Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-13, 21:45
  #1
Medlem
companymans avatar
Hej!
Jag har ett företag i Litauen och ett i Sverige. Jag går i tankar på att skaffa bil som jag kommer använda här i Sverige både privat och i tjänsten. Vad är egentligen bästa alternativet? Tacksam för råd från någon insatt/kunnig.

1. Köpa en bil på det lituaiska bolaget och ta hit den?
2. lease en bil på det lituaiska bolaget och ta hit den?

Behöver jag registrera bilen i Sverige? Jag kan väl åka runt på litauen-plåtar?
Försäkringar? Ska jag ta det i lituaen i så fall eller i Sverige?

Jag vet att det finns en del problem med kvaddade bilar i Litauen, om någon har tips på hur man garderar sig från sånt vid bilköp tar jag gärna den inputen också!

Tack!
Citera
2019-01-13, 23:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av companyman
Hej!
Jag har ett företag i Litauen och ett i Sverige. Jag går i tankar på att skaffa bil som jag kommer använda här i Sverige både privat och i tjänsten. Vad är egentligen bästa alternativet? Tacksam för råd från någon insatt/kunnig.

1. Köpa en bil på det lituaiska bolaget och ta hit den?
2. lease en bil på det lituaiska bolaget och ta hit den?

Behöver jag registrera bilen i Sverige? Jag kan väl åka runt på litauen-plåtar?
Försäkringar? Ska jag ta det i lituaen i så fall eller i Sverige?

Jag vet att det finns en del problem med kvaddade bilar i Litauen, om någon har tips på hur man garderar sig från sånt vid bilköp tar jag gärna den inputen också!

Tack!
Om bilen stadigvarande skall brukas i Sverige skall den vara registrerad här.
Sedan med dessa två företag, antar att den körning som kommer att ske i Sverige avser det svenska bolaget, tänker du ändå att det i Litauen skall stå för bilkostnaden?
Citera
2019-01-19, 11:54
  #3
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av companyman
Hej!
Jag har ett företag i Litauen och ett i Sverige. Jag går i tankar på att skaffa bil som jag kommer använda här i Sverige både privat och i tjänsten. Vad är egentligen bästa alternativet? Tacksam för råd från någon insatt/kunnig.

1. Köpa en bil på det lituaiska bolaget och ta hit den?
2. lease en bil på det lituaiska bolaget och ta hit den?

Behöver jag registrera bilen i Sverige? Jag kan väl åka runt på litauen-plåtar?
Försäkringar? Ska jag ta det i lituaen i så fall eller i Sverige?

Jag vet att det finns en del problem med kvaddade bilar i Litauen, om någon har tips på hur man garderar sig från sånt vid bilköp tar jag gärna den inputen också!

Tack!

Försäkringar kan bli väldigt dyrt om det handlar om okonventionella upplägg.
Citera
2019-01-19, 12:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Försäkringar kan bli väldigt dyrt om det handlar om okonventionella upplägg.
Kan nog även tänka mig att leasingräntan ligger betydligt högre där än i Sverige
Citera
2019-02-05, 16:01
  #5
Medlem
companymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Kan nog även tänka mig att leasingräntan ligger betydligt högre där än i Sverige

Vad tror ni att om att köpa bilen på det litauiska bolaget och använda den här då? I litauen finns ingenting som heter förmångsbeskattning.
Citera
2019-04-07, 22:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av companyman
Vad tror ni att om att köpa bilen på det litauiska bolaget och använda den här då? I litauen finns ingenting som heter förmångsbeskattning.

En fördel för dig är om du kan Litauiska
Citera
2019-04-13, 21:41
  #7
Medlem
Är du bosatt i sverige permanent får du inte köra en meter i LT bil.
Ri g tullverket och kolla ska du se.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback