Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-13, 12:07
  #1
Medlem
Hej,

Jag har en Acer gaming dator, Aspire V17 Nitro Black Edition. Jag har haft den i drygt 4-5 år och använt den mer som en stationär dator om jag ska vara ärlig.

Batteriet funkar utan bekymmer med sladd. Utan sladd funkar det också, men laddas ur ovanligt fort (max 30 minuter).

Användning är som sagt mer som en stationär dator. Med det menar jag att majoriteten av tiden så sitter laddsladden inkopplad. Det är sällan jag använder datorn utan sladd och verkligen dränerar batteriet för att sedan ladda om den.

Så mina frågor är:

1. Har jag misskött batteriet eller är det normalt att byta ut ett laptop batteri efter drygt 5 år?
2. Ska jag bara köpa ett nytt batteri och ta hand om det, eller kan man på något sätt repa det befintliga?
3. Om jag ska köpa ett nytt batteri, vad har ni för pro må-bra-batteri-tips?

Tack!
Citera
2019-01-13, 14:46
  #2
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Hej,

Jag har en Acer gaming dator, Aspire V17 Nitro Black Edition. Jag har haft den i drygt 4-5 år och använt den mer som en stationär dator om jag ska vara ärlig.

Batteriet funkar utan bekymmer med sladd. Utan sladd funkar det också, men laddas ur ovanligt fort (max 30 minuter).

Användning är som sagt mer som en stationär dator. Med det menar jag att majoriteten av tiden så sitter laddsladden inkopplad. Det är sällan jag använder datorn utan sladd och verkligen dränerar batteriet för att sedan ladda om den.

Så mina frågor är:

1. Har jag misskött batteriet eller är det normalt att byta ut ett laptop batteri efter drygt 5 år?
2. Ska jag bara köpa ett nytt batteri och ta hand om det, eller kan man på något sätt repa det befintliga?
3. Om jag ska köpa ett nytt batteri, vad har ni för pro må-bra-batteri-tips?

Tack!

Man brukar säga ett ett batteri är på topp minst tusen laddningar. Ditt batteri har blivit dåligt. 5 år är ingen dålig livslängd.
Det räcker med att dränera batteriet och ladda det fullt därefter lite då och då, kanske någon gång i månaden, behöver inte ske varje gång.
Rent tekniskt kan du försöka byta ut cellerna om du kan hitta passande nya. Men det kan vara svårt att få allt på plats med lödningar och allt. Blir det dålig kontakt i en lödning så kan det i värsta fall leda till eldsvåda. Li-batterier brinner bra!
Men det är enklare att skifta ut hela batteriet.
Citera
2019-01-13, 14:49
  #3
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Så mina frågor är:

1. Har jag misskött batteriet eller är det normalt att byta ut ett laptop batteri efter drygt 5 år?
2. Ska jag bara köpa ett nytt batteri och ta hand om det, eller kan man på något sätt repa det befintliga?
3. Om jag ska köpa ett nytt batteri, vad har ni för pro må-bra-batteri-tips?

Tack!

Du kan köra en diagnostik på batteriet på olika sätt, finns en inbyggd i windows (kommer inte ihåg hur man accessar den, det är via kommandoprompten). Många batterier håller bara ett par år, har själv en Acer med ca 2 år på nacken och har redan failat trots att jag inte använt batteriet alls.

En del brukar hävda att batterierna skall laddas ur regelbundet vilket möjligtvis var sant för många år sen men tror inte det är sant idag, du får nog vara snål med batteriinställningarna och köpa nya batterier emellanåt.
Citera
2019-01-13, 15:09
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns bara ett sätt att misshandla moderna batterier, nämligen att ladda ur dom och inte ladda på några månader.

Du har inte gjort något konstigt, batterier är förbrukningsvaror.
Citera
2019-01-13, 15:16
  #5
Medlem
Svea.Folks avatar
Efter 5 år brukar det vara dags att byta batteri. De flesta byter laptop innan det.

https://www.acerlaptopbattery.co.uk/...2g-battery.htm

https://www.aliexpress.com/item/FREE...AbTest=ae803_4
Citera
2019-01-13, 16:54
  #6
Medlem
Ok tack för svaren alla! Får köpa ett batteri isf, laptopen funkar finfint för övrigt så är inte i behov av en ny.
Citera
2019-01-13, 18:16
  #7
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
3. Om jag ska köpa ett nytt batteri, vad har ni för pro må-bra-batteri-tips?
Kontrollera om det finns någon möjligt att begränsa laddnivå så den inte laddar fullt. På min Latitude E7450 har jag ställt in att den endast ska ladda till 85 procent innan den slutar ladda. Men denna möjlighet måste finnas i BIOS, det är inget som ett vanligt windowsprogram kan kontrollera på vilken bärbar dator som helst.

Försök för övrigt att hålla datorn så kall som möjligt, värme sliter hårt på ett li-ionbatteri. Ska du ändå skruva upp botten och byta batteri kontrollera så att det inte samlats massa damm på fläktar och kylflänsar.
Citera
2019-01-13, 18:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kontrollera om det finns någon möjligt att begränsa laddnivå så den inte laddar fullt. På min Latitude E7450 har jag ställt in att den endast ska ladda till 85 procent innan den slutar ladda. Men denna möjlighet måste finnas i BIOS, det är inget som ett vanligt windowsprogram kan kontrollera på vilken bärbar dator som helst.

Försök för övrigt att hålla datorn så kall som möjligt, värme sliter hårt på ett li-ionbatteri. Ska du ändå skruva upp botten och byta batteri kontrollera så att det inte samlats massa damm på fläktar och kylflänsar.

Tack för tipsen! Jag har det som default setting att den inte laddar batteriet vid fullladdning. När jag markerar batteriikonen så står det att datorn är ansluten men att batteriet inte laddas.
Citera
2019-01-13, 19:10
  #9
Medlem
Som någon nämnde det är förbrukningsvara ibland har det tagit nåt år bara innan mitt blivit otjänligt ibland 5år plus .. Bara bita i det sura äpplet och byta eller kanske t.o.m är det dags att köpa en ny laptop
Citera
2019-01-14, 08:27
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Behöver du batteriet? Jag har inget batteri till min stationära.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback