Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 03:11
  #49
Medlem
Ditt fel som vanligt! Det den parkerade bilen gjorde fel bör ge en liten parkeringsböter, dock förtjänar inte motparten att bli påkörd.

Tycker du ska gå till trafikverket och lämna tillbaka platskortet du fick av dom.
Citera
2019-01-15, 04:21
  #50
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F149
Största felet med Sverige idag är folks ovilja att ta ansvar för sina handlingar. Ts pratar tom om att kontakta kommunen för bristande halkbekämpning! Du är kass på att köra bil, den enda som gjort fel är du, du är för snål för helförsäkring och kommer endast få ersättning för skador på den andra bilen. Med tanke på din argumentation och dina åsikter gissar jag dock på att din bil är värd typ ingenting...

+1
Citera
2019-01-15, 05:25
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Hej. Körde hem ifrån jobbet tidigare idag, kom till en 3 vägs korsning, svängde vänster och gled in i en parkerad bil (var isgata, åkte väldigt sakta) snurrade runt o smockade min bakdel i den parkerade bilens bakdel. Den parkerade bilen stod alltså parkerad på en huvudled precis bredvid trottoaren.

Jag knakade på o insåg att det var en hantverkares bil, han var alltså ute på jobb. Tidigare samma dag hade någon smällt på samma ställe i samma bil så uppenbart riktigt halt.

Jag har endast trafikförsäkring o antar att det är mitt fel, brukar ju va så. Men eftersom det är huvudled tänkte jag höra om någon kunnig kanske kan förtydliga lite vad som gäller i denna situation.

Här är en riktigt kass ritning på ungefär hur det såg ut: https://imgur.com/NAHXfwN

Hej!

Det stod ett barn ute på vägen idag. Ute på riktiga gatan, där bara bilar skall köra. Jag körde på barnet.

Är det verkligen mitt fel?
Citera
2019-01-15, 05:52
  #52
Medlem
Kollar man TS tidigare trådstarter så kanske det klarnar lite....


I denna tråds fall så torde det högst sannolikt bli TS fel, då det är mycket liten chans att han skulle få något gehör för att det var dåligt sandat eller att en bil ev stod felparkerad.

Man ska liksom inte framföra sin bil på vintern som om man tar för givet att det är sandat överallt.
Man skall dessutom vara extra försiktig i och vid vägkorsningar, och inte köra fortare än att man behåller kontrollen över sitt fordon till envar tid, och kan stanna på den del av vägen som man kan överblicka och de faror eller hinder man kan förutse.
Citera
2019-01-15, 05:53
  #53
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Jag kan inte haft en väldans otur då? Eller blir man automatiskt en dålig förare för man gör 1 fel på 4 år i trafiken, haha.

Du verkar söka förklaringar på varför du inte ör dålig förste först vart han parkerat sen att kommunen inte sandat och nu otur?

Bara acceptera att du kör dåligt

Alla mina polare har kört bil långt mer än fyra år och ingen har orsakat en olycka trots kommuner medtrafikanter och otur

Ditt ansvar att ta med risken för
Dåliga kommuner otur och idioter i trafiken

Bada acceptera

Du kör dåligt

Kör bättre

Vad är så svårt att förstå
Citera
2019-01-15, 06:42
  #54
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Jag kan inte haft en väldans otur då? Eller blir man automatiskt en dålig förare för man gör 1 fel på 4 år i trafiken, haha.

Rubriken ”...mitt fel som vanligt?”
Citera
2019-01-15, 08:35
  #55
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F149
Största felet med Sverige idag är folks ovilja att ta ansvar för sina handlingar. Ts pratar tom om att kontakta kommunen för bristande halkbekämpning! Du är kass på att köra bil, den enda som gjort fel är du, du är för snål för helförsäkring och kommer endast få ersättning för skador på den andra bilen. Med tanke på din argumentation och dina åsikter gissar jag dock på att din bil är värd typ ingenting...

Han inser nog att han gjorde fel, fast det är väl inget skäl att efterskänka pengar OM det nu är så att den felparkerande hantverkaren kan anses medskyldig. Givetvis har man ingen rätt att köra in i bilar bara för att de är felparkerade - two wrongs dont make a right. Men samtidigt hade han ju också gjort ett fel och parkerat bilen där den lättare kunde bli påkörd. Det KAN hända att ansvaret blir delat då detta är vanligt i försäkringssammanhang. Men visst, TS gjorde ju "mest" fel om man nu ska se det så.
Citera
2019-01-15, 11:37
  #56
Medlem
Wheatons avatar
För ca 15 år sen så körde jag lastbil och var med om att den felparkerade bilen fick ta skadorna.

Jag körde en distributionslastbil avsedd för 27 pallplatser vilket medför att överhänget bak på bilen sticker ut så man måste vara försiktig när man svänger.
När jag svängde vänster i en tight korsning så hade en kvinna parkerat för nära korsningen och öppnade samtidigt sin dörr som mitt överhäng gjorde ett dragspel av. Kvinnan ( och jag ) var till att börja med glad över att hon inte klämdes imellan, sen blev det ett fall för försäkringsbolaget där kvinnan fick stå för fiolerna.
Citera
2019-01-15, 12:59
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Det vet jag inte, men man får inte parkera på en huvudled, sen om man blivit påkörd av en annan bil precis innan mig utan o flytta bilen så kanske det spelar nån roll, det är därför jag frågar.

Nåja, faktiskt får man parkera på huvudleder om man har tillstånd till det, genom skyltning eller undantag. Fortfarande är bilen stillastående och du ska fortfarande inte köra på stillastående objekt. Om det dessutom var huvudled har du brutit mot mer allvarliga regler än så. Du har brakat rakt ut i en korsning där du har strikt väjningsplikt.
Citera
2019-01-15, 13:00
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devis
Ditt fel som vanligt! Det den parkerade bilen gjorde fel bör ge en liten parkeringsböter, dock förtjänar inte motparten att bli påkörd.

Tycker du ska gå till trafikverket och lämna tillbaka platskortet du fick av dom.

Nåja, det man gör med sådana idiotparkeringar (som inom 10 m från korsning) är att man stannar bilen och plockar ut sin palldragare eller eltruck. Sedan lyfter man upp bilen och parkerar den någon annanstans. Givetvis så ingen ser så att man inte får en anmälan om egenmäktigt förfarande mot sig.
Citera
2019-01-15, 15:32
  #59
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheaton
För ca 15 år sen så körde jag lastbil och var med om att den felparkerade bilen fick ta skadorna.

Jag körde en distributionslastbil avsedd för 27 pallplatser vilket medför att överhänget bak på bilen sticker ut så man måste vara försiktig när man svänger.
När jag svängde vänster i en tight korsning så hade en kvinna parkerat för nära korsningen och öppnade samtidigt sin dörr som mitt överhäng gjorde ett dragspel av. Kvinnan ( och jag ) var till att börja med glad över att hon inte klämdes imellan, sen blev det ett fall för försäkringsbolaget där kvinnan fick stå för fiolerna.

En liten skillnad från TS fall är att bilen du körde på hade rört sig (dörren "körde på" din svängande bak) eller hur? Eller var bilens dörr öppen redan innan du påbörjade din sväng?

TS körde på ett helt stillastående fordon som TS borde ha sett och borde ha anpassat sin sväng efter rådande väglag.
Citera
2019-01-15, 17:32
  #60
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Kommunen ska hålla våra vägar i bra skick, jag tycker kommunen ska betala det.

Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Jag har inte skyllt på någon annan, vill bara kolla upp så att felet är 100% mitt, har "skyllt" på kommunen för dom inte skött sitt jobb, det ska sandas när det är halt men bor man i en byhåla så segar dom med det.
Finns det verkligen något krav på att kommuner måste sanda?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback