Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-13, 18:02
  #1
Medlem
Enligt flera artiklar jag läst på senaste tiden, bland annat i Illustrerad vetenskap, så står det att rödhåriga människor har en gen som heter MC1R och som påverkar dem på olika sätt. De behöver till exempel mer narkos än andra människor för att sövas ner och de reagerar kraftigare på tandsmärtor och extrem kyla. Däremot är rödhåriga mer motståndskraftiga mot stick, press och stark mat. De är som sagt svårare att söva ner men reagerar bättre än genomsnittet på andra typer av mediciner.

Jag hade ingen aning om allt detta och funderar över om folk inom vården är medvetna om vad som gäller. Och gäller samma saker för rödlätta människor som för rödhåriga? Om det finns några rödhåriga eller rödlätta personer här på forumet så får de gärna bidra med sina erfarenheter.
Citera
2019-01-13, 18:23
  #2
Medlem
maxatdunders avatar
Vad är skillnaden på rött hår och rödlätt?

Många i Norden har ju rödaktigt skägg, inte alls ovanligt
Citera
2019-01-13, 18:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Vad är skillnaden på rött hår och rödlätt?

Många i Norden har ju rödaktigt skägg, inte alls ovanligt

Ja, precis, många är rödlätta, men tydligen är det bara 2% av jordens befolkning som är rödhåriga i ordets rätta bemärkelse. De flesta av dessa finns i Skottland och näst flest på Irland. Rödlätt är ju som det låter lite mer rödaktig men inte djupröd. Jag gillar rödhåriga och rödlätta människor, det är något visst med dem!
Citera
2019-01-13, 18:55
  #4
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vad är definitionen av rödlätt jämfört med rödhårig? De som t ex har rödblont hår är ju rödhåriga. Och likadå de som har rödbrunt hår. Så vad betyder rödlätt egentligen?
Citera
2019-01-13, 18:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Inte själv men träffat lite rödhåriga kvinnor samt många rödlätta.

Det är nåt med de rödhåriga personlighetsmässigt. Det kan finnas mycket värme men också kärvhet. Stark integritet.
Rödlätta är mer som vanliga blondiner. (Röd betydde väl också gul på fornnordiska. Det skulle kunna indikera något)

Vad gäller det medicinska säger jag pass...

Är det så att röd betydde gul på fornnordiska? Det visste jag inte. Däremot har jag bott i Italien och där heter äggets gula för "rödan" (il rosso). Deras äggulor är för övrigt mer orange än våra gulor här.
Ja, jag tycker också att det är något visst med rödhåriga personlighetsmässigt. Tydligen är det många rödhåriga som hamnar på chefsposter, så de är kanske intelligenta. Och det faktum att rött hår tillsammans med blå ögon är den mest sällsynta färgkombinationen i världen gör att jag tycker ännu mera om rödhåriga.
Citera
2019-01-13, 18:56
  #6
Medlem
trickydicks avatar
Rödhårghet och gröna ögon är ett arv från neannterthalarna.
Blåa ögon kommer förmodligenfrån gröna ögon.
Citera
2019-01-13, 19:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad är definitionen av rödlätt jämfört med rödhårig? De som t ex har rödblont hår är ju rödhåriga. Och likadå de som har rödbrunt hår. Så vad betyder rödlätt egentligen?

Rödlätt är när blont hår har en dragning åt rött, lite guldigt kanske. Rödbrunt är brunt med en dragning åt rött. Vackert både och tycker jag!
Citera
2019-01-13, 19:04
  #8
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Enligt flera artiklar jag läst på senaste tiden, bland annat i Illustrerad vetenskap, så står det att rödhåriga människor har en gen som heter MC1R och som påverkar dem på olika sätt. De behöver till exempel mer narkos än andra människor för att sövas ner och de reagerar kraftigare på tandsmärtor och extrem kyla. Däremot är rödhåriga mer motståndskraftiga mot stick, press och stark mat. De är som sagt svårare att söva ner men reagerar bättre än genomsnittet på andra typer av mediciner.

Jag hade ingen aning om allt detta och funderar över om folk inom vården är medvetna om vad som gäller. Och gäller samma saker för rödlätta människor som för rödhåriga? Om det finns några rödhåriga eller rödlätta personer här på forumet så får de gärna bidra med sina erfarenheter.


Det stämmer bra att iaf rödhåriga är svåra att söva ned och reagerar bättre/kraftigare på andra mediciner.
Vid 4 månaders ålder fick min mycket rödhåriga dotter diagnosen akut lymfatisk leukemi (blodcancer) och 82 % av blodet var infiltrerat av cancerceller - en 3 år lång behandling med cellgifter påbörjades (inlagda på sjukhus) då hon var en högriskpatient. Helsike vad obeskrivligt sjuk hon blev av medicinerna och knappast någon av vårdpersonalen trodde hon skulle överleva. Livsfarliga lunginflammationer och tarminfektioner gång på gång på gång.

En gång satt jag och väntade på slutet och det kunde ta några timmar eller några dagar beroende på hur länge kroppen orkade - febern låg runt 42 gr.
Helt obegripligt så vände det och hon piggnade till - ingen förstod någonting och därefter blev hon kallad för "miraklet". Läkarna sade att de inte hade någon annan förklaring till allt som skedde än det röda håret. Det ramlade av och kom tillbaka rödare varje gång.

Hon sövdes några gånger i månaden och narkospersonalen skämtade "nej, inte hon igen" för att hon nästan var omöjlig att söva ned. Ett ingrepp som skulle ta 1.5 timme kunde ta 4 tim och från början blev jag helv.... rädd att något hänt under operationen men nääää - de fick öka narkosen hela tiden för hon vägrade sova. En gång när hon var ca 2 år så tog det väldigt lång tid så jag rusade in på uppvaket bara för att se henne försöka dansa runt en julgran hållandes en sköterska i handen - de hade inte kunnat riskera att ge henne mer narkos så ingreppet blev inställt.....

Narkospersonalen berättade att det var allmänt känt att rödhåriga är svåra att söva men att det inte fanns (då iaf, 90-talet) några vetenskapliga studier om det. Narkosen går också fort ut ur kroppen och de är igång igen.

Barn som behandlas med kraftiga cellgifter drabbas ofta av koncentrationssvårigheter och minnesstörningar och kan behöva hjälp i skolan. Inte en chans - ungen gick ut gymnasiet med 31 MVG - dock har hon mycket värk i kroppen, dålig blodcirkulation och får hög feber när hon blir för trött. Hennes smärttröskel är ovanligt hög och inte många skulle fixa den smärta hon har men hon är konstant positiv. "Underlig människa, alien liksom", tycker jag sur och trött........
Citera
2019-01-13, 20:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Enligt flera artiklar jag läst på senaste tiden, bland annat i Illustrerad vetenskap, så står det att rödhåriga människor har en gen som heter MC1R och som påverkar dem på olika sätt. De behöver till exempel mer narkos än andra människor för att sövas ner och de reagerar kraftigare på tandsmärtor och extrem kyla. Däremot är rödhåriga mer motståndskraftiga mot stick, press och stark mat. De är som sagt svårare att söva ner men reagerar bättre än genomsnittet på andra typer av mediciner.

Jag hade ingen aning om allt detta och funderar över om folk inom vården är medvetna om vad som gäller. Och gäller samma saker för rödlätta människor som för rödhåriga? Om det finns några rödhåriga eller rödlätta personer här på forumet så får de gärna bidra med sina erfarenheter.


Jag är rödlätt/rödhårig. Jag tålde inte ryggmärgsbedövningen i första förlossningen. Hela urinblåsan slutade fungera och jag fick gå med kateter i flera veckor och lära mig att kissa igen som ett barn... Inte så kul. Så andra förlossningen fick jag ingen ryggmärgsbedövning alls av narkosläkaren. Han vägrade. De erbjöd morfin men då fanns det risk att det skulle påverka barnet andning så då skulle det vara med en barnläkare under förlossningen och narkosläkaren plus vanliga barnmorskan så nej det blev ingen bedövning alls under förlossnings nr 2.

Sedan var jag tvungen att operera mig och fick narkos igen och samma visa igen att urinblåsan slutade fungera och kateter i några veckor och lära mig kissa igen som ett barn. Fick urinvägsinfektion av katetern som är vanligt och fick penicillin mot detta och fick en penicillinallergiskchock och fick fick skyhögt blodtryck och röda prickar över hela kroppen.

Jag tål knappt medicin alls eller så reagerar jag jättekonstigt på medicin. Jag har en kronisk sjukdom så jag måste medicinera. Jag har fått så knäppa reaktioner på mediciner som: ögonvitorna blev blodfyllda och helt illröda fick åka akut från vanliga akuten till ögonakuten med sjuktransport för att få hjälp, jag fick krampanfall två olika ggr av en medicin och tempen gick ned till 35 grader på akuten, har fått blåmärken över hela kroppen av en medi, blåsor kring munnen av en medi, stora varfyllda blåsor i underlivet av en medi, blåa händer av en medi, skyhög puls/blodtryck av en medi. Min läkare bara skakar på huvudet åt allt som händer med mig och mediciner. Men vi testar och försöker hitta lösningar som funkar ett tag till jag får någon allergi på något sätt. Vissa mediciner överreagerar jag på och vissa händer inget alls fastän vi ökar dosen och följer amerikanska studier istället för "godkänd nivå inom sverige".

Jag har svårt att reglera kyla/värme. När det är kyligt så fryser jag helt oproportionerligt och när det är varm rinner det svett om mig helt okontrollerat. Jag bränner ihjäl mig i solen även om jag aldrig solar. Jag får blåsor på huden om jag solar.
Citera
2019-01-13, 20:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det där är mer än jag vet. Men irländare är väl kända för att inte direkt spotta i glaset och de har ju flest rödhåriga per capita i världen, så det kanske ligger något i det där. Låter obehagligt att kunna dricka så mycket dock.


Jag tål oerhörda nivåer av alkohol med. Har gjort sedan jag var ung. Kunde dricka vem som helst under bordet redan som tonåring. Nu dricker jag knappt alls.
Citera
2019-01-13, 20:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad är definitionen av rödlätt jämfört med rödhårig? De som t ex har rödblont hår är ju rödhåriga. Och likadå de som har rödbrunt hår. Så vad betyder rödlätt egentligen?


definitionen... Har man rött huvudhår, ljusa ögonbryn/ögonfransar/rött kroppsbehåringshår ex under armar/könshår.
Citera
2019-01-13, 21:14
  #12
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag fick tårar i ögonen av detta. Gud, vilken underbar unge! Håller så tummarna för att hon fortsätter vara en superalien

Tack, det var snällt!
Hon har ju en lite annan inställning till livet än andra unga - prylar är helt ointressanta för henne och havet och skogen gör henne lycklig.

Bara ca 140 miljoner (ca 2 %) är rödhåriga och av dem har endast 1 % blå ögon och man tror att kombinationen rött hår och blå ögon kommer kommer vara borta om 100 år då de inte klarar klimatet.
Det lustiga med rödhåriga är att de lyckas hitta igen varandra på långt avstånd och nickar/hälsar i samförstånd fast de inte känner varandra.

Kolla in "Redhead days", en festival som hålls varje år i Holland och några andra länder. Många rödhåriga på plats.....

https://www.reddit.com/r/pics/commen...a_netherlands/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback