Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-03-14, 07:29
  #13
Medlem
Jag vågar påstå att Östeuropa är säkrare än Sverige. Skottlossningar, knivrån samt våldtäkter är vardagsmat i Sverige dessvärre. Har läst att även män börjar alltmer bli våldtagna i Sverige.

Vad beträffar Bukarest så ska man passa sig för ficktjuvar, tjuvaktiga taxiförare och även möjligen tjuvaktiga kypare på barer/restauranger.
Jag själv använder mig av Uber och en annan taxiapp när jag ska åka taxi.

Tiggeri är förbjudet i Rumänien och många ziggisar har stuckit till andra länder.
Citera
2019-03-14, 13:55
  #14
Medlem
huricane4s avatar
Har besökt följande huvudstäder i central/öst Europa: Budapest, Prag, Vilnius, Minsk, Kiev, Tiraspol, Chisinau, Bratislava och Warszawa plus massa mindre orter och aldrig känt mig direkt otrygg, har dock mest varit i centrala delarna nattetid förutom i Kiev som jag vandrat runt överallt alla tider på dygnet, men finns ju såklart ställe man bör undvika som vissa delar av Kaukasus tex. och Östra Ukraina är fortfarande onödigt å besöka som turist.
Balkan har jag aldrig besökt så vet inte hur säkerhetsläget är där men finns på min besökslista, dock fortfarande en bit ner.

Reser dock med en gammal reklamväska från 70-talet och numera en diskret kompaktkamera, har man en gigantisk backpacking ryggsäck å en stor nikon/canon systemkamera runt halsen å kläder fulla med fula märkessymboler så ökar ju så klart rånrisken...

Planera Å besöka Abchazien vilket borde klassas som mitt "farligaste" resmål hittills men verkar vara helt okay om man undviker vissa av dom södra delarna?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3010471

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback