Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-12, 17:36
  #1
Medlem
Hej!

Kanske någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Har en golf som bara är ett par år gammal och idag när jag skulle köra så gnisslande bilen, skaver.. Svårt att förklara men det låter riktigt högt!
Låter som något ligger emot hela tiden, kollade under bilen och runt däckes sas men såg inget.

Kan det vara något som fastat någonstans? Typ grus?
Är det bromsskivorna? Men då borde det inte låta hela tiden?

Jobbar på måndag och behöver kunna använda bilen men vet inte hur jag ska göra nu..
Citera
2019-01-12, 17:41
  #2
Medlem
welcometorealitys avatar
Har du kört på grusvägar nu? De kan vara som du säger att det är grus mellan bromssköld och bromskiva då, men det kan vara annat också, svårt att veta riktigt.
Citera
2019-01-12, 17:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Har du kört på grusvägar nu? De kan vara som du säger att det är grus mellan bromssköld och bromskiva då, men det kan vara annat också, svårt att veta riktigt.

Ja faktiskt, ska försöka kolla om det är grus någonstans.. Får hissa upp bilen och försöka lista ut vilket däck ljudet kommer ifrån för svårt att avgöra det.
Citera
2019-01-12, 17:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Har du kört på grusvägar nu? De kan vara som du säger att det är grus mellan bromssköld och bromskiva då, men det kan vara annat också, svårt att veta riktigt.

Tippar på detta. Kolla om du ser ett gruskorn, sätter sig ofta på ytterkanten av bromsskivan och låter som in i helvete. Går ofta att pilla loss med en skruvmejsel utan att ta av hjulet.
Citera
2019-01-12, 17:53
  #5
Medlem
hasenfrasens avatar
...eller så räcker det med att backa lite med bilen samtidigt som man duttar på bromsarna.
Citera
2019-01-12, 17:54
  #6
Medlem
Bongomans avatar
Har en Caddy som skriker. Ett välkänt problem att småsten fastnar i bromsarna. Riktigt dåligt med en sådan konstruktion men det är väl billigt.
Citera
2019-01-12, 18:41
  #7
Medlem
Problemet löst!

Tryckte lite på bromsskölden och gruskornet (stenen) föll ner och nu är bilen tyst igen
Citera
2019-01-13, 07:49
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Trafik och körkortsfrågor --> Bilar
/Moderator
Citera
2019-01-14, 14:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Problemet löst!

Tryckte lite på bromsskölden och gruskornet (stenen) föll ner och nu är bilen tyst igen

En klassiker, hade det hela jävla tiden på min Volvo V50, någon enstaka gång på Hondan. Verkar som att vissa modeller har lite tight mellan skölden och skivan eller så har stenarna bara en väldigt enkel väg dit!?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback