Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2019-01-16, 11:44
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Jag tillverkar en hel del formverktyg till livsmedel. Hur ser den symbolen ut?
Det vi sätter i är datumklockor, material (T.ex PP) och logotyper. Möjligen att de går att diska eller återvinna men symbolen för "ofarlig plast" har jag aldrig sett
Symbolen ser ut som typ ett vinglas och en gaffel, finns det den symbolen så vet du att det är ofarlig plast.
Citera
2019-01-16, 18:28
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Tyvärr blir det ju lätt lite kladdigt i ryggsäcken om man ska ha en tallrik med plast över med sig till jobbet.
Lite off topic, men ryggsäck kan du absolut inte använda.

Plastpåsar är bra att lägga maten i, då slipper man disk.
Citera
2019-01-16, 19:09
  #63
Avstängd
Haverisms avatar
Om nu alla former av matförvaring antingen är tung, skör, kladdig eller cancerframkallande, varför alls släpa med sig varm mat till jobbet? Varför inte bre tre limpmackor med prickigkorv och koka en termos kaffe och sedan äter ni en macka till frukost och två till lunch?

För låt oss vara ärliga; den absoluta majoriteten av er är kontorsbögar som inte har behov av varm mat under arbetsdagens gång. Det Sverige vi känner till från förr byggdes upp av människor som gick runt på två-tre mackor och en kanna kaffe hela dagen och då ska man ändå ha i minne att den typen av karlar ofta hade fysiska arbeten. Ni sitter i era små kontorsbås och det enda som verkligen rör sig är fingertopparna när ni statusuppdaterar på Facebook eller privatmejlar från företagsdatorn.

Det som dög åt farfar duger åt er och som grädde på moset blir ni av med alla neurotiska nojor om cancer i förvaringskärlen. Slå bara in korvmackorna i ett smörgåspapper och lägg paketet på cykelns pakethållare. Problemet löst.
Citera
2023-05-04, 20:45
  #64
Medlem
Plastbyttor för medhavd lunch

Ibland läser jag att man ska undvika att värma mat i plastbyttor men kan man se vilka som är sämre/bättre att micra lunchen i. Nu är det mest glassbyttor som jag använder men andra också. Tacksam för tips
Citera
2023-05-04, 20:47
  #65
Medlem
SnutteFia03s avatar
Glassbyttor eller andra plastförpackningar som inte från början är avsedda att användas i micron är sämre.
Citera
2023-05-04, 20:56
  #66
Medlem
Onanikrems avatar
Brukar använda glas-matlådor, finns i Ica, Biltema, Ikea osv. De är enklare att diska om man inte har diskmaskin. De kan användas till annat hemma som små gratänger tex. Det känns lite mindre sunkigt att äta ur än en plastburk.
Citera
2023-05-04, 21:18
  #67
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Brukar använda glas-matlådor, finns i Ica, Biltema, Ikea osv. De är enklare att diska om man inte har diskmaskin. De kan användas till annat hemma som små gratänger tex. Det känns lite mindre sunkigt att äta ur än en plastburk.
Enda nackdelen är att de kan bli kolossalt varma i mikro! Så man får vara försiktig.
Citera
2023-05-04, 23:23
  #68
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Kör med glas-lådor då de inte blir repiga eller missfärgade av tomat. Väljer man någon lite bättre sort sluter de oftast rätt tätt med så förebygger man läckage.
Citera
2023-05-05, 11:21
  #69
Medlem
Jo man kan ju köpa separata byttor men jag försöker ju återanvända så mycket som det går
Kötttrågen är fulla med försådd buljong/glace fryser jag in i creme fraise byttor

Tänkte mer om man kunde se på märkningen om det var bättre/sämre
Citera
2023-05-05, 11:42
  #70
Moderator
Jultrollets avatar
Liknande fråga om matlådor/plastbyttor är nu infogad med startinlägg här: (FB) Matlådor gjorda av plast - Farliga? Vad köpa istället?

/Moderator
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback