Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2019-07-29, 11:50
  #61
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Eftersom Jesus är den enda människan som varit utan synd så hade han aldrig sex.
Citera
2019-07-29, 19:48
  #62
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tråden handlar alltså om Jesus eventuella sexliv, inte om Maria eller Josef.

Sedan hade det varit intressant med några som hade egna kunskaper, inte rena gissningar eller blindtolkningar av biblen.

OT raderat.
/Mod
Citera
2019-07-29, 21:09
  #63
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Eftersom Jesus är den enda människan som varit utan synd så hade han aldrig sex.

Jag tror som du, att Jesus levde i frivillig celibat. Hur som helst, sex är inte nödvändigtvis synd. Det hävdar varken Bibeln eller något samfund. Att vissa avstår från sex är en helt annan sak. Munkar och nunnor lever i celibat för att kunna rikta hela sin uppmärksamhet på Gud, inte därför att sex är en synd.
Citera
2019-07-29, 21:37
  #64
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Jag tror som du, att Jesus levde i frivillig celibat. Hur som helst, sex är inte nödvändigtvis synd. Det hävdar varken Bibeln eller något samfund. Att vissa avstår från sex är en helt annan sak. Munkar och nunnor lever i celibat för att kunna rikta hela sin uppmärksamhet på Gud, inte därför att sex är en synd.
Sex utanför äktenskapet är dock en synd enligt bibeln, och det står ingenting om att Jesus gift sig med någon.
Citera
2019-07-29, 23:57
  #65
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Sex utanför äktenskapet är dock en synd enligt bibeln, och det står ingenting om att Jesus gift sig med någon.

Precis. Men det faktum att det inte sägs något om något i Bibeln bevisar inte att det motsatta är sant. Men jag tycker ändå att din argumentation är fullkomlig. En så viktig detalj som att Jesus gifte sig torde ha nämnt i Bibeln. Då han med absolut största sannolikhet inte var gift hade han med all sannolikhet inte sex. Han var fri från synd.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback