Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-14, 07:40
  #1
Medlem
Hej allihopa. Jag kan inte speciellt mycket om bilar så jag vänder mig till er.
Min bil (Mercedes c240 från 01) startar inte i kyla.
Jag kan självklart öppna bilen med manuell nyckel men min smartkey syncar inte till bilen i kyla. När jag trycker på knapparna på min smartkey så blinkar det rött, jag har nyligen bytt batteri på dem så det är inte det.
När jag stoppar i nyckeln i tändningslåset så händer ingenting. Jag måste varje morgon vänta många minuter förrens jag hör det där ljudet som tyder på att tändningslåset känner igen nyckeln.
Detta händer endast när bilen är kall.
Jag har testat att lämna bilen i ett varmt garage under natten och då fungerar det jättebra att starta den på morgonen.
Jag vet inte vad jag ska göra för detta är väldigt irriterade.
Mvh deeptidon
Citera
2019-01-14, 07:44
  #2
Medlem
Om du inte redan testat, så byt bilbatteri också. Förutsatt att du menade att du bytt batterier i nycklarna. Ett dåligt bilbatteri blir ännu sämre i kyla.
Citera
2019-01-14, 07:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Om du inte redan testat, så byt bilbatteri också. Förutsatt att du menade att du bytt batterier i nycklarna. Ett dåligt bilbatteri blir ännu sämre i kyla.
Jag har inte bytt batteriet i bilen utan jag har bytt batterierna i nycklarna.
Hur stor chans är det att det är batteriet tror du?
Har bilens funktion att synca med en nyckel någon korrelation med batteriets kvalitet?
Citera
2019-01-14, 08:00
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeptidon
Jag har inte bytt batteriet i bilen utan jag har bytt batterierna i nycklarna.
Hur stor chans är det att det är batteriet tror du?
Har bilens funktion att synca med en nyckel någon korrelation med batteriets kvalitet?

Allt i bilen drivs av batteriet. Din nyckel är bara en sändare, bilens elektronik måste fungera också för att kunna ta emot signalerna.
Citera
2019-01-14, 08:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Allt i bilen drivs av batteriet. Din nyckel är bara en sändare, bilens elektronik måste fungera också för att kunna ta emot signalerna.
så nyckelns mottagare är driven av batteriet vilket fungerar sämre i kyla. om detta är fallet så känns det som att jag behöver byta batteri helt enkelt.
Citera
2019-01-14, 08:58
  #6
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeptidon
så nyckelns mottagare är driven av batteriet vilket fungerar sämre i kyla. om detta är fallet så känns det som att jag behöver byta batteri helt enkelt.

När byttes batteriet senast?
Citera
2019-01-14, 09:05
  #7
Medlem
stilichos avatar
Om batteriet har kraft nog att dra i gång motorn så borde det även ha kraft nog att försörja elektroniken. Känns inte som att det är batteriet som spökar här. Tyvärr har jag ingen annan bra förklaring på vad som kan vara fel.
Citera
2019-01-14, 09:14
  #8
Medlem
MeanMEs avatar
Testa att köra en kupévärmare så elektroniken är varm när du kommer.
Eller släng in en hårtork och värm upp kupén.
Funkar det då så är det troligen något fel på mottagaren då den inte funkar i kyla.

Kan ju vara din kroppsvärme som ökar tempen i kupén som gör att den funkar efter en stund.
Citera
2019-01-14, 09:30
  #9
Medlem
St-Sixtuss avatar
Åk till verkstad och läs av felkoderna så kanske det klarnar om var felet ligger.
Citera
2019-01-14, 09:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
När byttes batteriet senast?
Jag har ingen aning. Köpte bilen för en månad sedan av en bilhandlare och det har strulat sedan dess
Batteriets yttre ser inte gammalt eller slitet ut men det har nog ingen större betydelse
Citera
2019-01-14, 10:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deeptidon
Jag har ingen aning. Köpte bilen för en månad sedan av en bilhandlare och det har strulat sedan dess
Batteriets yttre ser inte gammalt eller slitet ut men det har nog ingen större betydelse
Då bör du ha garanti kvar.
Jag brukar själv förespråka batteribyte när bilar strular på vintern då det är just då de brukar lägga av.
Men som en redan nämnt så borde inte startmotorn dra runt om batteriet är så dåligt att man inte kan låsa upp bilen.
Ta detta med säljaren till att börja med.
Citera
2019-01-14, 12:39
  #12
Medlem
FUCKtheindustrys avatar
Kolla om du har nån garanti kvar.

Annars lämna in på verkstad så dom kan kolla felkoder och då ser vart problemet ligger, jag tvivlar på att det är batteriet eftersom det orkar driva startmotorn för att få igång bilen så borde det orka med resten av elektroniken i bilen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback