Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-13, 17:19
  #1
Medlem
storm72s avatar
Större köttbitar(t.ex. fläskfilé) som kräver ugn för att få rätt innetemperatur:

Är det någon skillnad på smaken att steka före eller efter ugnen?
Citera
2019-01-13, 17:31
  #2
Medlem
constants avatar
Man steker ju för att få en brynt yta, men före eller efter? Jag har alltid stekt innan, men... Intressant fråga.

Edit: En anledning kan vara att man stänger porerna, så att köttsaften stannar kvar. Men om det stämmer vet jag inte.
Citera
2019-01-13, 17:46
  #3
Medlem
Svea.Folks avatar
Jag tycker reverse sear är bättre. Känns som att ytan blir bättre och krispigare.

https://www.seriouseats.com/2017/03/...ook-steak.html
Citera
2019-01-13, 18:06
  #4
Medlem
Denoms avatar
Steka före så behåller man mer köttsaft inuti.
Citera
2019-01-13, 18:09
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Steka före så behåller man mer köttsaft inuti.
Är det verkligen så?
Citera
2019-01-13, 18:20
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Steka före så behåller man mer köttsaft inuti.


Citat:
Är det verkligen så?

Nej så är det inte, det där med att ”stänga” porerna är en seglivad myt.
Köttbiten blir inte på något vis saftigare för att det steks innan.

Jag tycker det beror lite på situationen hur man väljer att göra. Jag har till stora middagar både stekt traditionellt och reversed men inte kunnat se någon egentlig kvalitetsskillnad på det som hamnat på tallriken. Det är logistik, utrustning och style som har fått bestämma vilken teknik som är bekvämast för tillfället.
Citera
2019-01-13, 18:27
  #7
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nej så är det inte, det där med att ”stänga” porerna är en seglivad myt.
Köttbiten blir inte på något vis saftigare för att det steks innan.

Jag tycker det beror lite på situationen hur man väljer att göra. Jag har till stora middagar både stekt traditionellt och reversed men inte kunnat se någon egentlig kvalitetsskillnad på det som hamnat på tallriken. Det är logistik, utrustning och style som har fått bestämma vilken teknik som är bekvämast för tillfället.
Kan du köra en skiva oxfilé i ugnen, och sedan steka den för att få stekyta? Och den blir bra?

Min tanke är inte att tjafsa, utan jag är mer nyfiken på om det fungerar.
Citera
2019-01-13, 18:27
  #8
Medlem
Insults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Man steker ju för att få en brynt yta, men före eller efter? Jag har alltid stekt innan, men... Intressant fråga.

Edit: En anledning kan vara att man stänger porerna, så att köttsaften stannar kvar. Men om det stämmer vet jag inte.


Visst är det så, den yta som skapas genom stekningen förhindrar köttsaften från att rinna ur köttet. Så att försteka köttet i stekpannan innan man kör in den i ugnen har en poäng
Citera
2019-01-13, 18:29
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insult
Visst är det så, den yta som skapas genom stekningen förhindrar köttsaften från att rinna ur köttet. Så att försteka köttet i stekpannan innan man kör in den i ugnen har en poäng
Signaturen #cdec säger helt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nej så är det inte, det där med att ”stänga” porerna är en seglivad myt.
Köttbiten blir inte på något vis saftigare för att det steks innan.
Citera
2019-01-13, 18:30
  #10
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan du köra en skiva oxfilé i ugnen, och sedan steka den för att få stekyta? Och den blir bra?

Min tanke är inte att tjafsa, utan jag är mer nyfiken på om det fungerar.

Ja. Reverse sear används t.ex. vid sous vide.
Citera
2019-01-13, 18:33
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan du köra en skiva oxfilé i ugnen, och sedan steka den för att få stekyta? Och den blir bra?

Min tanke är inte att tjafsa, utan jag är mer nyfiken på om det fungerar.

Absolut!
Testa med oxfilé nästa gång du ska göra göra det. Se till att skivan kött är åtminstone 4-5 cm tjock så blir det finemang!
Citera
2019-01-13, 18:34
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Signaturen #cdec säger helt annat.

Och det vidhåller han!
😀
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback