Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-13, 22:45
  #1
Medlem
Paddan1000s avatar
Höger strålkastartorkararm har gått av på min Nissan Micra -98 (pre-facelift). Fästet har helt ärgat sönder och gått i småbitar så det går inte att limma ihop. På Bildelsbasen finns inga torkararmar alls till bilmodellen och jag hittar inte nya någonstans. Jag hittar inget utomlands eftersom strålkastartorkare inte finns original på bilen utan är eftermonterade för den svenska marknaden.

Finns det någon standard kring strålkastartorkararmar så att jag kan köpa någon slags generisk torkararm till bilen, eller att jag kan ta från en annan bilmodell som har likadana?
Citera
2019-01-13, 23:18
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Höger strålkastartorkararm har gått av på min Nissan Micra -98 (pre-facelift). Fästet har helt ärgat sönder och gått i småbitar så det går inte att limma ihop. På Bildelsbasen finns inga torkararmar alls till bilmodellen och jag hittar inte nya någonstans. Jag hittar inget utomlands eftersom strålkastartorkare inte finns original på bilen utan är eftermonterade för den svenska marknaden.

Finns det någon standard kring strålkastartorkararmar så att jag kan köpa någon slags generisk torkararm till bilen, eller att jag kan ta från en annan bilmodell som har likadana?

Spontan tanke - kan det gå att 3D-printa en torkararm?
Citera
2019-01-13, 23:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Höger strålkastartorkararm har gått av på min Nissan Micra -98 (pre-facelift). Fästet har helt ärgat sönder och gått i småbitar så det går inte att limma ihop. På Bildelsbasen finns inga torkararmar alls till bilmodellen och jag hittar inte nya någonstans. Jag hittar inget utomlands eftersom strålkastartorkare inte finns original på bilen utan är eftermonterade för den svenska marknaden.

Finns det någon standard kring strålkastartorkararmar så att jag kan köpa någon slags generisk torkararm till bilen, eller att jag kan ta från en annan bilmodell som har likadana?

Finns det inte som reservdel att beställa från de som säljer märket?
Citera
2019-01-14, 01:49
  #4
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Höger strålkastartorkararm har gått av på min Nissan Micra -98 (pre-facelift). Fästet har helt ärgat sönder och gått i småbitar så det går inte att limma ihop. På Bildelsbasen finns inga torkararmar alls till bilmodellen och jag hittar inte nya någonstans. Jag hittar inget utomlands eftersom strålkastartorkare inte finns original på bilen utan är eftermonterade för den svenska marknaden.

Finns det någon standard kring strålkastartorkararmar så att jag kan köpa någon slags generisk torkararm till bilen, eller att jag kan ta från en annan bilmodell som har likadana?

Ring runt till bilskrotar och hör, nån borde ha det.
Citera
2019-01-14, 02:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Höger strålkastartorkararm har gått av på min Nissan Micra -98 (pre-facelift). Fästet har helt ärgat sönder och gått i småbitar så det går inte att limma ihop. På Bildelsbasen finns inga torkararmar alls till bilmodellen och jag hittar inte nya någonstans. Jag hittar inget utomlands eftersom strålkastartorkare inte finns original på bilen utan är eftermonterade för den svenska marknaden.

Finns det någon standard kring strålkastartorkararmar så att jag kan köpa någon slags generisk torkararm till bilen, eller att jag kan ta från en annan bilmodell som har likadana?

Finns ju strålkastarmotorer på skroten där det ser ut som armen medföljer. Så antingen köpa det(kolla med de att den följer med) eller fråga om du kan köpa den löst istället.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ni...r/ID-34767795/

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ni...r/ID-24730526/

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ni...r/ID-21461316/

Lycka till.
Citera
2019-01-14, 04:11
  #6
Medlem
Detta nedan är inte något svar på frågan, men enklaste lösningen:
Låt det vara, inget krav på att den skall finnas på den bilen om den inte är försedd med xenonljus vilket är föga troligt.
Citera
2019-01-14, 18:16
  #7
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag ska kolla på den lokala skroten om de har någon torkararm de vill sälja löst. Jag såg att de sålde några torkarmotorer på Bildelsbasen där armarna satt kvar. Tyvärr är jag livegen och får inte lämna mitt jobb under skrotens öppettider. Vi får se om jag ändå kan lyckas smita dit senare i veckan.
Citera
2019-01-18, 18:08
  #8
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har varit runt på bildemonteringar idag, men de säger att de inte befattar sig med gammal skit och ingen bildemontering i staden har någon självplock.
Var finns det bilskrotar i södra Halland som har självplock? Tydligen ska det öppna en i Getinge, men det är först om 6 månader säger gubbarna på bildemonteringarna. Närmaste jag hittar annars är i Helsingborg.
Citera
2019-01-18, 18:35
  #9
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har varit runt på bildemonteringar idag, men de säger att de inte befattar sig med gammal skit och ingen bildemontering i staden har någon självplock.
Var finns det bilskrotar i södra Halland som har självplock? Tydligen ska det öppna en i Getinge, men det är först om 6 månader säger gubbarna på bildemonteringarna. Närmaste jag hittar annars är i Helsingborg.
Det räcker väl att du ringer till dom? ett litet paket kan dom garanterat skicka.
Citera
2019-01-18, 18:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har varit runt på bildemonteringar idag, men de säger att de inte befattar sig med gammal skit och ingen bildemontering i staden har någon självplock.
Var finns det bilskrotar i södra Halland som har självplock? Tydligen ska det öppna en i Getinge, men det är först om 6 månader säger gubbarna på bildemonteringarna. Närmaste jag hittar annars är i Helsingborg.

Varför fungerar det inte att beställa via nätet då? 200 kr så slipper du kostnader i form av bränsle för att åka runt samt tid för att göra det?

Edit: om du skulle göra som jag skrev i mitt förra inlägg och det fungerar så börjar man väl närma sig 100 kr.

Lycka till.
Citera
2019-01-18, 18:39
  #11
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Det räcker väl att du ringer till dom? ett litet paket kan dom garanterat skicka.

Citat:
Ursprungligen postat av or99
Varför fungerar det inte att beställa via nätet då? 200 kr så slipper du kostnader i form av bränsle för att åka runt samt tid för att göra det?

Edit: om du skulle göra som jag skrev i mitt förra inlägg och det fungerar så börjar man väl närma sig 100 kr.

Lycka till.

För att det har trillat av en massa andra delar från bilen under årens lopp som jag tänkte ersätta samtidigt.
Citera
2019-01-20, 18:44
  #12
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Varför fungerar det inte att beställa via nätet då? 200 kr så slipper du kostnader i form av bränsle för att åka runt samt tid för att göra det?

Edit: om du skulle göra som jag skrev i mitt förra inlägg och det fungerar så börjar man väl närma sig 100 kr.

Lycka till.

Jag har mailat skrotar med Nissan Micror på lager och frågat om de kan skicka delar, men de orkar inte utan refererar till sin självplock. Som sagt, den enda skroten med självplock som ligger inom köravstånd från där jag bor är den i Helsingborg. Jag har lagt en bevakning där och kommer få ett meddelande när en Nissan Micra kommer in och så är det bara att köra dit.

Ett tips skrotgubbarna gett mig i all välmening när det gäller lösa smådelar av ringa värde till gamla skitbilar är att vända sig direkt till auktoriserad återförsäljare och köpa delarna nya, vilket de säger inte blir så dyrt. Närmaste sådan borde vara Göstorps Bil AB utanför Laholm. Jag får åka dit och kolla läget också någon dag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback