Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-13, 15:19
  #1
Medlem
Har nyligt införskaffat en Sony A6300. I inställningarna kan man välja mellan:

• RAW
• RAW & JPEG
• Fin
• Standard

Efter att ha läst runt på nätet så föreslår folk att man ska använda RAW & JPEG, vilket lämnar en med två filer av samma bild. Samtidigt som folk säger att det räcker med JPEG, så länge det är bra förutsättningar vid fototillfället, dvs inte för mörkt osv.

Men, vad ska man egentligen välja? Jag har exempelvis fotograferat vår katt här hemma, idag runt lunch, när ljuset var OK. På JPEG-varianten så är bilden rätt mjuk och ser fin ut. Kollar man på RAW-varianten så är det mer ljus, men ser också lite sämre ut.

Nu är jag den som mest fotograferar utomhus, men tänker i allmänhet. Är van att innan endast fotografera med telefonen och använda app för redigering, men vill lära mig exempelvis Lightroom, där RAW ger fler möjligheter.

Har också en annan fråga. Filmade ihop några klipp förut, ploppade i minneskortet i datorn och möts av filer som ej går att se. Gick därför in på Sonys hemsida och tog hem någon driver som skulle ändra detta + en viewer, men kan fortfarande inte öppna dom?
Citera
2019-01-13, 15:23
  #2
Medlem
MaxineWaterss avatar
RAW är en digital fil som du kan manipulera i efterhand. JPEG är en färdig-komprimerad bild. Ska du förändra något i efterhand så är RAW bättre, om du bara ska ta lite bilder för skojsskull kör på jpeg.

Jag hade dock kört på RAW och JPEG, det ger dig mer flexibilitet såvida du har utrymmet för det.
Citera
2019-01-13, 15:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxineWaters
RAW är en digital fil som du kan manipulera i efterhand. JPEG är en färdig-komprimerad bild. Ska du förändra något i efterhand så är RAW bättre, om du bara ska ta lite bilder för skojsskull kör på jpeg.

Jag hade dock kört på RAW och JPEG, det ger dig mer flexibilitet såvida du har utrymmet för det.

Efter min fotosession idag så märker man att vissa bilder gör sig bättre i JPEG, andra i RAW. Är det så man ska resonera, tänker du? En annan ”fördel” med JPEG är väl att den kan slängas in direkt på telefonen och redigeras i valfri app?
Citera
2019-01-13, 15:30
  #4
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Efter min fotosession idag så märker man att vissa bilder gör sig bättre i JPEG, andra i RAW. Är det så man ska resonera, tänker du? En annan ”fördel” med JPEG är väl att den kan slängas in direkt på telefonen och redigeras i valfri app?

Exakt. JPEG är lite bildernas PDF. Ett standardformat som går att använda på olika plattformar och i de flesta program. Kompabiliteten med RAW är ytterst begränsad, men lämpar sig bättre för proffs som ska efterbearbeta bilder i ett bildhanteringsprogram.
Citera
2019-01-13, 15:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Exakt. JPEG är lite bildernas PDF. Ett standardformat som går att använda på olika plattformar och i de flesta program. Kompabiliteten med RAW är ytterst begränsad, men lämpar sig bättre för proffs som ska efterbearbeta bilder i ett bildhanteringsprogram.

Anledningen att jag gått från iPhone till kamera är väl för att kunna få bättre kvalite i bilderna. Främst till Instagram dock, men har också eget företag, så vill att det blir så bra som möjligt.
Citera
2019-01-13, 15:32
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Men, vad ska man egentligen välja?
Det korta svaret är att du ju vill ju lära dig Lightroom. Då ska du fota i RAW. Du har mkt större möjligheter att redigera bilderna som du vill då. En obearbetad RAW-bild ser ofta sämre ut, men blir desto bättre i LR.
Citera
2019-01-13, 15:37
  #7
Medlem
Tack för svar!

Någon pejl på det andra angående filmat material? Filerna ska väl finnas under PRIVATE-mappen? Men där är det tomt oavsett var jag letar, fastän dom finns i kameran under visningsläget.

Kan tillägga att det är filmat i AVCHD.

EDIT: Problem solved.
__________________
Senast redigerad av MZW 2019-01-13 kl. 15:47.
Citera
2019-01-13, 16:05
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Efter min fotosession idag så märker man att vissa bilder gör sig bättre i JPEG, andra i RAW. Är det så man ska resonera, tänker du? En annan ”fördel” med JPEG är väl att den kan slängas in direkt på telefonen och redigeras i valfri app?
Kameran själv gör viss korrigering, det är därför jpg ser bättre ut, men är förstås olämplig om du vill redigera vidare.
raw är orört original, ställer krav på dig att fixa till allt.
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Tack för svar!

Någon pejl på det andra angående filmat material? Filerna ska väl finnas under PRIVATE-mappen? Men där är det tomt oavsett var jag letar, fastän dom finns i kameran under visningsläget.

Kan tillägga att det är filmat i AVCHD.

EDIT: Problem solved.
Vad var felet?
Citera
2019-01-13, 16:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kameran själv gör viss korrigering, det är därför jpg ser bättre ut, men är förstås olämplig om du vill redigera vidare.
raw är orört original, ställer krav på dig att fixa till allt.

Vad var felet?

Krävdes överföring via USB. Samt att jag tog hem Play Memories.
Citera
2019-01-18, 22:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kameran själv gör viss korrigering, det är därför jpg ser bättre ut, men är förstås olämplig om du vill redigera vidare.
raw är orört original, ställer krav på dig att fixa till allt.

Vad var felet?
Nja - att JPEG skulle vara olämpligt för att redigera är ju inte helt sant... Det fanns en tid då man gjorde rätt mycket retuscher i JPEG-filer eftersom världen var modemryttare på den tiden. Har väl fixat några tusen JPEG-bilder utan större problem. Dessutom var allt i minnesväg mindre på den tiden - även hårddiskarna så att sitta på en massa stora filer i onödan var inget man gjorde.

JPEG är inte ett statiskt format utan har utvecklats med åren och idag är det ett rätt bra format. Spara i 10-12 och du har rejält med information kvar i bilden. Myten om att några omsparningar skulle förstöra bilden gällde förr, eller om du idag kör på oriktigt hård komprimering.
Citera
2019-02-28, 08:44
  #11
Medlem
Det där med att köra både jpeg och raw blir så rörigt i längden. Så mycket onödiga filer. Kör bara raw, enklare och bättre.
Citera
2019-03-06, 14:49
  #12
Medlem
MyJustices avatar
Kör med Raw plus Jpeg
Jpeg ger bättre bilder och tål en del redigering

raw kräver efterbehandling och är att föredra vid mer Bildbehandling
Såsom natt foto landskap motljus poträtt ect ect
Missa inte att ladda ner (köpa ) några av de apper som säljs på Playmemory )
de är rätt bra faktiskt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback