Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 21:49
  #1
Medlem
YoBros avatar
Kan man någonstans se om en importerad bil är privatimporterad eller importerad av ett företag/bilfirma?
Citera
2019-01-14, 21:55
  #2
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoBro
Kan man någonstans se om en importerad bil är privatimporterad eller importerad av ett företag/bilfirma?
Brukar ju synas om du beställer Carfax-rapport - men jag antar att det går att få uppgift från transportstyrelsen också
Citera
2019-01-14, 21:59
  #3
Medlem
Kan man lita så mycket om den är importerad av firma eller privatperson? Runt millenieskiftet hade jag ett par kollegor som köpte importerat genom firma, men firman importerade bilarna direkt i deras namn, tror det var något med skatt för bilimportörer då. Vad jag försöker säga är att många privatimport har köpts genom firma men i privatpersons namn.

Men det har ingen större betydelse om det är firma eller ej som importerat. Jag gissar att TS vill eliminera risken att köpa en estlandsbil och då är det ändå carfax som gäller.
Citera
2019-01-14, 22:19
  #4
Medlem
Kolreds avatar
Brukar synas på transportstyrelsen:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Citera
2019-01-14, 22:23
  #5
Medlem
Kolreds avatar
Ursäkta dubbla poster så snart inpå, men om man söker bilens registreringsnummer kommer man vidare till en jäkla massa flikar. Svaret till huruvida bilen är importerad eller ej finner ni under fliken "status".
Citera
2019-01-16, 13:33
  #6
Medlem
YoBros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolred
Ursäkta dubbla poster så snart inpå, men om man söker bilens registreringsnummer kommer man vidare till en jäkla massa flikar. Svaret till huruvida bilen är importerad eller ej finner ni under fliken "status".

Men där framgår inte hur den är importerad. Men jag får beställa en carfax!
Citera
2019-01-16, 14:06
  #7
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av YoBro
Men där framgår inte hur den är importerad. Men jag får beställa en carfax!
Eller så kollar du upp ägarhistoriken, om en privatperson är första ägaren i Sverige så är den ju privatimporterad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback