Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 17:39
  #1
Medlem
Hej,

Som rubriken lyder.
Kan arbetsgivare beslagta pass och visa för folk som kommer till Sverige i arbetssyfte?

Har en person som vill byta arbetsplats men nuvarande arbetsgivaren håller på dessa saker så jag undrar om de har rätt till det samt vilken väg personen bör ta för att få dessa handlingar tillbaka?

Mvh
Citera
2019-01-14, 17:47
  #2
Medlem
Svea.Folks avatar
Klart du inte kan beslagta någons pass. Varför har någon gett bort sitt pass? Idiotiskt. Kräv tillbaka det genast eller hota med polis. Är denne illegal får han väl hota med kosinerna.
Citera
2019-01-14, 17:48
  #3
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Absolut inte, passet är den yttersta legitimationen och ska inte lämnas ut.
Citera
2019-01-14, 17:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig850
Hej,

Som rubriken lyder.
Kan arbetsgivare beslagta pass och visa för folk som kommer till Sverige i arbetssyfte?

Har en person som vill byta arbetsplats men nuvarande arbetsgivaren håller på dessa saker så jag undrar om de har rätt till det samt vilken väg personen bör ta för att få dessa handlingar tillbaka?

Mvh
Klart de inte har rätt till det, bara en kriminell skulle ens tänka den tanken och med detsagt så jobbar troligtvis din vän svart.

Säg till din kompis att gå till ambassaden och säga att h*n blivit av med det.
Citera
2019-01-14, 17:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig850
Hej,

Som rubriken lyder.
Kan arbetsgivare beslagta pass och visa för folk som kommer till Sverige i arbetssyfte?

Har en person som vill byta arbetsplats men nuvarande arbetsgivaren håller på dessa saker så jag undrar om de har rätt till det samt vilken väg personen bör ta för att få dessa handlingar tillbaka?

Mvh
Klart de inte har rätt till det, bara en kriminell skulle ens tänka den tanken och med detsagt så jobbar troligtvis din vän svart åt nån halvgangster.

Säg till din kompis att gå till ambassaden och säga att h*n blivit av med det.
Citera
2019-01-14, 17:57
  #6
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig850
Hej,

Som rubriken lyder.
Kan arbetsgivare beslagta pass och visa för folk som kommer till Sverige i arbetssyfte?

Har en person som vill byta arbetsplats men nuvarande arbetsgivaren håller på dessa saker så jag undrar om de har rätt till det samt vilken väg personen bör ta för att få dessa handlingar tillbaka?

Mvh

Pass är personliga värdepapper/värdehandlingar får ej lämnas ifrån. Däremot får de låna för ta "kopia" av den.
Kontakta polisen, anmäl dem.
Citera
2019-01-14, 18:01
  #7
Medlem
nej ingen får ta någons pass. Polisanmäl !!!
Citera
2019-01-14, 18:03
  #8
Medlem
SvampDamp.s avatar
Sjukaste frågan jag läst. Pass är högst olagligt att ens yrka från en annan. Polisanmäl direkt!!!
Citera
2019-01-14, 19:45
  #9
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Var det inte ett företag i Norrland som konfiskerade sina arbetares pass?
Svamp- och bärplockare är ena flyktbenägna rackare...
Citera
2019-01-14, 20:04
  #10
Medlem
Restaurang branschen som det gäller och personen är här på arbetsvisum men det är maken som står på kontraktet.
Både pass och visum håller arbetsgivaren på.

Inte helt lätt för personen att göra något utan fack eller någon som kan hjälpa med lagar, språk etc.

Om vi antar att polisen kontaktas, är det med säkerhet att de kan gå dit och ta tillbaka dessa handlingar eller kan arbetsgivaren förstöra de och låtsas som inget?

Helt enkelt, vad finns det för risker?

Polis eller våld jag har i tankarna, tar helst den lagliga vägen om den är säker...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback