Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-12, 23:11
  #1
Medlem
Vad anser ni om daytrading med kryptovalutor?

Skattesystemet behandlar krypto förjävligt enligt mig.

Exempel:

Jag gör 1 miljon i vinst och och sedan 1 miljon i förlust.

1 000 000 - (1 000 000*0.7) = 300000 (krypto är som jag förstått avdragsgill till 70%)

300000*0.3=90000 i skatt (man ska alltså betala 90000 skatt på en total affär som är +-0).

Därför har jag tänkt mig att stora swingtrades lättar på "huvudvärken", daytrading kan snabbt eskalera till att man betalar skatt med pengar man inte har om man inte håller koll.

Hur gör ni som daytradar krypto, har ni någon strategi?

Vet att ISK löser problemet men där kan man inte trada 24/7 och utbudet är inte detsamma heller.

Jag kan ha helt fel också, så rätta mig gärna.
__________________
Senast redigerad av Atom1c 2019-01-12 kl. 23:16.
Citera
2019-01-12, 23:20
  #2
Medlem
Du får väl inte handla med derivat instrument inom ISK. Mej veterligen iaf.

Derivathandel är ett säkert sätt att bli fattig. Även om man verkligen vet vad man gör är det mkt stora risker, eller så hårt hedgat att avkastningen närmar sej riskfria ränta.
Citera
2019-01-12, 23:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Du får väl inte handla med derivat instrument inom ISK. Mej veterligen iaf.

Derivathandel är ett säkert sätt att bli fattig. Även om man verkligen vet vad man gör är det mkt stora risker, eller så hårt hedgat att avkastningen närmar sej riskfria ränta.
Syftade på certifkaten av Ethereum och Bitcoin.
Citera
2019-01-12, 23:49
  #4
Medlem
Varför skulle bara 70% vara “avdragsgillt”. Om du gör en vinst på 1000kr och en förlust på 1000kr, så kvittar du dessa mot varann. Vóila +/-0.

Självklart kan det bli annorlunda ifall du bara gör förluster och vill kvitta detta mot inkomst av tjänst. Då gäller normalt 70%.
Citera
2019-01-13, 00:10
  #5
Medlem
riikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Varför skulle bara 70% vara “avdragsgillt".

För att sådan är lagen?

https://www.skatteverket.se/privat/s...tovalutor.html

Relevant stycke:

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket
Så beskattas du
Om du till exempel har köpt och sålt kryptovaluta räknar du ut din vinst eller förlust så här:

Det du fått betalt (försäljningspris)
- det du köpte för (omkostnadsbelopp)
= din vinst eller förlust.

Du som har gjort en vinst beskattas för hela vinsten. Du betalar 30 procent i skatt på din vinst.

Har du gjort en förlust är den avdragsgill till 70 procent.

Mer om hur kvittning och kvotering av vinster och förluster fungerar
När du fyller i ditt försäljningspris och omkostnadsbelopp i e-tjänsten beräknar den automatiskt din vinstskatt eller hur stor förlust som ska dras av.
Citera
2019-01-13, 00:19
  #6
Medlem
Taget ur skatteverket:
Exempel – köp, försäljning, köp av varor

Eva bedriver inte någon näringsverksamhet och har som privatperson genomfört ett antal olika köp och försäljningar av bitcoin enligt följande:

Eva köper 10 bitcoin för 10 000 kr och köper sedan ytterligare 10 bitcoin för 50 000 kronor. Sammanlagt har hon köpt 20 bitcoin för 60 000 kr och varje bitcoin har därmed ett genomsnittligt omkostnadsbelopp med 3 000 kr (60 000 kronor ÷20).

Eva säljer 15 bitcoin för 60 000 kronor och omkostnadsbeloppet är 45 000 (15 x 3 000 kronor). Vinsten blir därmed 15 000 kronor (60 000 – 45 000). Kvarvarande omkostnadsbelopp för 5 bitcoin är 15 000 kronor.

Eva köper ytterligare 5 bitcoin för 25 000 kronor. Summa omkostnadsbelopp är nu 40 000 kronor för 10 bitcoin, vilket medför ett nytt genomsnittligt omkostnadsbelopp med 4 000 kronor för varje bitcoin.

Eva köper varor på internet för 2 000 kronor och betalar med 0,345 bitcoin. Eva avyttrar (säljer) därmed 0,345 bitcoin för 2 000 kronor. Omkostnadsbeloppet är 1 380 kronor (0,345 x 4 000 kronor) och kapitalvinsten är därmed 620 kronor (2 000 – 1 380).

Eva säljer 5 bitcoin för 15 000 kronor. Genomsnittligt omkostnadsbelopp är fortfarande 4 000 kronor per bitcoin. Det leder till en kapitalförlust med 5 000 kronor (15 000 – 20 000).

Eva redovisar en total kapitalvinst på bilaga K4, avsnitt D med 15 620 kronor (15 000 kronor + 620 kronor) och en kapitalförlust med 5 000 kronor. Kapitalvinsten tas upp till 100 procent och kapitalförlusten är avdragsgill till 70 procent. Det sker ingen kvittning på bilaga K4, avsnitt D. Skatteverket reducerar automatiskt kapitalförlusten till 3 500 kronor (5 000 x 70 procent) före den dras av mot kapitalvinsten vid beräkning av överskott av kapital.

---------------------
Känns som man hör olika saker från olika håll, vissa säger att en 1000 vinst och en 1000 förlust tar ut varandra.

Andra säger att man räknar 1000-(1000*0.7)=300*0.3= 90 kr skatt. Detta låter galet och jag vetifan inte vad som stämmer längre.
__________________
Senast redigerad av Atom1c 2019-01-13 kl. 00:21.
Citera
2019-01-13, 08:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atom1c
Känns som man hör olika saker från olika håll, vissa säger att en 1000 vinst och en 1000 förlust tar ut varandra.

Andra säger att man räknar 1000-(1000*0.7)=300*0.3= 90 kr skatt. Detta låter galet och jag vetifan inte vad som stämmer längre.

Skatteverkets utlåtande stämmer. Teoretiskt (med den värdegrund vårt samhälle har) borde förluster och vinster av en investering räknas på samma sätt, och det gör man också på många områden av skattelagen. Jag tror det är därför många förståsigpåare säger att man får dra av alltihop. Kanske för att de HOPPAS att man får det. Men för kryptovalutor är inte lagen riktigt där ännu, därför faller de in under en "slaskparagraf" med lite udda beskattning.

Om du deklarerar investeringen så är det bara värt att försöka hävda det som utländsk valuta om du är beredd att försvara dig i domstol. Skatteverket KOMMER beskatta det i enlighet med sina egna utlåtanden eftersom de måste följa lagen, och då blir det upp till dig att överklaga och försöka övertyga domstolen om att det är en utländsk valuta.
Citera
2019-01-13, 10:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Skatteverkets utlåtande stämmer. Teoretiskt (med den värdegrund vårt samhälle har) borde förluster och vinster av en investering räknas på samma sätt, och det gör man också på många områden av skattelagen. Jag tror det är därför många förståsigpåare säger att man får dra av alltihop. Kanske för att de HOPPAS att man får det. Men för kryptovalutor är inte lagen riktigt där ännu, därför faller de in under en "slaskparagraf" med lite udda beskattning.

Om du deklarerar investeringen så är det bara värt att försöka hävda det som utländsk valuta om du är beredd att försvara dig i domstol. Skatteverket KOMMER beskatta det i enlighet med sina egna utlåtanden eftersom de måste följa lagen, och då blir det upp till dig att överklaga och försöka övertyga domstolen om att det är en utländsk valuta.

Så 1000 kr vinst och 1000kr förlust tar inte ut varandra inom kryptohandel?
Citera
2019-01-13, 12:27
  #9
Medlem
Oj, enligt Atom1cs citat från SKV, så svarade jag fel och deklarerade tydligen fel förra året.

I min mening är det helt sjukt att man inte kan kvitta kapitalvinster mot kapitalförluster, när det gäller krypto. Jag är chockad!!
Citera
2019-01-13, 13:18
  #10
Medlem
Allting verkar vara flummigt.

Från https://news.trijo.co/trading/har-ar...itcoinvinster/ :

Vad händer om jag gjort förlust på kryptovalutor då?

När det kommer till förluster har man rätt att göra avdrag för dessa. Ett vanligt missförstånd är att man har så kallad kvittningsrätt, på samma sätt som man har med aktier. Detta stämmer dock inte. Förluster på aktier får dras av till 100 procent från vinsten, men med kryptovalutor får man endast dra av 70 procent. Rent praktiskt går det till så att du i K4-blankettens avsnitt 4 först fyller i hur mycket vinst du har gjort på dina affärer, och därefter fyller i 70 procent av de förluster du har gjort.

Detta gäller dock bara om du fyller i K4-blanketten för hand. Om du i stället deklarerar online ska du fylla i 100 procent av förlusten du vill göra avdrag för eftersom onlinedeklarationen själv räknar ut vad 70 procent av det du har fyllt i blir.

Exempel om du fyller i på papper: Om du har gjort en bra bitcoinaffär som slutade med att du gjorde 5 000 kronor i vinst, är du skyldig att betala 30 procent (alltså 1 500 kronor) i skatt. Om du då, under samma år, också har sålt litecoin som innebar en förlust på 1 000 kronor, får du dra av 70 procent av förlusten (alltså 700 kronor) från de 5 000 kronorna du gjorde i vinst. Vinsten blir då 4 300 kronor, vilket innebär att skatten du ska betala in (30 procent av vinsten) i stället blir 1 290 kronor. Du minskar alltså din skatt med 210 kronor.

Om du deklarerar online: I stället för att fylla i 70 procent av din förlust på 1 000 kronor fyller du helt enkelt i att förlusten var 1 000 kronor. Då räknar Skatteverket själva ut att du får dra av 700 kronor. Summan du ska betala i skatt blir alltså densamma, men du måste fylla i lite annorlunda för att få maximalt avdrag.

Om du sitter på någon sämre investering kan det alltså vara värt att sälja av denna för att kunna dra av förlusterna från eventuella vinster som du har gjort under samma år.

------------------------

Jag kan fan inte tro det och sitter och läser igenom alla sidor jag hittar för att se hur andra tolkar detta.
__________________
Senast redigerad av Atom1c 2019-01-13 kl. 13:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback