Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-12, 23:07
  #1
Medlem
Denoms avatar
Eller med vilken variation förekommer ägg bland djur av olika slag, finns det ovanliga ägggeometrier till exempel utöver så fågelägg brukar se ut och typ människor ägg?
Citera
2019-01-12, 23:18
  #2
Medlem
Krusensnorres avatar
Reptilägg brukar va mer ovala, annars vet jag inte.
Citera
2019-01-12, 23:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Reptilägg brukar va mer ovala, annars vet jag inte.

Ja, tex somliga ormar har mera avlånga ägg,
Och nej, tex jättesköldpaddan har så gott som helt runda ägg

Medans fåglar brukar vända på äggen medans de ruvas,
så behövs detta inte hos de flesta reptilerna,
Vågar inte svara på detta rakt upp och ner heller
Citera
2019-01-12, 23:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Eller med vilken variation förekommer ägg bland djur av olika slag, finns det ovanliga ägggeometrier till exempel utöver så fågelägg brukar se ut och typ människor ägg?
De allra flesta fågelägg är rundare i ena änden, detta för att de inte ska rulla ur boet så lätt. Djur som gräver ner sin ägg, krokodiler och sköldpaddor t.ex. har inte de behovet, där är äggen runda eller lika i båda ändarna. Äggens for begränsas av att honan ska kunna lägga dem, de måste alltså vara ha mjuka former så att honan inte skadas.
De ägg som däggdjur (alltså även människan) har och som befruktas i livmodern har en rund form.
Citera
2019-01-12, 23:29
  #5
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Eller med vilken variation förekommer ägg bland djur av olika slag, finns det ovanliga ägggeometrier till exempel utöver så fågelägg brukar se ut och typ människor ägg?
I Japan producerar de både fyrkantiga ägg och fyrkantiga meloner. Där tycks de gilla den formen på saker och ting.
Citera
2019-01-12, 23:30
  #6
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
I Japan producerar de både fyrkantiga ägg och fyrkantiga meloner. Där tycks de gilla den formen på saker och ting.
Det är ju bara kokta ägg, inte själva skalet.
Citera
2019-01-12, 23:31
  #7
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det är ju bara kokta ägg, inte själva skalet.
Det vet man aldrig.
Citera
2019-01-12, 23:37
  #8
Medlem
0rganets avatar
Googla haj ägg... så kommer du se fantastiska variationer och inget som liknar din syn på ägg.
Citera
2019-01-13, 01:37
  #9
Medlem
Europes avatar
Groddjur, fiskar m.fl. lägger ägg som inte är ovala. Ja, de är ju mjuka. En del broskfiskar lägger en slags ägg som har slående former. Spindlar förefaller ofta lägga runda ägg (men jag har kanske sett äggen hos 0,001% av alla spindelarter), medan insektsägg kan ha rätt många olika former. Jag måste säga att jag inte ens har en uppfattning om hur många andra leddjurs ägg ser ut, eller för den delen många blötdjurs ägg. De bläckfiskägg jag har råkat se har varit en aning avlånga.

Nu misstänker jag att TS kanske snarare menade äggen bland landlevande ryggradsdjur, d.v.s. äggen hos reptiler, fåglar och några arter av däggdjur. Jag vågar inte svara säkert på det. Jag har väl en vag minnesbild av att ha sett ormägg som är snarare avlånga, men...

När jag googlar på t.ex. bilder på majsormsägg, så tycker jag att en äggen ser snarast ovala ut i en del bilder, medan de ser snarare avlånga ut i andra. Den som är mer insatt kan kanske förklara det:

https://www.google.com/search?client...19.t-JI4omLnJs
__________________
Senast redigerad av Europe 2019-01-13 kl. 01:42.
Citera
2019-01-13, 01:48
  #10
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Ja, tex somliga ormar har mera avlånga ägg,
Och nej, tex jättesköldpaddan har så gott som helt runda ägg

Medans fåglar brukar vända på äggen medans de ruvas,
så behövs detta inte hos de flesta reptilerna,
Vågar inte svara på detta rakt upp och ner heller

Jag kollade in jättesköldpaddans ägg och de förefaller mycket riktigt vara väldigt runda. En del av dem verkar inte vara helt symmetriskt runda, men har inte heller den typiska ovala formen hos fågelägg. En googling på krokodilägg gav bilder på allt från mer ovala till mer avlånga ägg, även om de ovala kanske inte hade den där typiska skillnaden i ändorna som finns hos fågelägg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback