Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-12, 14:51
  #1
Medlem
I Expressen idag beskriver krönikören Lotta Gröning detta. En relevant krönika. Vad gör det med ett samhälle när så många av dess invånare bedöms rösta fel och därför måste man göra allt för att de inte ska få komma till tals? Vad är nästa steg? Nästa åsikt eller parti som man inte får lyssna på? Vill tillägga att jag inte röstat som dessa 26% men tycker ändå det är en skrämmande utveckling.

http://www.expressen.se/kronikorer/l...kratins-skull/
Citera
2019-01-12, 15:15
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
I Expressen idag beskriver krönikören Lotta Gröning detta. En relevant krönika. Vad gör det med ett samhälle när så många av dess invånare bedöms rösta fel och därför måste man göra allt för att de inte ska få komma till tals? Vad är nästa steg? Nästa åsikt eller parti som man inte får lyssna på? Vill tillägga att jag inte röstat som dessa 26% men tycker ändå det är en skrämmande utveckling.

http://www.expressen.se/kronikorer/l...kratins-skull/
Jag har aldrig varit vänster eller röstat vänster men jag håller med Lotta Gröning.
Ett antal punkter som kan få bort partidiktaturerna
1. Nej till åsiktsförbud.
2. Införande av personvalssystem
3. Separata valdagar och fler folkomröstningar.
4. Politiker – ett tidsbestämt förtroendeuppdrag, inte ett arbete
5. Reformerat ersättningssystem. Ökat ansvarsutkrävande
6. Politikerna ska inte sätta sina egna löner. Avskaffande av politikernas lyxförmåner.
7. Bryt det politiska bidragsberoendet
8. Stärkt offentlighetsprincip.
9. Gör utskottsmötena offentliga.
10. Regelverk för lobbyismen
11. Neddragning från 349 till 149 riksdagsledamöter.
12. Kompetens ska vara avgörande – inte partibok.
Citera
2019-01-12, 15:35
  #3
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
I Expressen idag beskriver krönikören Lotta Gröning detta. En relevant krönika. Vad gör det med ett samhälle när så många av dess invånare bedöms rösta fel och därför måste man göra allt för att de inte ska få komma till tals? Vad är nästa steg? Nästa åsikt eller parti som man inte får lyssna på? Vill tillägga att jag inte röstat som dessa 26% men tycker ändå det är en skrämmande utveckling.

http://www.expressen.se/kronikorer/l...kratins-skull/
Det som jag reagerar på är att man vaknar NU, SD har man fryst ut sen de kom in i riksdagen, och det har i princip varit kutym att göra det. Men vad har det lett till? Jo, att allt fler röstar SD. Är det konstigt? Nej, inte alls. De etablerade har ju ö h t vägrat erkänna att det finns något som helst bekymmer med invandring och invandrare. Snacka om att stoppa huvudet i sanden.

I vilket fall så är det väl föga förvånande att vänsterliberala journalister nu vaknar till liv när V sätts på undantag av Löfven. Då ska det lipas över att de inte får synas och höras, något SD fått leva med i 12 år.

Jag tror att både V o SD skulle vinna rätt stort på ett extraval.
Citera
2019-01-12, 16:35
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
I Expressen idag beskriver krönikören Lotta Gröning detta. En relevant krönika. Vad gör det med ett samhälle när så många av dess invånare bedöms rösta fel och därför måste man göra allt för att de inte ska få komma till tals? Vad är nästa steg? Nästa åsikt eller parti som man inte får lyssna på? Vill tillägga att jag inte röstat som dessa 26% men tycker ändå det är en skrämmande utveckling.

http://www.expressen.se/kronikorer/l...kratins-skull/

Frågan är ju helt felställd. Då vi lever i vad som kallas demokrati är ju alltid <50 % otillräkneliga.

Seriges parlamentarism bygger ju tyvärr utöver detta på att regering bestäms över våra huvuden, vilket vi nu har sett och varför demokraturens tvåstegsraket snart avlossas över våra huvuden.
Citera
2019-01-12, 16:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Frågan är ju helt felställd. Då vi lever i vad som kallas demokrati är ju alltid <50 % otillräkneliga.

Seriges parlamentarism bygger ju tyvärr utöver detta på att regering bestäms över våra huvuden, vilket vi nu har sett och varför demokraturens tvåstegsraket snart avlossas över våra huvuden.

50 % är en majoritet, ja. Men vad jag menar är problemet är att övriga partier anser sig ha rätt att ignorera denna väljargrupp som inte är helt liten. Med alla medel.
Citera
2019-01-12, 16:58
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
50 % är en majoritet, ja. Men vad jag menar är problemet är att övriga partier anser sig ha rätt att ignorera denna väljargrupp som inte är helt liten. Med alla medel.

Ja, det ingår ju i demokratin som en grundbult.

Har du en annan lösning på demokrati?
Citera
2019-01-13, 14:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det ingår ju i demokratin som en grundbult.

Har du en annan lösning på demokrati?

Det finns olika upplägg på hur man balanserar de olika krafterna, majoritet/minoritet och olika statsorgan inom demokratin. I ett land som Storbritannien med enmansvalkretsar, "vinnaren tar allt" och hårda konflikter *inom* partierna sågs det under lång tid som OK att typ 30% av befolkningen ställdes utanför politiken, eftersom deras röster och sympatier i princip alltid var bortkastade - de skulle aldrig komma att ha inflytande på en majoritet. (Idag är detta inte längre accepterat av vanligt folk i UK)

Men i ett land som Sverige där vi sedan länge har flera etablerade partier, inte bara två eller tre, och där man länge har betonat rättvisa och att man inte ska behandla stora väljargrupper som kanonmat, så är det ohållbart att typ 30% av väljarna betraktas som otillräkneliga fascister eller wannabe-stalinister. Det skadar demokratins legitimitet här i landet - och driver på sikt ännu fler att rösta på de här "ytterkantspartierna".
Citera
2019-01-13, 16:44
  #8
Medlem
Jonblunds avatar
Tanken att 49% av väljarna och deras valda representanter är otillräckliga är ingen beskrivning av demokratin men av majoritetsdiktaturen.

Arbetet i parlamentet kännetecknas av ett ständigt köpslående och ömsesidig respekt. med slutmålet att i en omrösning få fram ett beslut. Detta beslut behöver inte ha 50% röster bara fler röster än övriga förslag.

Gröning pekar på resultatet av det huvudlösa tankar som först kom till uttryck i DÖ och som nu återigen omfamnas av C och L. De som i längden vinner på denna monumetala dumhet är de som dumheten är tänkt att förgöra - SD och V.

Det säger en del om robustheten i parlamentet när nu 4 partier obekymrat ingår denna överenskommelse. Och det säger en del om partiernas värdegrund när man granskar deras bevekelsegrunder. Sossarna ger vad som helst för regeringsmakten; Miljöpartiet och Liberalerna gör vad som helst för att hålla sig kvar i parlamentet; Det idélösa centerpartiet har alltid gjort vad som för stunden verkat bra för partiet. De har under 1900-talet gullat med nassar, mijömuppar och sossar vid lämpliga tidpunkter.

Det finns nu bara ett sätt att återta något lite av det förlorade förtroendet och det är nyval.
Citera
2019-01-14, 09:17
  #9
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag och en av mina föräldrar (vi är båda moderater*) kan inte alls förstå att detta är demokrati och folkets vilja. Att olika partier gått till val på att utestänga SD istället för att framhäva sin egen politik. Sen ovanpå detta en partisamverkan som går ut på att stänga ute ett till parti (V) är förskolemobbing på sandlådenivå.

Man bildar väl regeringen för att man tillsamnans vill jobba för olika saker. Det gemensamma ska väl ändå inte vara att man gått ihop för att stänga ute partier.

I detta fall känns det väldigt konstigt att prata om demokrati. Snarare åsiktsdiktatur. Vi accepterar inte sånt här i andra länder, men i vårt eget land är det rätt och riktigt för vi är ju minsann demokratins förespråkare.

Jag hoppas verkligen att V står upp mot detta jävlal dravel. Gör de inte det är de åsiktsdiktaturens lakejer och medmobbare i sandlådan.


*= Nej, jag är inte SD:are som låtsas tillhöra ett annat parti för att vinna poänger. Har alltid sagt på FB att jag röstar blått.
Citera
2019-01-14, 09:22
  #10
Medlem
Problemet är att det inte är 26%. Lägg till Mp så är vi närmare sanningen. Förlåt, även den lilla del av c som finns kvar efter nästa val.

Extremt jävla olyckligt. Kd borde täckt upp högerkanten långt tidigare. Lätt att vara efterklok....
Citera
2019-01-14, 17:50
  #11
Medlem
En annan sak som är intressant är att grunden till det här kaoset ligger i en fråga- immigrationen. Det är pga den, eller snarare pga hur den har hanterats, som SD vuxit och därmed förändrat den politiska spelplanen. Nu är de flesta partier överens om att en mkt begränsad immigration är den rätta vägen att gå, men trots det verkar det som om minoriteten ,C,MP, V får diktera villkoren och därmed ska vi ha en mkt generös immigration istället. Kanske ännu generösare än förslaget som ligger nu, eftersom S nu även måste få med V på tåget...

Så trots att en stor majoritet är överens i sakfrågan allt handlar om, ska vi göra som minoriteten vill. Det känns inte rimligt.
__________________
Senast redigerad av Laternan 2019-01-14 kl. 17:53.
Citera
2019-01-16, 03:18
  #12
Medlem
Det är passande att börja gnälla när det gäller V. Förut var det "helt OK" när det bara var SD som var drabbat. Nu inte så okej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback