Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-13, 22:50
  #13
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Men jag gör ju surdeg hemma. Måste jag köpa färskjäst då om jag inte vill göra surdegsbröd?

Sen har jag sett recept som faktiskt kräver torrjäst.
Jäst köper jag när jag behöver till kanelbullar t.ex.
För det mesta använder jag någon av mina surdegsgrunder.
Att hålla på med något som inte är godare än butikens jäst är trist enligt min åsikt.
Kanske om du börjar leta och renodla någon annan jäststam än den som finns till salu kan det bli lite roligare.

Använder aldrig torrjäst själv, det behövs inte om man har färskjäst hemma eller har någorlunda framförhållning.
Citera
2019-01-13, 22:58
  #14
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Jäst köper jag när jag behöver till kanelbullar t.ex.
För det mesta använder jag någon av mina surdegsgrunder.
Att hålla på med något som inte är godare än butikens jäst är trist enligt min åsikt.
Kanske om du börjar leta och renodla någon annan jäststam än den som finns till salu kan det bli lite roligare.

Använder aldrig torrjäst själv, det behövs inte om man har färskjäst hemma eller har någorlunda framförhållning.

Kan man inte använda surdegsjästen om man gör bullar?

För att göra libanesiskt bergsbröd krävs det torrjäst.

https://www.youtube.com/watch?v=DfOb...ps-dBQ&index=2
Citera
2019-01-13, 23:01
  #15
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan man inte använda surdegsjästen om man gör bullar?

För att göra libanesiskt bergsbröd krävs det torrjäst.

https://www.youtube.com/watch?v=DfOb...ps-dBQ&index=2
Går säkert att göra surdegskanelbullar, bara att prova.

Länkar till torrjäst vs färsk.
https://fragapaindemartin.blogspot.c...-med-torr.html
Citera
2019-01-14, 01:42
  #16
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Stämmer bra!
Ett mer levande bröd på grund av surdegen.

Ok. Ökar proteinhalten med alla nya organismer?
Citera
2019-01-20, 05:44
  #17
Medlem
Den stora skillnaden är att surdegsgrund främjar lactobacillus bakteriekultur i symbios med jästen, dessutom finns det olika släkten av jästsvamp. Lactobacillus producerar en syrligare smak och syran ger längre hållbarhet. Den behövs till exempel för att baka råg ordentligt, till skillnad från vete med mer gluten som binder.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Man blandar vatten och mjöl och sen får de stå i rumstemp och hålla på precis som man gör med surdegen enligt videor jag har sett på Youtube. Så vad är skillnaden?
Beroende på hur man blandar den så främjas en viss bakteriekultur och olika släkten av jäst.
Citera
2019-01-22, 11:32
  #18
Medlem
JustZlatans avatar
Allvarligt, vad gör jag för fel? Jag har matat surdegen varje dag i två veckor men fortfarande dubblas inte surdegen och vattentestet funkar inte heller och den luktar ganska äckligt. Jag tar 0,5 dl rågmjöl, 0,5 dl vetemjöl och 1 dl vatten.
Citera
2020-03-30, 17:36
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Stämmer bra!
Ett mer levande bröd på grund av surdegen.
semandär! älskar tillexmepel surdegs korvbröd. Visste inte att det var nyttigare
Citera
2020-03-31, 00:45
  #20
Medlem
JustZlatans avatar
Jag fick en extrem huvudvärk av mitt surdegsbröd så jag har inte vågat göra det igen.
Citera
2020-03-31, 13:03
  #21
Medlem
Surdegsbröd har längre hållbarhet än bröd bakat på jäst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback