Citat:
Efter att ha använt min julklapp till mig själv (en sous vide) några gånger så måste jag nog säga att det borde inte vara mycket skillnad. (tidigare har jag stekt först och in i ugnen sedan. Med sous vide så tillagas den först utan stekyta, för att sedan stekas på) Gör du det dock efter du har kört den i ugn så kan du skiva upp den för att ge dig själv mer stekyta, vilket kan vara gott.
Så, nu ett par gånger in i mitt användande av Sous vide:n måste jag säga att jag kommer aldrig kunna tillaga en oxfilé lika bra utan Sous Vide som med. Jag vill ha min bit rare eller medium rare, och enda anledningen till att inte använda Sous vide:n är, enligt mig, om man vill ha sin stek Bleu.
Det snygga med Sous Vide:n om man ska ha flera folk på besök är även att du kan tillaga allt i förväg, så att du har några rare, några medium och några well done (beroende på vad dina gäster vill ha) och sedan bara använda din sous vide för att plocka upp bitarna till rare-värme (så att de är varma, men ingen blir mer tillagad) innan du steker dom i pannan!

Vad som är gott med rare-bitarna i sous viden är att du kan tillaga bitarna en längre stund, så att fettet bryts ner riktigt ordentligt, utan att förstöra biten genom att göra den grå och tråkig.