Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-13, 11:53
  #1
Medlem
Hur är det med Bingolottos vinster, tex. en vinst/utlottning av bil "värd" 200 000kr
Det är lite störande tycker jag...inte fan är bilen värd 200 000kr.

Bolaget/bilmärket som sponsrar Bingolotto har ett s.k rekommenderat listpris på bilen för typ
c:a 150 000 plus moms.

Vilket betyder att vi medborgare sponsrar bilen med 40 000 i utebliven moms på den angivna vinstsumman. Då varken Bingolotto eller bolaget/bilmärket betalar in någon moms på denna bil.

Alltså skall/bör/borde värde av vinsummor endast få anges som belopp exklusive moms.
Alltså typ 150 000 eller kanske tom endast företagets faktiska/verkliga kostnad/utebliven intäkt, alltså typ c:a 75 000.

Förutsätter att alla vinster beskattas korrekt,
men det är en skatt och den skall absolut ej inräknas i angivna vinsummor.

Fråga:
Är det rätt att te.x. Bingolotto får ange värde/vinsumma inkl. moms trots att de inte betalas någon moms.
Citera
2019-01-13, 13:57
  #2
Medlem
CC75s avatar
Termen "värde" är inte helt lätt att definiera. Ibland talar man om bruksvärde eller bytesvärde som jämförelse medan andra säger att värdet är vad andra är beredda att ge för saken/tjänsten vilket gör att värdet kan variera rejält.

Du verkar haka upp dig på momsen. Då de som vinner i Bingolotto är privatpersoner betalar de moms om de hade köpt bilen och inte vunnit den. Jag ser således inte något problem med att det värde som publiceras är inklusive moms då det de facto är vad vinnaren skulle fått betala om han/hon hade köpt bilen.

Sedan är jag övertygad om att spelvinster eller bonusvinster eller bonussaker (t ex du får ett knivset värt 300 kr om du prenumererar på denna tidning) är avrundade uppåt i värdering. Det gäller framförallt inom "krimskrams" området (skitsaker med lågt värde). Kommer ihåg ett reportage gjort av REA (ett barnnyhetsprogram som gick för ett antal år sedan) där de kollade upp saken med olika typer av erbjudanden som då riktade sig till barn. Det framkom tydligt att de företag som annonserade bonussaken flera ggr bara hade satt ett pris på måfå.

Dock, jag är inte helt säker på att samma sak gäller bilarna i Bingolotto.

// CC
Citera
2019-01-13, 14:05
  #3
Medlem
SailorCalvins avatar
Är det inte som med t.ex vinstskatten som Svenska spel / Triss står för, att Bingolotto helt enkelt betalar momsen för bilen till privatpersonen. Kan inte tänka mig att Skatteverket hade låtit TV4 köpa en bil skattefritt och sen ge bort den utan att skatten betalats i något av stegen.
Att dom sedan skriver av kostnaden i ett senare steg är väl en annan sak.
Citera
2019-01-13, 17:47
  #4
Medlem
Klart som fan att det är bluff alltihop.

Minns när vi vann 25.000 på Bingolotto för ca 15 år sen, 5000 var bensincheckar och det var väl ok. Resterande 20.000 skulle vara en resa och vi föreställde oss en vecka runt Medelhavet eller nåt liknande.

När vi kontaktade Bingolotto för att veta vad resan bestod av, blev vi upplysta om att det var 2 övernattningar med mat.... på Öland! Antiklimax kan man säga. Dessutom var det under värsta lågsäsong i oktober-november och resan dit och hem fick vi bekosta själva.

Jag lyckades till slut kränga iväg den där 20.000-kronorsvinsten för 3.500 på Blocket.
Citera
2019-01-31, 12:44
  #5
Medlem
Shiit, snacka om att bli lurad.

godzillla Klart som fan att det är bluff alltihop.
Minns när vi vann 25.000 på Bingolotto för ca 15 år sen, 5000 var bensincheckar och det var väl ok. Resterande 20.000 skulle vara en resa och vi föreställde oss en vecka runt Medelhavet eller nåt liknande.
När vi kontaktade Bingolotto för att veta vad resan bestod av, blev vi upplysta om att det var 2 övernattningar med mat.... på Öland! Antiklimax kan man säga. Dessutom var det under värsta lågsäsong i oktober-november och resan dit och hem fick vi bekosta själva.
Jag lyckades till slut kränga iväg den där 20.000-kronorsvinsten för 3.500 på Blocket.
Citera
2019-01-31, 12:53
  #6
Medlem
Lite utvecklande.

Minns att mitt företag sponsrat ungarnas förening med ett belopp typ 15000,
fullt legalt bokföringsmässigt. Ungarna fick 15 000 cash (företaget fick en logga i ett program)
Varken företaget eller förening betalar moms på detta belopp.

Ponera att vi sponsrar dem med med en dator för 160 000+ moms (dvs 200 000)
dvs ungarna/föreningen får sponsring till ett värde 200 000,
men som företag sponsrar vi med endast ett belopp om 160 000kr.

dvs ungarna får en "vinst" på 200 000kr
Men
Företaget har bara betalat 160 000kr

Pp vilket belopp betalar bingolotto vinstskatt.? (160 eller 200)
Citera
2019-02-03, 09:15
  #7
Medlem
Köps en bil in för att agera vinst betalas även moms, varför skulle detta inköp vara momsbefriat?
Lotteriet lär inte ha någon momspliktig intäkt, så de får inte lyfta av momsen ifråga.
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2019-02-03 kl. 09:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback