Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-12, 19:25
  #1
Medlem
En bekant råkade få SONAX Xtreme Fälgrengöring på lacken över i princip hela bilen, är det någon risk att skada lacken? Vad kan konsekvenserna bli?
Citera
2019-01-12, 19:42
  #2
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joex
En bekant råkade få SONAX Xtreme Fälgrengöring på lacken över i princip hela bilen, är det någon risk att skada lacken? Vad kan konsekvenserna bli?
Det borde inte vara någon fara, den är både syra- och lösningsmedelsfri. Såvida han inte läta den torka in, för då kan det bli problem.
Citera
2019-01-12, 19:46
  #3
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Det borde inte vara någon fara, den är både syra- och lösningsmedelsfri. Såvida han inte läta den torka in, för då kan det bli problem.

Visst, den är syrafri, och fräter inte.
Citera
2019-01-12, 19:49
  #4
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Visst, den är syrafri, och fräter inte.
Brukar inte vara några problem med lite syra heller, så länge det inte är för starkt/för länge. Har kört Treble X (pH ~0,8) på vissa envisa grejer, men då behöver man ytbehandla om enligt regelboken. Någon fara för lacken är det dock inte, så länge man inte har det på länge eller låter det torka.
Citera
2019-01-12, 19:50
  #5
Medlem
Han sköljde av bilen efter kanske 5 min när han hade upptäckt att han hade använt fel sprayflaska
Citera
2019-01-12, 20:51
  #6
Medlem
Ingen fara så länge han spolar bort det efteråt. Där jag jobbade förr så använde vi det mot vissa jobbiga avfall i lacken!
Citera
2019-01-12, 21:20
  #7
Medlem
ViTolis avatar
Det är ingen fara, sysslat med seriös rekond tidigare, vi brukade använda fälgsyra för att lösa upp flygrost och rostporer på lacken. Sonax fälgsyra är ett skämt i jämförelse med det vi använder inom industrin.
Citera
2019-01-14, 08:50
  #8
Medlem
Ringhals3s avatar
Nästan alla aluminiumfälgar är lackade och tål de fälgrengöringen så tål resten av bilen det också.
Citera
2019-01-14, 14:21
  #9
Medlem
Betänk att många fälgar har vanlig klarlack, precis som du har på bilen.

Edit: Ser att jag råkade vara tvåa på den bollen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback