Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 20:18
  #1
Medlem
Hej,

Om tråden ligger fel får mod gärna flytta, jag hittade dock ingen bättre kategori.

Vi som hänger på de lite mörkare sidorna av nätet har säkert någon gång sett en fight eller något där en person får ett slag eller spark eller dylikt mot huvudet och får något slags anfall. Det har säkert hänt i UFC eller liknande också.

Jag skulle vilja veta vad det egentligen är som händer? Kroppen börjar skaka och dom ser ut att vara låsta i den position de ligger i när anfallet börjar. Vad händer sen? Dör personer som råkar ut för detta eller ser det värre ut än det är?
Citera
2019-01-14, 20:24
  #2
Medlem
Utspillds avatar
EP-anfall. Det är olika från fall till fall hur personen i fråga klarar sig. Vissa kan få bestående skador, andra inga alls. Det är sällan personen dör även om det naturligtvis kan hända.

Inte själva anfallet som avgör hur pass skadad personen blivit, även om det ej är ett bra tecken.
Citera
2019-01-14, 20:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
EP-anfall. Det är olika från fall till fall hur personen i fråga klarar sig. Vissa kan få bestående skador, andra inga alls. Det är sällan personen dör även om det naturligtvis kan hända.

Inte själva anfallet som avgör hur pass skadad personen blivit, även om det ej är ett bra tecken.

Så det blir som ett "vanligt" epiliepsi(som jag antar EP är?)-anfall som vem som helst kan få bara sådär?
Citera
2019-01-14, 21:28
  #4
Medlem
Freebss avatar
Skit i vad mongot ovanför skrev.
Inget jävla "EP-anfall". Det händer när du slår huvudet hårt i något. Hjärnskada kallas det. Vissa klarar sig, andra inte. Oftast blir det rullis & gruppboende.
Citera
2019-01-14, 23:02
  #5
Medlem
Myst1cs avatar
Ett trauma mot huvud drar och irriterar nerverna i hjärnan (ungefär som när vi slår armbågen i bordet och får myrkryp) som orsakar en diffus osynkroniserad depolarisering, ett epileptiskt anfall med andra ord.
Citera
2019-01-14, 23:16
  #6
Medlem
Har sett ett sådant anfall ske efter en smäll mot huvudet och det är ganska obehagligt. Jag var ganska liten då detta hände och jag minns det fortfarande som om det vore igår.

Vi var ett gäng som var ute och cyklade och på tidigt 90-tal använde ingen hjälm även om vi var 7-8 år gamla. Är uppvuxen i skogen och vi tävlade två och två med våra bmx nerför en liten bana. Jag och en annan hade kört första rundan sen var det de andras tur. Precis innan vår mållinje hakar cyklarna i varandra och en av killarna flyger handlöst i marken och slår huvudet. Efter fallet ligger han och skakar okontrollerbart. Ögonen är öppna med frånvarande. Vi lyckas springa in till ett närliggande hus som ringer ambulans.

Det hela slutade med en skallfraktur, hjärnskakning och ett par utslagna tänder. Vad jag vet fick han inga bestående men på hjärnan. Trots anfallet.

Vad som kanske är sjukare var att vi fortsatte racea i backen utan hjälmar.
__________________
Senast redigerad av Hockeytrunken 2019-01-14 kl. 23:20.
Citera
2019-01-15, 00:06
  #7
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quatzimodo
Vad händer sen? Dör personer som råkar ut för detta eller ser det värre ut än det är?

Beror på skadan, ibland ser det farligare ut än vad det är men i mycket sällsynta fall kan personen utveckla ett tillstånd kallat för status epilepticus, vilket är livshotande. Tillståndet innebär återkommande epileptiska anfall som varar i mer än 5 minuter. Cellulärt beror tillståndet på förlusten av inhibitorisk input på excitatoriska neuronpopulationer som driver sin egen excitation via excitatoriska synkroniserade feedback loops.

Status epilepticus kan också leda till förändringar i neuronarkitekturen, en långsam process (som tar flera år) som kallas för epileptogenes. Epileptogenesen resulterar i ökat tendens att få återkommande epileptiska anfall.
Citera
2019-01-15, 00:30
  #8
Medlem
Utspillds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebs
Skit i vad mongot ovanför skrev.
Inget jävla "EP-anfall". Det händer när du slår huvudet hårt i något. Hjärnskada kallas det. Vissa klarar sig, andra inte. Oftast blir det rullis & gruppboende.

Citat:
Ursprungligen postat av Quatzimodo
Så det blir som ett "vanligt" epiliepsi(som jag antar EP är?)-anfall som vem som helst kan få bara sådär?

Vet inte varför jag skrev "EP", gammal vana och hjärnsläpp antar jag. Tänkte på engelskans "seizure" då jag ej bor i Sverige och snurrade till det.

Resten av det jag skrev stämmer dock. Anfallen kan innebära olika typer av skador från ett fall till ett annat.
Citera
2019-01-15, 07:31
  #9
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Beror på skadan, ibland ser det farligare ut än vad det är men i mycket sällsynta fall kan personen utveckla ett tillstånd kallat för status epilepticus, vilket är livshotande. Tillståndet innebär återkommande epileptiska anfall som varar i mer än 5 minuter. Cellulärt beror tillståndet på förlusten av inhibitorisk input på excitatoriska neuronpopulationer som driver sin egen excitation via excitatoriska synkroniserade feedback loops.

kså leda till förändringar i neuronarkitekturen, en långsam process (som tar flera år) som kallas för epileptogenes. Epileptogenesen resulterar i ökat tendens att få återkommande epileptiska anfall.

Vad han försöker säga är att i vanliga fall så går anfallet över av sig självt. Men hjärnan klarar inte av att häva det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback