Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-26, 14:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Vart finns det beg datorer att köpa? Sjukt dåligt utbud på blocket och Facebook....

http://www.billigteknik.se/627-dator...SAAEgKYs_D_BwE

t
Citera
2019-01-27, 10:02
  #14
Medlem
majxstros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Vart finns det beg datorer att köpa? Sjukt dåligt utbud på blocket och Facebook....

Finns på marketplace eller i Köp&sälj grupperna på facebook som håller på med datorer.
Typ Swerigs / Dator & elektronik eller vad dem heter.
Hittade en MSI laptop med i7-4770hq, gtx 770 osv för 1000 spänn åt polarn.
Citera
2019-01-27, 11:19
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majxstro
Finns på marketplace eller i Köp&sälj grupperna på facebook som håller på med datorer.
Typ Swerigs / Dator & elektronik eller vad dem heter.
Hittade en MSI laptop med i7-4770hq, gtx 770 osv för 1000 spänn åt polarn.

Blir ju fn inte insläppt i köp&säljgrupperna av nån märklig anledning. Ska forska lite på det...

Marketplace har väldigt skralt utbud (de säljs väl snabbt) av datorer för 4-6K...
Citera
2019-01-27, 11:33
  #16
Medlem
majxstros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Blir ju fn inte insläppt i köp&säljgrupperna av nån märklig anledning. Ska forska lite på det...

Marketplace har väldigt skralt utbud (de säljs väl snabbt) av datorer för 4-6K...

https://www.facebook.com/marketplace...4524143841983/
Citera
2023-01-17, 13:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Samma som den här snubben säger.
Angående laptops bör man i princip aldrig köpa dom nya, så otroligt dyrt i butik i jämförelse, om man nu inte har löjligt mycket pengar, men men.

Köpte min bärbara för jobbet i början på 2018, GTX 1050ti, i5 7300hq, 8GB RAM, 256GB SSD & 1TB vanlig hårddisk, kostade 5000 begagnad, 1 månad gammal & fick med kvittot..

Hårdvara & stationära datorer är samma sak där, slår du till på 1-2 generationer äldre grejer så kommer prestandan fortfarande kunna matcha nyare generationer (någorlunda, om du inte vill satsa på 4k 144hz.. typ..) till en billig peng.
Får vara försiktig så de inte lurar en och säljer saker som är sönder, men har du möjlighet att testa produkerna innan så är det inga problem.

Detta kan omöjligen stämma.

Min erfarenhet är att begagnade laptops säljs till sjuka överpriser i Sverige.

Inte värt att köpa begagnat tyvärr.
Citera
2023-01-17, 13:46
  #18
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Tjo!

Står i valet att byta dator och då endera köpa en ny, billig15tums bärbar (5-6K) eller handla en begagnad från nån av butikerna som säljer begagnat, för ungefär samma pris eller lite mindre.

Jag vet ju själv hur seg en beg dator är och den funkar väl inte tip top trots ominstallering av Windows, eller?

Vad skulle ni ha valt?
Frågan är vad ska du använda datorn till. Jag skulle valt köpa en begagnad dator som har ccfl-belysning om jag inte haft stor plånbok. Köpte 2018? min Sony Vaio FW51JF från 2010 för 800 kr på tradera. Med en win8.1 installation och nytt ram, samsung ssd 850 (512Gb) fungerar den ganska fint fortfarande. Kör 1080p utan problem, kan multitaska, spela lite äldre spel etc, dvs passar mina behov alldeles utmärkt.
Citera
2023-01-17, 13:59
  #19
Medlem
Beg. stationär absolut, men hade personligen inte köpt begagnad laptop av tre anledningar

1) Laptops åldras prestandamässigt snabbare än stationära då de begränsas av hur mkt el de kan dra

2) mycket svårare att byta enstaka delar som går sönder, t. ex. en fläkt, skärm, tangentbord, musplatta med mera som kommer att vara slitna redan.

3) batteriet är redan slitet med lägre prestanda
Citera
2023-01-17, 17:44
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Detta kan omöjligen stämma.

Min erfarenhet är att begagnade laptops säljs till sjuka överpriser i Sverige.

Inte värt att köpa begagnat tyvärr.

Man får ju hålla ögonen öppna, det kommer upp guldkorn då och då
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback