Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 12:43
  #1
Medlem
Guzs avatar
Glödlampan i vänster parkeringsljus är trasig i min Peugeot 307 SW 2005. Lampan sitter jäkligt besvärligt och trångt bakom kupan, och jag får inte in fingrarna för att få grepp.

Jag har lyckats byta den förr, men nu minns jag inte om man ska vrida på lampfästet eller bara försöka dra det rakt ut. Jag har försökt med bägge, men jag lyckas inte, och manualen är inte till någon hjälp.

Hur ska man göra, och - ifall det är så - i vilket läge ska fästet vara för att kunna dras ut?
Citera
2019-01-14, 12:58
  #2
Medlem
Sök på Youtube brukar finnas bra tips.
Citera
2019-01-14, 13:16
  #3
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Sök på Youtube brukar finnas bra tips.

Jag har letat, men inte hittat nåt bra klipp för min modell.

Här ett klipp där de byter just den lampan (låt vara på "fel" sida av bilen, men det spelar ju ingen roll), men det sägs inget om hur man ska få ut hela lampfästet.

https://www.youtube.com/watch?v=PIYkgNZXUIg
Citera
2019-01-14, 14:13
  #4
Medlem
Det är bara att dra ut lampan och sockeln, försök komma in med tång, om inte annat demontera det som sitter i vägen.

Lampfästet sitter med 2 clips som bara är att dra rakt ut
Citera
2019-01-14, 15:33
  #5
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphoppucko1337
Det är bara att dra ut lampan och sockeln, försök komma in med tång, om inte annat demontera det som sitter i vägen.

Lampfästet sitter med 2 clips som bara är att dra rakt ut

Tack! Då vet jag. Jag har ett par böjda, smala tänger som jag testade med i går, men de hade lite fel böj för att nå ända in. Ska fixa en till.
Citera
2019-01-14, 16:44
  #6
Medlem
Guzs avatar
Såja! Jag lyktan en omgång till, och efter 5-10 minuters pillande - mestadels utan tillhyggen - lyckades jag få ut den jäveln.

Har aldrig fattat varför man gör lampbytarjobbet så svårt i en del bilar.
Citera
2019-01-14, 22:51
  #7
Medlem
Härligt!

Ställ frågan till Volvo, där på vissa modeller fronten måste av, om man inte har jävligt små fingrar
Citera
2019-01-15, 07:46
  #8
Medlem
När jag skulle byta parkeringsljus på min 407'a och blev tvungen att åka till märkesverkstad talade dom om för mig att dom hade en specialutbildad kille för det . Å andra sidan kostade det bara 150 kr.
Citera
2019-01-19, 23:51
  #9
Avstängd
VilseIJungelns avatar
sälj bilen istället, och köp en riktig bil
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback