Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-14, 16:04
  #1
Medlem
Denoms avatar
Ja alltså den mytologiska karaktären Jesus som finns omtalad av kristna och diverse olika skrifter som påstås beskriva hans liv talar ju inte så mycket om det gick hett till på hans tid. Finns det några exempel på skrifter eller berättelser om att han någonsin haft sex under sitt liv eller var han helt enkelt försatt i ofrivilligt celibat då det inte fanns någon annan som var intresserad av att ha sex med Jesus?
Citera
2019-01-14, 16:20
  #2
Medlem
David-Humes avatar
Varför utesluter du frivilligt celibat?
Citera
2019-01-14, 16:23
  #3
Medlem
AX64s avatar
Gängse tolkning utifrån det material som finns är att han aldrig fick ligga utan levde i celibat hela sitt liv (så vitt man vet 33 år). Det ska nog till att man hittar eller tyder nya skrifter för att ändra på det. Fråga honom personligen är ju tyvärr en aning knepigt vid det här laget.
Citera
2019-01-14, 16:44
  #4
Medlem
Rouens avatar
Det sägs att Jesus gick till en prostituerad och det förklaras med att ingen är utan synd. Det är iaf vad jag fick lära mig innan pk-hysterin slog till med full kraft och gjorde människan förvirrad och rådvill så alla ska konsumera mer för att förverkliga sin självbild av att vara framgångsrik och omedvetet suga sionisters (Soros) omskurna kuk.
Citera
2019-01-14, 17:03
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Gängse tolkning utifrån det material som finns är att han aldrig fick ligga utan levde i celibat hela sitt liv (så vitt man vet 33 år). Det ska nog till att man hittar eller tyder nya skrifter för att ändra på det. Fråga honom personligen är ju tyvärr en aning knepigt vid det här laget.
Skrifterna har ett glapp mellan hans barndom och när han började verka.
Under den tiden kan han mycket väl ha levt ett vanligt liv.
Men det är inte intressant vad han gjorde då, utan vad hab sa och vad han gjorde när han var aktiv som frälsare.
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Det sägs att Jesus gick till en prostituerad och det förklaras med att ingen är utan synd. Det är iaf vad jag fick lära mig innan pk-hysterin slog till med full kraft och gjorde människan förvirrad och rådvill så alla ska konsumera mer för att förverkliga sin självbild av att vara framgångsrik och omedvetet suga sionisters (Soros) omskurna kuk.
Han accepterade prostituerade och tullindrivare, som vänner, vilket var väldigt ovanligt, men han välkomnade alla!
Det betyder inte att man ligger med allt...
Citera
2019-01-14, 17:05
  #6
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det betyder inte att man ligger med allt...

Det har väl ingen påstått heller!
Citera
2019-01-14, 17:09
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Skrifterna har ett glapp mellan hans barndom och när han började verka.
Under den tiden kan han mycket väl ha levt ett vanligt liv.
Men det är inte intressant vad han gjorde då, utan vad hab sa och vad han gjorde när han var aktiv som frälsare.
Det är väl högst relevant att ställa frågan? Om han nu "levt ett vanligt liv" och skaffat barn och vad dessa blandraser då skulle kallas nu idag eller var kanske steril som brukar bli när man blandar raser ute i djurriket för avkomma.
Citera
2019-01-14, 17:18
  #8
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.03 raderat och varningar utdelade.

Vänligen håll er till ämnet och undvik trams.

/Mod.
Citera
2019-01-14, 17:20
  #9
Medlem
Jag tror utan att veta att han var gift, tror dock inte att han hann få några barn. Han bemöttes med respekt från dem som följde honom. I Palestina på den tiden tror jag att det var då som nu. En man betraktas inte som vuxen eller någon av betydelse förrän han är gift och helst också fått barn. Enligt vissa bibeltolkningar var han gift med Maria från Magdala, den lärjunge han älskade mest.
Citera
2019-01-14, 18:10
  #10
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag tror utan att veta att han var gift, tror dock inte att han hann få några barn. Han bemöttes med respekt från dem som följde honom. I Palestina på den tiden tror jag att det var då som nu. En man betraktas inte som vuxen eller någon av betydelse förrän han är gift och helst också fått barn. Enligt vissa bibeltolkningar var han gift med Maria från Magdala, den lärjunge han älskade mest.
Verka stämma, eftersom de fann en bit papper för några år sedan. Där det står På bladet står det på koptiska: "Jesus sade till dem; Hon är min hustru. Hon kommer att bli min lärjunge."

Eftersom hon var hans hustru, så hade de nog högst sannolika sex med varandra.
https://www.expressen.se/nyheter/jes...-forfalskning/
Citera
2019-01-14, 18:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det är väl högst relevant att ställa frågan? Om han nu "levt ett vanligt liv" och skaffat barn och vad dessa blandraser då skulle kallas nu idag eller var kanske steril som brukar bli när man blandar raser ute i djurriket för avkomma.
Du tror alltså (precis som vissa kristna) att Jesus inte var en människa? Av den här tråden att döma, verkar du inte kristen (eller har jag fel?). Vad är din teori om Jesus?
Citera
2019-01-14, 19:05
  #12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DudeSnubbe
Du tror alltså (precis som vissa kristna) att Jesus inte var en människa? Av den här tråden att döma, verkar du inte kristen (eller har jag fel?). Vad är din teori om Jesus?
Nej, jag förstår inte vad det skulle innebära att ha en tro i detta sammanhang. Jag har en frågeställning formulerad gällande vad konsekvenserna skulle vara om detta skedde konsekvent utifrån vad någon som tror på Jesus förutsätter skulle ha skett.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback