• 3
  • 4
2019-01-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Större köttbitar(t.ex. fläskfilé) som kräver ugn för att få rätt innetemperatur:

Är det någon skillnad på smaken att steka före eller efter ugnen?

Efter att ha använt min julklapp till mig själv (en sous vide) några gånger så måste jag nog säga att det borde inte vara mycket skillnad. (tidigare har jag stekt först och in i ugnen sedan. Med sous vide så tillagas den först utan stekyta, för att sedan stekas på) Gör du det dock efter du har kört den i ugn så kan du skiva upp den för att ge dig själv mer stekyta, vilket kan vara gott.

Så, nu ett par gånger in i mitt användande av Sous vide:n måste jag säga att jag kommer aldrig kunna tillaga en oxfilé lika bra utan Sous Vide som med. Jag vill ha min bit rare eller medium rare, och enda anledningen till att inte använda Sous vide:n är, enligt mig, om man vill ha sin stek Bleu.

Det snygga med Sous Vide:n om man ska ha flera folk på besök är även att du kan tillaga allt i förväg, så att du har några rare, några medium och några well done (beroende på vad dina gäster vill ha) och sedan bara använda din sous vide för att plocka upp bitarna till rare-värme (så att de är varma, men ingen blir mer tillagad) innan du steker dom i pannan!

Vad som är gott med rare-bitarna i sous viden är att du kan tillaga bitarna en längre stund, så att fettet bryts ner riktigt ordentligt, utan att förstöra biten genom att göra den grå och tråkig.
Citera
2019-01-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insult
Myten är att just hög värme försluter porerna och att detta gör köttet mer saftigt när det i själva verket torkar ut köttet - detta är precis som du påpekar inte sant.

Om du däremot försteker köttet på låg värme så kommer du uppleva skillnaden, och detta är just för att köttsaften inte rinner ut men du torkar inte heller ut köttet eftersom du inte steker på hög värme. Det finns även rent smakmässiga fördelar med att försteka eftersom stekyta startar en mängd kemiska processer som resulterar i god smak.

Källa på detta då? Harold McGee har forskat på en hel del när det kommer till matens kemi. Han har även skrivit en bok om det det jag beskrivit ovan.
Är det inte så att snarare bryner än steker då?
Citera
2019-01-13, 21:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Hur skiljer du bryner från att steka?
Citera
2019-01-13, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee

Bryna och steka är i detta fall sammma sak.
Citera
2019-01-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Bryna och steka är i detta fall sammma sak.
Åh, jag var tvungen att läsa på. Skulle du säga att dessa begrepp är korrekta. (Lite OT)
https://www.spisa.nu/fakta/om-stekt-mat-stekbegrepp
Citera
2019-01-18, 02:33
Medlem
Om jag bryner efteråt är jag alltidl lite orolig att delar av biten blir överstekt
Citera
2023-09-08, 17:10
Citat:
Ursprungligen postat av Insult
Om du däremot försteker köttet på låg värme så kommer du uppleva skillnaden, och detta är just för att köttsaften inte rinner ut
Alla gånger jag har läst där folk faktiskt har testat detta så har de inte funnit något som stödjer påståendet alls.
Citera
2023-09-08, 17:12
Medlem
Full-Retards avatar
Man steker oftast före pga att det är lättare att inte översteka köttet.
Smakmässigt ingen vidare skillnad.
Citera
2023-09-08, 17:15
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Man steker oftast före pga att det är lättare att inte översteka köttet.
Smakmässigt ingen vidare skillnad.
De flesta som steker före gör det för att det är så de har lärt sig.

Många som använder reverse sear gör det just för att minska mängden överstekt kött. Det är betydligt lättare att få den helt genomrosa utan något välstekt parti precis innan för ytan.
Citera
2023-09-08, 17:20
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
De flesta som steker före gör det för att det är så de har lärt sig.

Många som använder reverse sear gör det just för att minska mängden överstekt kött. Det är betydligt lättare att få den helt genomrosa utan något välstekt parti precis innan för ytan.

Betvivlar att det skulle vara en teknik som rättfärdigar sig själv.
Men jag brukar göra detta när jag kör sousvide pga praktiska skäl.
Då är ju dessutom temperaturerna lägre än vid ugn.

Sen beror det naturligtvis på hur man ger yta, hög temp och kortare stekningsrid är ju en självklarhet.
Senast redigerad av Full-Retard 2023-09-08 kl. 17:27.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in