Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 19:08
  #1
Medlem
Försöker göra en lång historia kort, la ny golvmatta i min gamle Opel (limmade fast den duktigt). La under de sladdar jag tyckte va mest nödvändiga, lågnivå, strömkabel och två utgångar från stereon till två högtalare jag hade i hatthyllan. Ska nu ha fyra nya högtalare i hatthyllan och jag är inte väldigt sugen på att riva upp mattan o lägga fler kablar. De nya högtalarna är på 4ohm styck, finns det något sätt jag kan koppla säkert eller jag måste dra fler kablar?
Citera
2019-01-14, 19:15
  #2
Moderator
Tystnads avatar
Nu var det länge sedan jag installerade stereo i någon av mina bilar, men jag minns att det var viktigt att inte koppla flera högtalare än tillåtet till resp utgång eftersom man annars riskerade bränna upp slutsteget.

finns säkert flera här som kan ge bättre tips än jag....
Citera
2019-01-14, 19:35
  #3
Medlem
Ska du driva de med stereon så är svaret att den inte klarar 2 Ohm. Så det blir en seriekoppling som lastar ner med 8 Ohm. Eftersom du har lågnivå och ström skaffa ett slutsteg att driva de med.
__________________
Senast redigerad av Bassiehof 2019-01-14 kl. 20:14.
Citera
2019-01-14, 19:56
  #4
Medlem
morkfromorks avatar
ohms lag gäller

fler högtalare parallellt = ohm sjunker = högre ljud = högre ström = risk för skador
Citera
2019-01-14, 22:24
  #5
Medlem
zoombos avatar
Jag brukar försöka dra kablarna nära dörrarna, de flesta bilar har stora plastskydd som man enkelt sprätter loss och sen är det bara att mata på. När man kommer till baksätet så stoppar man in en tråd från bagaget tills den kommer ut någonstans där på sidan och sen hakar man fast och drar in kablarna.
Citera
2019-01-15, 00:04
  #6
Avstängd
BurtSugarmanShows avatar
Om du paralellkopplar två 4 ohms högtalare/utgång så får du 2 ohm vilket med all säkerhet lär bränna din bilstereo. Seriekopplar du dem istället får du 8 ohm vilket är lugnt. Fasa rätt bara för annars lär det låta mööfet.

Jag skulle dock absolut köpa slutsteg istället och nyttja lågnivåkabeln du så förutseende limmade dit.
Citera
2019-01-16, 07:29
  #7
Medlem
Kanon då har jag koll på läget, inga tattarkopplingar alltså.
Sladdarna till slutsteg la jag för jag har en baslåda i, ska nu även ha ett till slutsteg till 2st middar och jag kan inte hitta några bra delningsfilter som inte kostar skjortan.

Hur menar du att jag ska fasa rätt om man seriekopplar?
Citera
2019-01-16, 09:21
  #8
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasElvis
Hur menar du att jag ska fasa rätt om man seriekopplar?

Högtalarkonerna ska röra sig åt samma håll samtidigt, det kan man se, eller finns tom. ljudspår som testar det, någon annan kanske kan reka nåt.
Citera
2019-01-19, 23:56
  #9
Avstängd
VilseIJungelns avatar
funkar men det blir inte så bra ljud
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback