förkorta livet nämnvärt. Detta gäller dock enbart för steroider avsedda för intramuskulär injektion och ej för "19-Nor steroider" pga leverpåverkan.


Jag kommer bland annat sätta venkatetern på mig själv. Har svårt att se något problem med detta då jag är tämligen vaskulär och har experimenterat med t.ex. alkohol-injektioner tidigare. Extremt kort men intensivt rus, förövrigt.

Har svårt att se en amputation som det troligaste scenariot. Venkollaps är det troligaste negativa resultatet.

Jag vill dock se vad en kraftig ökning av blodvolymen gör. Huvudvärk, synrubbning och stickningar i extremiteter är troligtvis de första negativa symptomen som objektet kommer drabbas utav. Men vid vilken ökning är det fatalt för ryggradsdjur?
Vad snackar du om?
Citera
2019-02-01, 01:19
  #19
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Vad snackar du om?
Om experimenterande.
Du frågade varför jag skulle använda mig av infusionsvätska. Och jag berättade att det var av experimentlusta och jag nämnde samtidigt lite kort andra experiment som jag funnit glädje av.

Förstår inte vad du är förbryllad över.
Citera
2019-02-01, 11:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Varför skulle jag inte göra det själv för?
Har du aldrig haft något litet djur som du har gett medicin för att ge dig möjlighet att studera förloppet av ett experiment?

En katt klarar t.ex. skyhöga doser stesolid även ifall motoriken och medvetandegraden sänks väsentligt. En hamster blir märkbart grövre av anabola steroider utan att förkorta livet nämnvärt. Detta gäller dock enbart för steroider avsedda för intramuskulär injektion och ej för "19-Nor steroider" pga leverpåverkan.


Jag kommer bland annat sätta venkatetern på mig själv. Har svårt att se något problem med detta då jag är tämligen vaskulär och har experimenterat med t.ex. alkohol-injektioner tidigare. Extremt kort men intensivt rus, förövrigt.

Har svårt att se en amputation som det troligaste scenariot. Venkollaps är det troligaste negativa resultatet.

Jag vill dock se vad en kraftig ökning av blodvolymen gör. Huvudvärk, synrubbning och stickningar i extremiteter är troligtvis de första negativa symptomen som objektet kommer drabbas utav. Men vid vilken ökning är det fatalt för ryggradsdjur?
Vad skönt att läsa att du lever (seriöst)😎.
Tro inte att en kraftig ökning av blodvolymen är reversibel. Du kan hinna få en stroke innan du vet ordet av. Och förlora förmågan att reagera adekvat. Dvs i värsta fall bli en ”grönsak”/dö.
Amputation kan bli följden om insticksstället blir infekterat, med vävnadsdöd som följden. Har sett det.
En blodförgiftning kan uppstå även vid inläggning av venkanyl under sterila förhållanden.
Dina frågeställningar om vad som händer vid olika scenarion, hittar du svar på i medicinsk litteratur/ Google. Det kommer inte att bli några nyupptäckter.
Fixa dina dekokter och se vad som händer, du verkar inte vara emottaglig för synpunkter.
Ett deprimerat troll?
Citera
2019-02-01, 13:30
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Om experimenterande.
Du frågade varför jag skulle använda mig av infusionsvätska. Och jag berättade att det var av experimentlusta och jag nämnde samtidigt lite kort andra experiment som jag funnit glädje av.

Förstår inte vad du är förbryllad över.
Att du ens kommer på tanken att göra det där själv.
Citera
2019-02-01, 13:30
  #22
Medlem
Hoppas du driver.
Citera
2019-02-01, 23:56
  #23
Medlem
Menade bara att jag blev orolig och ville väl, att du ska vara försiktig.
Citera
2019-02-02, 09:30
  #24
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Varför skulle jag inte göra det själv för?
Har du aldrig haft något litet djur som du har gett medicin för att ge dig möjlighet att studera förloppet av ett experiment?

En katt klarar t.ex. skyhöga doser stesolid även ifall motoriken och medvetandegraden sänks väsentligt. En hamster blir märkbart grövre av anabola steroider utan att förkorta livet nämnvärt. Detta gäller dock enbart för steroider avsedda för intramuskulär injektion och ej för "19-Nor steroider" pga leverpåverkan.


Jag kommer bland annat sätta venkatetern på mig själv. Har svårt att se något problem med detta då jag är tämligen vaskulär och har experimenterat med t.ex. alkohol-injektioner tidigare. Extremt kort men intensivt rus, förövrigt.

Har svårt att se en amputation som det troligaste scenariot. Venkollaps är det troligaste negativa resultatet.

Jag vill dock se vad en kraftig ökning av blodvolymen gör. Huvudvärk, synrubbning och stickningar i extremiteter är troligtvis de första negativa symptomen som objektet kommer drabbas utav. Men vid vilken ökning är det fatalt för ryggradsdjur?

Det enda som kommer hända är att du får lägre puls, minskat RAAS och mindre ADH utsläpp. Tillför du tillräckligt mycket kanske du också får en metabolisk acidos, relativt mild.

Är nyfiken hur mycket alkohol du tog intravenöst då du gjorde det? Samt, hur full du blev om du skulle jämföra det med antal ölburkar.

Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Vad skönt att läsa att du lever (seriöst)😎.
Tro inte att en kraftig ökning av blodvolymen är reversibel. Du kan hinna få en stroke innan du vet ordet av. Och förlora förmågan att reagera adekvat. Dvs i värsta fall bli en ”grönsak”/dö.
Amputation kan bli följden om insticksstället blir infekterat, med vävnadsdöd som följden. Har sett det.
En blodförgiftning kan uppstå även vid inläggning av venkanyl under sterila förhållanden.
Dina frågeställningar om vad som händer vid olika scenarion, hittar du svar på i medicinsk litteratur/ Google. Det kommer inte att bli några nyupptäckter.
Fixa dina dekokter och se vad som händer, du verkar inte vara emottaglig för synpunkter.
Ett deprimerat troll?

Nej, han kommer inte fä en blodpropp av en saltlösning.

Och en ökad blodvolym är självklart reversibel. Vad tror du annars händer när man dricker massa vatten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback