Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 11:39
  #1
Medlem
Jag ska backa upp en jävla massa bilder på några olika usb-minnen och externa diskar. Eftersom jag inte vill att vem som helst ska kunna kika på innehållet så tänkte jag lägga skiten i ett arkiv med lösenord.

Planen är alltså att ta bort allt som inte ligger säkert i arkivfilen, men jag är ganska nervös över att göra detta då jag är orolig för att filerna ska bli korrupta.

Nu har jag några frågor:
Är rar5 testat och säkert?
Jag satt en recovery percent på 10% är det tillräckligt?
Kan jag placera en .rar fil med lösenord och recovery info i en annan .rar fil med samma settings utan problem?
Finns det något annat jag bör undvika?
Jag valde även ”best” i kompression settings, är det någon risk med det?

Arkivet kommer lagras på både HD och Flash.

Tack!
Citera
2019-01-14, 18:26
  #2
Medlem
W.Irvings avatar
Programvara: Windows --> IT-säkerhet: allmänt
/Moderator
Citera
2019-01-14, 20:53
  #3
Medlem
salxars avatar
Tycker du borde köra på 7-Zip istället. Gör en .7z med den, välj ett lösenord och kryssa i att kryptera filernas namn när du ändå håller på.

Sen väntar du på att din .7z tuggat klart och sen drar du över den till din USB. När det är klart försöker du packa upp filerna på datorn igen. Du ser då om det fungerar eller inte. Om någon fil är korrupt borde 7-Zip varna dig om det.

Varför inte lagra i molnet? Slipper du riskera sorgen dagen hårddisken går sönder.
Citera
2019-01-15, 17:01
  #4
Medlem
Haloperidols avatar
Nu kan jag ingenting om varken Winrar eller 7zip, men det jag brukar göra är att kryptera USB-minnen med hjälp av VeraCrypt. När du gjort det så kan du inte öppna USB-stickorna på vanligt vis, utan du måste använda VeraCrypts klient och mata in korrekt lösenord för att sen få tillgång till minnena som vanligt. När du sen är färdig så är det bara att du unmountar minnet, ejectar det ur datorn och låser in det i ett brandsäkert skåp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback