Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-14, 15:47
  #1
Avstängd
micro113s avatar
En kanadensisk man har dömts till döden i Kina för narkotikasmuggling. Han var tidigare dömd till 15 års fängelse, men det tyckte domstolen i staden Dalian var ett för milt straff.

– Jag är ingen knarksmugglare. Jag kom till Kina som turist, sade mannen i rätten.
Den 36-årige mannen, som greps i november 2014,
[...]
Domen ska ses mot bakgrund av ökande diplomatiska spänningar mellan Kina och Kanada.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...l-doden-i-kina

Är det någon som vet mer om fallet?
Straffet som omvandlas från fängelse till dödsstraff - handlar det om det politiska läget?
Brukar Kina avrätta utlänningar som dömts till döden?
Citera
2019-01-14, 15:48
  #2
Avstängd
jouniboys avatar
Har väl att göra med att Kanada arresterat nån Huawei-kines?
Citera
2019-01-14, 15:52
  #3
Medlem
Detta är bara början. Vore jag västlänning och jobbar i Kina skulle jag nog överväga att flytta hem.

Min magkänsla säger att det kommer bli jobbigare att vara vit i Kina om nu handelskriget trappas upp.
Citera
2019-01-14, 15:55
  #4
Medlem
SkadeskjutenEkorres avatar
Haha från 15 år till döden istället. Rättsäkra kina...
Citera
2019-01-14, 16:00
  #5
Medlem
Shit va ångest. Tro att man har klarat sig ganska bra för att sedan en dag få en dödsdom istället.
Citera
2019-01-14, 16:06
  #6
Avstängd
micro113s avatar
Robert Lloyd Schellenberg heter den dömde.
Han överklagade första straffet och dömdes då till dödsstraff istället.
Enligt artikeln har Kina tidigare avrättat andra länders medborgare.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...s-country.html
Citera
2019-01-14, 16:14
  #7
Medlem
snurre-spratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouniboy
Har väl att göra med att Kanada arresterat nån Huawei-kines?
inte vilken Huawei-kines som helst utan företagets finanschef och även dotter till grundaren! Detta visar än tydligare hur Kinesiska regeringen och Huawei är bundna till varandra!
__________________
Senast redigerad av snurre-spratt 2019-01-14 kl. 16:19.
Citera
2019-01-14, 18:31
  #8
Medlem
Kina har under flera år betraktats som ett u-land och i och med det kunna prångla ut varor till andra länder med minimala kostnader.
Sverige har haft överseende med Kina och har inte belagt billiga varor med tullavgifter.
Detta har gynnat lågprisindustrin i Kina och naturligtvis deras korrupta ledare.
När dom nu får börja handla på samma villkor som många andra länder visar dom upp sitt rätta och fula tryne (den kommunistiska avundsjukan).
Citera
2019-01-14, 18:38
  #9
Avstängd
Paris24s avatar
En tänkt plan att utbyta honom mot kineserna i USA/Canada? "Vi dömde honom till dödsstraff men vi benådar" är (låtsas-)trevligt att kunna säga.
Citera
2019-01-14, 18:38
  #10
Medlem
I vissa länder medför överklagan och att inte erkänna alltid längre straff
Citera
2019-01-14, 19:55
  #11
Medlem
LittleFishs avatar
Kanadensarna har blivit för slapphänta nu när gräs är helt lagligt där. Detta får dem nog att påminnas att de är en av de få normala länder som inte slänger någon i fängelse eller skickar dem in i döden för en växt.
Citera
2019-01-14, 23:01
  #12
Medlem
Arga.Apans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Robert Lloyd Schellenberg heter den dömde.
Han överklagade första straffet och dömdes då till dödsstraff istället.
Enligt artikeln har Kina tidigare avrättat andra länders medborgare.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...s-country.html
Annars brukar jag tänka att man lika gärna kan överklaga så långt det går men i detta fall kan vi ju konstatera att det hade varit bäst att hålla käften och ta 15 år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback