Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-13, 21:20
  #13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
definitionen... Har man rött huvudhår, ljusa ögonbryn/ögonfransar/rött kroppsbehåringshår ex under armar/könshår.

Så rödhåriga av en ljusare, blondare sort. Då borde de ju ha samna egenskaper som de med lite mer orange hårfärg.
Citera
2019-01-13, 23:32
  #14
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Har vissa drag av rödhet utan att vara rödhårig och jag brukar behöva orimliga mängder lokalbedövning när jag besökare tandläkaren innan den börjar fungera, någon gång har det krävt bortåt ett tiotal vändor med sprutan.

Annars har jag nog inga speciella egenskaper, förutom att kunna röka medan jag duschar utan att cigaretten blir blöt, men det är nog mer av en inlärd förmåga.
Citera
2019-01-14, 01:27
  #15
Medlem
Kosmos.s avatar
Läst att rödhårighet är ett drag som kommer mycket från neandertalare. Vita har som bekant neandertalargener. Och jag tror det var folk från Irland som har störst andel neandertalargener. De har även högst andel rödhåriga så sambandet är tydligt. Så av det kan man med lätthet dra slutsatsen att rödhårigas genetiska särdrag är från neandertalarna.
Citera
2019-01-14, 02:05
  #16
Medlem
Rödhårighet har inget med gener från Neandertala förfäder att göra. Det är en gammal floskel, som ofta ventileras bland den mindre blonda och blåögda populationen. Men lika felaktig som populär enligt sentida forksning på området.

http://theconversation.com/neanderth...we-sleep-85173

Jag är själv rödlätt/rödhårig. Jag har inte märkt av egenskaper unika för just rödhåriga. Vad gäller katter så brukar man referera till rödhåriga diton som lite mer knasiga och impulsiva. Kanske gäller samma för oss tvåbenta?
Citera
2019-01-14, 11:43
  #17
Medlem
Pandarns avatar
Har tidigare hört att rödhåriga har högre tolerans på diverse substanser än icke rödhåriga. Te.x koffein, alkohol, droger, nikotin etc. Vet inte hur mycket detta stämmer då det endast var något en vän berättade för mig och inte något jag läst. Upplever dock ofta att jag har högre tolerans än andra när jag t.ex tagit olika droger och krävs mer alkohol innan jag når samma nivå som andra. Jag är då rödhårig haha
Citera
2019-01-14, 11:43
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordHoratioNelson
Tack, det var snällt!
Hon har ju en lite annan inställning till livet än andra unga - prylar är helt ointressanta för henne och havet och skogen gör henne lycklig.

Bara ca 140 miljoner (ca 2 %) är rödhåriga och av dem har endast 1 % blå ögon och man tror att kombinationen rött hår och blå ögon kommer kommer vara borta om 100 år då de inte klarar klimatet.
Det lustiga med rödhåriga är att de lyckas hitta igen varandra på långt avstånd och nickar/hälsar i samförstånd fast de inte känner varandra.

Kolla in "Redhead days", en festival som hålls varje år i Holland och några andra länder. Många rödhåriga på plats.....

https://www.reddit.com/r/pics/commen...a_netherlands/

Jag förstår att hon får andra prioriteringar i livet än prylar när hon har varit med om så jobbiga saker! Nej, rödhåriga måste vi värna om och se till att de finns kvar även framöver! Jag vet inte varför jag alltid tyckt det är så speciellt med rödhåriga människor, men det bara är så. Mina absoluta favoritböcker när jag var liten var de som handlade om den rödhåriga barnhemsflickan Anne på Grönkulla. Jag ska kolla in "Redhead Days"!
Citera
2019-01-14, 11:57
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
Jag är rödlätt/rödhårig. Jag tålde inte ryggmärgsbedövningen i första förlossningen. Hela urinblåsan slutade fungera och jag fick gå med kateter i flera veckor och lära mig att kissa igen som ett barn... Inte så kul. Så andra förlossningen fick jag ingen ryggmärgsbedövning alls av narkosläkaren. Han vägrade. De erbjöd morfin men då fanns det risk att det skulle påverka barnet andning så då skulle det vara med en barnläkare under förlossningen och narkosläkaren plus vanliga barnmorskan så nej det blev ingen bedövning alls under förlossnings nr 2.

Sedan var jag tvungen att operera mig och fick narkos igen och samma visa igen att urinblåsan slutade fungera och kateter i några veckor och lära mig kissa igen som ett barn. Fick urinvägsinfektion av katetern som är vanligt och fick penicillin mot detta och fick en penicillinallergiskchock och fick fick skyhögt blodtryck och röda prickar över hela kroppen.

Jag tål knappt medicin alls eller så reagerar jag jättekonstigt på medicin. Jag har en kronisk sjukdom så jag måste medicinera. Jag har fått så knäppa reaktioner på mediciner som: ögonvitorna blev blodfyllda och helt illröda fick åka akut från vanliga akuten till ögonakuten med sjuktransport för att få hjälp, jag fick krampanfall två olika ggr av en medicin och tempen gick ned till 35 grader på akuten, har fått blåmärken över hela kroppen av en medi, blåsor kring munnen av en medi, stora varfyllda blåsor i underlivet av en medi, blåa händer av en medi, skyhög puls/blodtryck av en medi. Min läkare bara skakar på huvudet åt allt som händer med mig och mediciner. Men vi testar och försöker hitta lösningar som funkar ett tag till jag får någon allergi på något sätt. Vissa mediciner överreagerar jag på och vissa händer inget alls fastän vi ökar dosen och följer amerikanska studier istället för "godkänd nivå inom sverige".

Jag har svårt att reglera kyla/värme. När det är kyligt så fryser jag helt oproportionerligt och när det är varm rinner det svett om mig helt okontrollerat. Jag bränner ihjäl mig i solen även om jag aldrig solar. Jag får blåsor på huden om jag solar.

Oj, oj, du har verkligen varit med om en hel del! Då verkar det ju verkligen stämma det där med rödhåriga och mediciner, de tycks ha en helt annan metabolism och hud än andra "färger" på människor. Det måste vara jobbigt för dig att få så många olika reaktioner av mediciner, man känner sig väl besvärlig eller i värsta fall som en hypokondriker trots att det inte är något man själv kan hjälpa.
Jag har själv väldigt svår migrän kombinerat med snabb höjning och sänkning av blodtrycket och känslig hy och känsliga slemhinnor, så jag kan relatera litegrann till det där med att inte kunna reglera kyla eller värme. Jag är bara ljushyad men inte rödlätt, men de som har röda pigment tycks ju ha tunnare hud eller något sånt. Det är väldigt intressant. Min dotter var rödlätt när hon var liten, men nu har hon inte mycket av det kvar, mer bara guldblond färg i håret. Hon har alltid haft en väldigt känslig hy (atopisk) och reagerar lätt på alla möjliga saker i födoämnen, tvättmedel eller medicin. Hon fick utslag av Ipren minns jag. Det gäller att ta extra hand om ljus hud!
Citera
2019-01-14, 12:01
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Har vissa drag av rödhet utan att vara rödhårig och jag brukar behöva orimliga mängder lokalbedövning när jag besökare tandläkaren innan den börjar fungera, någon gång har det krävt bortåt ett tiotal vändor med sprutan.

Annars har jag nog inga speciella egenskaper, förutom att kunna röka medan jag duschar utan att cigaretten blir blöt, men det är nog mer av en inlärd förmåga.

Ha, ha! Ja, det där med rökningen är nog en alldeles egen talang!
Undrar vad tandläkaren tänker när han/hon måste ge dig så mycket lokalbedövning för att det ska ta skruv. Hen kanske tror att du är en liten junkie?
Citera
2019-01-14, 12:05
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Rödhårighet har inget med gener från Neandertala förfäder att göra. Det är en gammal floskel, som ofta ventileras bland den mindre blonda och blåögda populationen. Men lika felaktig som populär enligt sentida forksning på området.

http://theconversation.com/neanderth...we-sleep-85173

Jag är själv rödlätt/rödhårig. Jag har inte märkt av egenskaper unika för just rödhåriga. Vad gäller katter så brukar man referera till rödhåriga diton som lite mer knasiga och impulsiva. Kanske gäller samma för oss tvåbenta?

Är du själv lite knasig och impulsiv som katterna då? Du har inte märkt några särskilda egenskaper säger du, men har du känslig hy och tål kyla dåligt? Är du ovanligt smart ?
Citera
2019-01-14, 12:08
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandarn
Har tidigare hört att rödhåriga har högre tolerans på diverse substanser än icke rödhåriga. Te.x koffein, alkohol, droger, nikotin etc. Vet inte hur mycket detta stämmer då det endast var något en vän berättade för mig och inte något jag läst. Upplever dock ofta att jag har högre tolerans än andra när jag t.ex tagit olika droger och krävs mer alkohol innan jag når samma nivå som andra. Jag är då rödhårig haha

Det verkar ju stämma med tanke på vad andra skrivit i den här tråden. Och man har konstaterat rent konkret att rödhåriga behöver 20% mer narkos för att sövas ned än andra. Så du tål nog mer än andra! Inget bra skäl att använda droger dock, aja, baja
Citera
2019-01-14, 13:44
  #23
Medlem
Pandarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det verkar ju stämma med tanke på vad andra skrivit i den här tråden. Och man har konstaterat rent konkret att rödhåriga behöver 20% mer narkos för att sövas ned än andra. Så du tål nog mer än andra! Inget bra skäl att använda droger dock, aja, baja

Jo, har också börjat tro att det säkert kan stämma då. Läser själv illustrerad vetenskap och reagerade när jag läste det här inslaget om rödhåriga haha
Nej, är ju verkligen ingen anledning till att använda droger men har märkt det under mina år som missbrukare men det är en annan diskussion
Citera
2019-01-14, 13:49
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandarn
Jo, har också börjat tro att det säkert kan stämma då. Läser själv illustrerad vetenskap och reagerade när jag läste det här inslaget om rödhåriga haha
Nej, är ju verkligen ingen anledning till att använda droger men har märkt det under mina år som missbrukare men det är en annan diskussion

Ja, det är en annan diskussion. Ta hand om dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback