Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-14, 02:58
  #1
Medlem
Ryggradsluss avatar
Våra änglar.
Kan ni delge lite vad ni vet om våra änglar.

Föds en ängel som människa eller är Hon en komplett ny skapelse?
Har du träffat och eller pratat med en ängel?

Står det i bibeln att när somliga dör blir de änglar, för det är ju vanligt i sagor att hen blir en ängel som spelar harpa.

Kan de vara människor, alltså känna som vi gör med våra svagheter?

Verkar finnas många olika slags änglar.

Vilken är din favoritängel? Jag gillar ängeln Michael.
Citera
2019-01-14, 03:19
  #2
Medlem
Jag tror inte det står någonstans i Bibeln att människor faktiskt skulle bli änglar. Däremot skall Jesus, enligt något av evangelierna, då han pressades på ett svar om vad som skulle hända med en man som gift om sig efter sin hustrus död, ha svarat att människorna i "himmelriket" skulle bli "som änglar", dvs ointresserade av sexuella ting. Vilket så tämligen svär mot första Mosebok, där "änglarna" finner sin lust hos "människors döttrar", och skaffar avkomma med dem, nämligen "jättar"!
Citera
2019-01-14, 04:11
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej tyvärr ingen människa kan bli en ängel. Det skapas inga nya änglar. De änglar som finns är de som Gud skapade redan innan vi ens fanns. De flesta är snälla och är till inte till för oss men kan hjälpa oss om nöden kräver det.
Citera
2019-01-14, 10:29
  #4
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikkorrigering i förtydligande syfte.
Tidigare rubrik: "Änglarna"

/Mod.
Citera
2019-01-14, 11:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag tror inte det står någonstans i Bibeln att människor faktiskt skulle bli änglar. Däremot skall Jesus, enligt något av evangelierna, då han pressades på ett svar om vad som skulle hända med en man som gift om sig efter sin hustrus död, ha svarat att människorna i "himmelriket" skulle bli "som änglar", dvs ointresserade av sexuella ting. Vilket så tämligen svär mot första Mosebok, där "änglarna" finner sin lust hos "människors döttrar", och skaffar avkomma med dem, nämligen "jättar"!
Du vet att det står i bibeln att Jesus sa att de som fått en uppståndelse blir som änglar. Anledningen är att vi blir andar vid uppståndelsen, alltså har vi ingen kropp av kött och blod, och DET är orsaken till att vi inte kan få barn. Det blir inte bra för änglar att skaffa barn med människor som du själv påpekar och därför förbjöds. Anledningen till att människor blir andar (änglar) vid uppståndelsen är att ingen med en jordisk kropp kan leva för evigt.
Citera
2019-01-14, 11:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Våra änglar.
Kan ni delge lite vad ni vet om våra änglar.

Föds en ängel som människa eller är Hon en komplett ny skapelse?

Står det i bibeln att när somliga dör blir de änglar, för det är ju vanligt i sagor att hen blir en ängel som spelar harpa.

Kan de vara människor, alltså känna som vi gör med våra svagheter?

Verkar finnas många olika slags änglar.
Det står i Joh 3:6

6Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande.

Jesus är enligt bibeln Guds ENfödde, alltså den enda som skapats (fötts) av Fadern. Allt annat har skapats GENOM och ÅT Sonen. Alltså är Sonen vår skapare. Även änglarnas skapare.

Bara de som får vara med vid den första uppståndelsen blir andar eller änglar. Alla andra dör och ligger i sina gravar och får en uppståndelse ur graven.

Vi är skapade till Guds avbild, så änglar HAR kropp, själ och ande, samtidigt som änglar är andevarelser.

Det finns olika änglar och andevarelser med olika uppdrag.
Citera
2019-01-25, 21:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Våra änglar.
Kan ni delge lite vad ni vet om våra änglar.

Föds en ängel som människa eller är Hon en komplett ny skapelse?

Om du frågar bibeln (som är rättesnöret för kristna?) så har änglar existerat långt innan människor.
Det är tillsammans med änglar som universum jorden och människor skapades.

Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Har du träffat och eller pratat med en ängel?

Nej, bibeln är tydlig med att det finns falska änglar som omskapar sig till ljusets änglar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Står det i bibeln att när somliga dör blir de änglar

Nej, absolut inte, tvärtom så står det att när människan dör så slutar människan att existera.

Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
, för det är ju vanligt i sagor att hen blir en ängel som spelar harpa.

= bara sagor enligt bibeln (Om du nu vill veta vad bibeln säger).

Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Kan de vara människor, alltså känna som vi gör med våra svagheter?

Änglar kan materialisera sig som människor, så som dom tre änglarna som åt hos Abraham.

Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Verkar finnas många olika slags änglar.

Ja dom jag kommer på är keruber, serafer och en enda ärkeängel.

Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Vilken är din favoritängel? Jag gillar ängeln Michael.

Michael är inte bara en ängel, han är ärkeängeln, alltså chefen för alla änglar.
Citera
2019-01-25, 21:28
  #8
Medlem
Som information.
Islam bygger i stort sett på vad ärkeänglarna "sa" till Muhammed. Han, likt andra sina samtida, fastade i 40 dagar och 40 nätter i ökenhettan, för att nå visdom.
Resultatet är därefter.
Pröva själv!
Citera
2019-01-25, 22:31
  #9
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag bidrar med att änglar är Guds budbärare. Och som profeterna så representerar de Gud inför människorna.
Citera
2019-01-25, 22:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag bidrar med att änglar är Guds budbärare. Och som profeterna så representerar de Gud inför människorna.
Och Jag bidrar med att fåglarna är Guds ögon och rapporterar inför Gud.🤗
Citera
2019-01-25, 23:55
  #11
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag tror inte det står någonstans i Bibeln att människor faktiskt skulle bli änglar. Däremot skall Jesus, enligt något av evangelierna, då han pressades på ett svar om vad som skulle hända med en man som gift om sig efter sin hustrus död, ha svarat att människorna i "himmelriket" skulle bli "som änglar", dvs ointresserade av sexuella ting. Vilket så tämligen svär mot första Mosebok, där "änglarna" finner sin lust hos "människors döttrar", och skaffar avkomma med dem, nämligen "jättar"!
Jag har vart inne på nåt liknande som Jesus där efter inspiration och 'egna' tankegångar. Ska bli skönt att bli vuxen om man får :-) Tack för svar.
Citera
2019-01-25, 23:59
  #12
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Och Jag bidrar med att fåglarna är Guds ögon och rapporterar inför Gud.🤗
Jag gillar ditt bidrag. Min ex fågel ogillar mig säkert. R.I.P Förlåt Kit.
(Kunde skött om dig bättre)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback