2004-11-23, 15:13
Medlem
Nelsons avatar
Allvarligt talat, Roger. Så tror jag inte att någon annan skulle kunna komma undan den diskussion som har uppstått här idag, om den personen hade presenterat sina åsikter på samma sätt som dig hade förmodligen fler personer varit med och hackat.

Edit: Att regelverket är godtyckligt har jag redan bevisat ett antal gånger..
Citera
2004-11-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter Ward
Idag räcker det för vissa att någon säger något dumt om dom eller att dom får en uppgift på arbetet som dom inte riktigt trivs med för att dom ska bli deprimerade och eller gå in i väggen. I vissa fall leder detta till självmord. Självklart finns det andra orsaker men jag tror att den största anledningen till att folk blir utbrända/går in i väggen eller tar självmord är att vi helt enkelt oroar oss för mycket och att vi har blivit lata.
"Vi" oroar oss? Det är bara en liten del av alla som går omkring och oroar sig som tar sitt liv och jag kan försäkra dig om att beslutet att ta sitt liv inte har ett jävla dugg med lathet att göra.

För övrigt kan man ju fundera på vad det är som gör att så många väljer att ta sitt liv i dagens Sverige.
Citera
2004-11-23, 15:25
Medlem
Kan det inte vara så att det i själva verket är självmördarna som är de upplysta, modiga och friska människorna? Dödsångest är väl om något irrationellt.
Citera
2004-11-23, 15:32
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Nu utvecklade sig ju tråden åt ett annat håll, men det kunde ju inte gärna jag veta när jag startade den.

// Roger P.

Såklart du visste, i sann RP-anda så startar du en tråd som du vet drar igång massan som du sen kan avreagera dej på.
Citera
2004-11-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
"Vi" oroar oss? Det är bara en liten del av alla som går omkring och oroar sig som tar sitt liv och jag kan försäkra dig om att beslutet att ta sitt liv inte har ett jävla dugg med lathet att göra.

För övrigt kan man ju fundera på vad det är som gör att så många väljer att ta sitt liv i dagens Sverige.

Ber om ursäkt om jag använde ordet "vi" och är ledsen om du tog åt dig. Det är bra att du går omkring och oroar dig utan att ta ditt liv.

Men jag tror ändå (även fast jag är inte professor inom området) att självmord och lathet har ett visst samband. Jag vet inte hur många gånger man har läst om folk som "försökte ta sitt liv" men som överlevde. I nio fall av tio läser man sen att till slut tog jag tag i sakerna som störde mig och nu mår jag prima...

Jag tror att det är svårt att "veta" vad det beror på att man försöker ta sitt liv eftersom dom som lyckas inte kan berätta om det. Därför kan man väl som jag använda sig utav dom som inte lyckades?

Sen finns det säkert mängder med fall som verkligen tar sitt liv för att dom lider av en obotlig psykisk sjukdom, men jag vet inte om Jonas Inde är en av dom?
Citera
2004-11-23, 15:44
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
En helt annan vinkling på problemet med självmördare. Jag tror att det handlar om en medfödd defekt, det handlar inte om att bli deppig si eller så, det är bara det som löser ut det hela. En normal frisk människa kämpar för sitt liv tills det inte går längre. Ta alla alkisar som exempel, varför tar inte de livet av sig? Hellre det än att morgon efter morgon vakna upp på parkbänken, nedskiten, nedspydd och med en ångest som inte liknar något.

Jag tror att det ligger något latent fel i skallen redan från födseln på de som tar livet av sig och att det egentligen inte handlar så mycket om hur pass deppiga eller inte de är.

Jag förstår hur du tänker men att kalla det för en medfödd defekt är ju helt fel efterssom det inte finns några referenser då hamnar diskussionen isf på den nivå som hittler förde, om man istället ser till att människor är olika och att vissa hanterar svåra situationer bättre än andra så kan man ju tänka sej att alkoholister tar till flaskan för att fly verkligheten istället för att försöka möta den och kanske misslyckas för att sedan ge upp och ta livet av sej.
Citera
2004-11-23, 15:48
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Jag förstår hur du tänker men att kalla det för en medfödd defekt är ju helt fel efterssom det inte finns några referenser då hamnar diskussionen isf på den nivå som hittler förde, om man istället ser till att människor är olika och att vissa hanterar svåra situationer bättre än andra så kan man ju tänka sej att alkoholister tar till flaskan för att fly verkligheten istället för att försöka möta den och kanske misslyckas för att sedan ge upp och ta livet av sej.

Jag har inga vetenskapliga belägg, bara en teori som säger mig att normala människor har en medfödd överlevnadsinstinkt. Vissa tror jag saknar den och det är bara en tidfråga innan de kliver av. Jag menar, vissa står ut med ohyggligt mycket skit, andra tar till repet för minsta lilla. Jag har själv umgåtts med självmordsplaner och hade jag inte haft ett uns av min överlevnadsinstinkt hade du inte läst detta.
Citera
2004-11-23, 15:59
Medlem
Saters avatar
Citat:
Jag har inga vetenskapliga belägg, bara en teori som säger mig att normala människor har en medfödd överlevnadsinstinkt. Vissa tror jag saknar den och det är bara en tidfråga innan de kliver av. Jag menar, vissa står ut med ohyggligt mycket skit, andra tar till repet för minsta lilla. Jag har själv umgåtts med självmordsplaner och hade jag inte haft ett uns av min överlevnadsinstinkt hade du inte läst detta.

Bra talat, men själv vill jag, inte tala om onormalt när det gäller suicida människor, dessutom kan tillståndet förändras över tid.
Citera
2004-11-23, 16:17
Medlem
vet ni vad det lustiga är med den här historien?

Citat:
HOPPADE FRÅN TREDJE VÅNINGEN Jonas Inde minns bara att han vaknade svårt skadad med skallfrakturer och knäskador på sjukhuset efter självmordsförsöket

att han gjorde ett så patetiskt och lamt självmordsförsök! han måste ha hoppat med fötterna före

Extra Extra! Jonas Inde hoppade spiken från tredje våningen jävla dåre
Citera
2004-11-23, 16:18
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Bra talat, men själv vill jag, inte tala om onormalt när det gäller suicida människor, dessutom kan tillståndet förändras över tid.

Så jäkla normalt kan det väl ändå inte vara att verkligen ha kapaciteten att ta steget över på andra sidan? Tror de flesta någon gång tänkt tanken, men hålls tillbaka av naturliga och medfödda egenskaper .

Självklart kan väl alla människor friskna till, men jag har ändå uppfattningen att det är något som klickar i skallen redan från dag 1.
Citera
2004-11-23, 16:26
Medlem
Saters avatar
Citat:
Så jäkla normalt kan det väl ändå inte vara att verkligen ha kapaciteten att ta steget över på andra sidan? Tror de flesta någon gång tänkt tanken, men hålls tillbaka av naturliga och medfödda egenskaper .

Självklart kan väl alla människor friskna till, men jag har ändå uppfattningen att det är något som klickar i skallen redan från dag 1.

Tyckte bara att onormal känndes fel, kanske mera ett sjukdomstillstånd som bottnar i en svaghet hos suicida människor.
Citera
2004-11-23, 16:29
Medlem
Var är Roger

Han har tystnat, har han hoppat ut genom fönstret månne!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in