Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-13, 15:20
  #1
Avstängd
Simkortets avatar
Jag har en gammal 3G-dongel från Huawei som är olåst och just nu kör Tele2 Unlimited och ger internet till min stationära "gamingdator". Anledningen är att jag vill att den ska ha en dedikerad lina till internet så att den inte laggar om någon annan också skulle vilja använda internet. Jag har en router som ger internet via Tele2 Unlimited till övriga enheter, och denna router kommer också "från Tele2", tillverkad av Huawei och stödjer portmappning precis så som jag vill använda det.

Med denna 3G-dongel så verkar det dock inte alls fungera. När jag lyssnar på en port och kollar om den är öppen via t.ex. canyouseeme.org, så är den alltid stängd oavsett hur jag bär mig åt. Är det någon som vet hur man kan konfigurera den här enheten eller om man kan utföra detta på annat sätt?

Målet är att erbjuda MP3-filer med en FTP-server som jag sedan kan nå från t.ex. tåget. Jag är medveten om att det finns bättre alternativ.
Citera
2019-01-14, 08:48
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simkortet
Jag har en gammal 3G-dongel från Huawei som är olåst och just nu kör Tele2 Unlimited och ger internet till min stationära "gamingdator". Anledningen är att jag vill att den ska ha en dedikerad lina till internet så att den inte laggar om någon annan också skulle vilja använda internet. Jag har en router som ger internet via Tele2 Unlimited till övriga enheter, och denna router kommer också "från Tele2", tillverkad av Huawei och stödjer portmappning precis så som jag vill använda det.

Med denna 3G-dongel så verkar det dock inte alls fungera. När jag lyssnar på en port och kollar om den är öppen via t.ex. canyouseeme.org, så är den alltid stängd oavsett hur jag bär mig åt. Är det någon som vet hur man kan konfigurera den här enheten eller om man kan utföra detta på annat sätt?

Målet är att erbjuda MP3-filer med en FTP-server som jag sedan kan nå från t.ex. tåget. Jag är medveten om att det finns bättre alternativ.

Vilken FTP-serverprogramvara använder du?
Vilka portar tror du att du ska öppna?
Citera
2019-01-14, 09:28
  #3
Medlem
BortkastatNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simkortet
Jag har en gammal 3G-dongel från Huawei som är olåst och just nu kör Tele2 Unlimited och ger internet till min stationära "gamingdator". Anledningen är att jag vill att den ska ha en dedikerad lina till internet så att den inte laggar om någon annan också skulle vilja använda internet. Jag har en router som ger internet via Tele2 Unlimited till övriga enheter, och denna router kommer också "från Tele2", tillverkad av Huawei och stödjer portmappning precis så som jag vill använda det.

Med denna 3G-dongel så verkar det dock inte alls fungera. När jag lyssnar på en port och kollar om den är öppen via t.ex. canyouseeme.org, så är den alltid stängd oavsett hur jag bär mig åt. Är det någon som vet hur man kan konfigurera den här enheten eller om man kan utföra detta på annat sätt?

Målet är att erbjuda MP3-filer med en FTP-server som jag sedan kan nå från t.ex. tåget. Jag är medveten om att det finns bättre alternativ.

Det kan vara så att Tele2 har blockerat inkommande trafik, har ingen erfarenhet kring Tele2 själv. Men vet att de finns andra leverantörer som har det blockerat som standard, dock så har dom efter ett samtal confat om på sin sida så har de funkat efter de.
Citera
2019-01-15, 19:38
  #4
Avstängd
Simkortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilken FTP-serverprogramvara använder du?
Vilka portar tror du att du ska öppna?
Valfritt, har provat vsftpd på port 21 och FileZillas server men porten är helt klart stängd. När jag kör ipconfig och navigerar till min default gateway så har den inget eget gränssnitt. Man kommer inte åt den så som man gör med en traditionell router.

Citat:
Ursprungligen postat av BortkastatNamn
Det kan vara så att Tele2 har blockerat inkommande trafik, har ingen erfarenhet kring Tele2 själv. Men vet att de finns andra leverantörer som har det blockerat som standard, dock så har dom efter ett samtal confat om på sin sida så har de funkat efter de.
Tele2 släpper igenom portarna på det mobila nätverket om man använder dom via en riktig router. När jag istället kör via en 3G-dongel som inte har något gränssnitt där man kan öppna/stänga portar, så är portarna stängda.

Jag kan alltså ta simkortet från denna dongel och sätta det i routern 10 meter bredvid mig. Ansluter jag enheten till den routern så är porten öppen.
Citera
2019-01-16, 22:32
  #5
Medlem
Får du en publik IP direkt i Windows med Huawei dongeln,, eller en privat?
Privata adresser är 192.168.x.x/172.16-31.x.x/10.x.x.x

Många Huawei donglar kör HiLink som standard beroende på hur gammal "en gammal 3g-dongel" är, vilket gör att donglen inprincip agerar som en router, som går att logga in på, dock vill jag också minnas att där inte är så mycket portöppningsmöjligheter där.

Om du får en publik adress kolla windows brandväggen, om du får en publik IP via Dongeln så tilldelar windows det nätverket till "zonen" pubilkt nätverk, medans när du sitter via en router hamnar man i "zonen" privat nätverk så länge man inte säger något annat, Regler i windowsbrandväggen kan man skapa för respektive zon och skulle gissa att du har en regel idag som bara gäller privat nätverk.

Om inget av ovan räcker hade du gärna i allafall fått ta reda på vad det är för model på dongeln.

Är det förresten kanske så att du får en CGNAT address på 100.64-127.x.x?
Vissa operatörer lägger en på olika nätverk beroende på om operatören ser vad det är för typ av enhet, och ger då ofta en riktigt router en publik adress, medans kopplar man samma simkort i en USB dongel får man en CGNAT adress får man en CGNAT adress kan man inte portforwarda.
Citera
2019-01-17, 06:44
  #6
Medlem
hasenfrasens avatar
Absolut enklast och snabbast att få publik IP-adress över 3G är att köra via flashback vpn.
Citera
2019-01-19, 08:22
  #7
Avstängd
Simkortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Absolut enklast och snabbast att få publik IP-adress över 3G är att köra via flashback vpn.
Flashback VPN

Sedan så är det enklaste och snabbaste sättet att få en publik IP-adress över 3G/4G att enkelt slå på telefonen.
Citera
2019-01-19, 08:24
  #8
Avstängd
Simkortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Får du en publik IP direkt i Windows med Huawei dongeln,, eller en privat?
Privata adresser är 192.168.x.x/172.16-31.x.x/10.x.x.x

Många Huawei donglar kör HiLink som standard beroende på hur gammal "en gammal 3g-dongel" är, vilket gör att donglen inprincip agerar som en router, som går att logga in på, dock vill jag också minnas att där inte är så mycket portöppningsmöjligheter där.

Om du får en publik adress kolla windows brandväggen, om du får en publik IP via Dongeln så tilldelar windows det nätverket till "zonen" pubilkt nätverk, medans när du sitter via en router hamnar man i "zonen" privat nätverk så länge man inte säger något annat, Regler i windowsbrandväggen kan man skapa för respektive zon och skulle gissa att du har en regel idag som bara gäller privat nätverk.

Om inget av ovan räcker hade du gärna i allafall fått ta reda på vad det är för model på dongeln.

Är det förresten kanske så att du får en CGNAT address på 100.64-127.x.x?
Vissa operatörer lägger en på olika nätverk beroende på om operatören ser vad det är för typ av enhet, och ger då ofta en riktigt router en publik adress, medans kopplar man samma simkort i en USB dongel får man en CGNAT adress får man en CGNAT adress kan man inte portforwarda.
Dom ger mig 100.76.82.151 med default gateway 100.76.82.145. Min publika IP (t.ex. från whatismyip) är 77.218.242.151.
Citera
2019-01-20, 02:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simkortet
Dom ger mig 100.76.82.151 med default gateway 100.76.82.145. Min publika IP (t.ex. från whatismyip) är 77.218.242.151.
Ok. Då CGNAT:ar dem dig med 3g dongeln. Och det går inte att portforwarda.

100.x.x.x(nästan) är inte giltiga på internet. Dem är lika privata som tex 192.168.0.1 men är reserverade till internet operatörer.
Enheten som sitter på 100.76.82.145 är sådeles Tele2s motsvarighet till en hemmarouter.(så klart är inte detta en hemmarouter) Där det behöver portforwardas. Men där kommer bara tele2 in. Och tele2 kommer aldrig nånsin göra en portforward där.

Enda sättet är VPN. Eller få Tele2 att sluta CGNAT a dig med 3g dongeln.
Citera
2019-01-20, 06:25
  #10
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simkortet
Flashback VPN

Flashback VPN. :-|

En av de få VPN-tjänster som klarar av lite hastighet samtidigt som de inte NAT'ar trafiken utan är helt öppet. Min Tor exit-nod kör via Flashback VPN (flashback.net).
Citera
2019-01-20, 16:18
  #11
Avstängd
Simkortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Ok. Då CGNAT:ar dem dig med 3g dongeln. Och det går inte att portforwarda.

100.x.x.x(nästan) är inte giltiga på internet. Dem är lika privata som tex 192.168.0.1 men är reserverade till internet operatörer.
Enheten som sitter på 100.76.82.145 är sådeles Tele2s motsvarighet till en hemmarouter.(så klart är inte detta en hemmarouter) Där det behöver portforwardas. Men där kommer bara tele2 in. Och tele2 kommer aldrig nånsin göra en portforward där.

Enda sättet är VPN. Eller få Tele2 att sluta CGNAT a dig med 3g dongeln.
Tack för ett bra svar, då har jag bättre koll på läget!
Citera
2019-01-21, 07:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simkortet
Tack för ett bra svar, då har jag bättre koll på läget!

Du kanske kan ändra APN för att få en publik IP adress. Nu har jag ingen koll på dessa inställningar, men följande APN hittade jag på internet. När jag använde den sista i följande lista, så fick jag en publik IP adress med en 3G dongel.

APN:
  • internet.tele2.se
  • surf.tele2.se
  • 4g.tele2.se
  • mobileinternet.tele2.se
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback