Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 13:24
  #1
Medlem
Ni som har jobbat i Danmark får gärna skriva vad lönerna ligger på efter skatt om man jobbar på något lågutbildat arbete så som butiksbiträde, servitör eller liknande i Köpenhamn.

Enligt olika "cost of living" hemsidor så verkar Oslo och Köpenhamn ha ungefär samma löner efter skatt... Stämmer det verkligen? Det verkar som att efter alla utgifter är betalda så är vinsten väldigt lika i Danmark och Norge?
Citera
2019-01-14, 14:24
  #2
Medlem
Beror nog mycket på valuta och de norska priserna. Boken har kraschat senaste 10 åren, gått ner med runt 15-20% medan dkk snarare ökat 5-10% eller så. För Norge handlar det naturligtvis om oljeprisfallet som dragit ner hela landet sen 2014.


Oklart om du menar att man ska leva i landet permanent eller jobba där och bo I Sverige? Om du tänker bosätta dig kan du bortse från ovanstående då det gäller när pengar tas ut från landet.
Citera
2019-01-14, 14:43
  #3
Avstängd
bajssmakarskitbras avatar
Norge har lägre skatt och högre löner men också dyrare levnadskostnader än Danmark.
Citera
2019-01-14, 17:34
  #4
Medlem
macknus avatar
Lite lägre i Danmark men ska du bo i Sverige så är Danmark bättre just nu pga kursen. Så beror på hur långsiktigt du ser på det eller om du ska flytta över. Köpenhamn är lite dyrare att bo i om du ska flytta.
Citera
2019-01-15, 02:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Lite lägre i Danmark men ska du bo i Sverige så är Danmark bättre just nu pga kursen. Så beror på hur långsiktigt du ser på det eller om du ska flytta över. Köpenhamn är lite dyrare att bo i om du ska flytta.
Om vi säger som att jag flyttar till något av dessa två länder permanent, är det en jätteliten skillnad lönemässigt och efter alla utgifter är betalda?
Citera
2019-01-19, 18:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssmakarskitbra
Norge har lägre skatt och högre löner men också dyrare levnadskostnader än Danmark.

Jag bor i Norge och jobbar inom IT. Jag vet att Danmark har betydligt högre löner inom IT (akademiska yrken?). Notera att danska kronan, DKK är betydligt starkare än norska kronan, NOK.
Citera
2019-01-19, 20:28
  #7
Avstängd
bajssmakarskitbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
Jag vet att Danmark har betydligt högre löner inom IT (akademiska yrken?).

Vet du också att skatten i Danmark är mycket högre än i Norge?

https://www.dagens.dk/topskat
Citera
2019-01-19, 20:36
  #8
Medlem
Finns de som bor i Skåne och jobbar i Danmark - pendlar med Öresundståg varje dag....


Dock skulle jag tro att det är mest danskarna som väljer att köra på den metoden.




Norge var ju ett bra land att bo i och jobba för 10 år sen. Numera är det inte alls lika hett längre.

Var inte alls många svenskar kvar i Norge när jag var där på besök nu i sommar. Svenskarna har flytt och gröna guldskogsdagar är bara ett förflutet.
Citera
2019-01-19, 21:28
  #9
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Finns de som bor i Skåne och jobbar i Danmark - pendlar med Öresundståg varje dag....


Dock skulle jag tro att det är mest danskarna som väljer att köra på den metoden.




Norge var ju ett bra land att bo i och jobba för 10 år sen. Numera är det inte alls lika hett längre.

Var inte alls många svenskar kvar i Norge när jag var där på besök nu i sommar. Svenskarna har flytt och gröna guldskogsdagar är bara ett förflutet.

Har nog minskat då kursen sjunkit och svenska arbetsmarknaden förbättras men det är svenskar i varenda affär/restaurang/pub man är i. Går man på stan hör man svenskar överallt man går så flytt har dom inte men minskat har dom.

Danska kursen gör det väldigt populärt att pendla över till Danmark dock, var många som gjorde det när jag bodde i Skåne och fortsatt många som gör det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback