Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-02-21, 10:42
  #1
Medlem
flygers avatar
Hej alla glada.

Flyger har nu tröttnat på att blåsa runt i sin bmw med full orkan i kupén. Förvisso är det bra träning inför mc-säsongen att ha det lite blåsigt omkring sig men i det här kalla klimatet känns det som att det kan föra med sig en och annan förkylning också.

Igår rev jag därför ut fläktmotorn för att kontrollera alla anslutningar och för lite rengöring.
Jag trodde att man skulle hitta något käckt fläktmotstånd någonstans som reglerar hur mycket ström som går fram till fläktmotorn men tji fick jag.

Jag tog multimetern och mätte på vredet inne i bilen, och det tycks bara vara en strömställare. Samma motstånd oavsett vilket läge fläkten går på. Det går en kabel in i den och fyra stycken kablar ut. Men fram till fläkten kommer det bara två kablar. Och det finns bara kontakter för två kablar.
Här är en bild på hur fläktmotorn ser ut.

Jag har en teori om att de röda spiralerna är fläktmotståndet, och att man skickar in ström i dem beroende på hur man har på fläkt reglaget inne i bilen.
Det finns två röda spiraler men bara en syns på bilden, som inte är tagen på min motor men de ser ut att vara likadana. (Det är alltså inte min soffa eller överkast som motorn ligger på. )

Ex.
Läge 1 skickar man ström i motstånd 1
Läge 2 skickar man ström i motstånd 2
Läge 3 skickan man ström i motstånd ??
Läge 4 skickar man ström i motstånd 1 och 2

Vet ni flashbackare om jag är något på spåren där? Men då uppkommer det problem eftersom det inte finns någon kontakt för jorden, går den via fläktchassit tro? Den ena röda spiralen såg lite skavd ut på ett ställe.

Tragiskt nog blev inte fläkten bättre av att jag var där och pillade utan nu verkar det som att fläkthjulen nuddar kåpan som sitter runt, med ett intressant ljud som följd.
Fläkten får tilfälligt vara avstängd vid färd och en jag har en liten glipa i fönstret för att slippa imma. Men jag ser även det som en försmak av mc-säsongen och jag ska inte klaga det är ganska gött att höra motorljudet ordentligt.
Citera
2006-02-21, 19:21
  #2
Medlem
Nu utmanar jag ödet igen! Om du följer kablarna från fläktmotorn kommer du att hitta ett fläktmotstånd i andra änden av en av dom (Rimligen den som inte är brun eller svart). Motståndet sitter i fläkthuset någonstans för kylningens skull men är vanligen bara instucket genom ett hål.
Citera
2006-02-21, 20:13
  #3
Medlem
flygers avatar
Tack för tipset

Men det var ingenting sådant som jag kunde skymta, när jag var inne där igår.
Får kolla mer noga på det när jag skruvar bort alla grejer igen...

Någon mer flashbackare som har tips i ämnet?
Citera
2006-02-21, 20:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Hej alla glada.

Flyger har nu tröttnat på att blåsa runt i sin bmw med full orkan i kupén. Förvisso är det bra träning inför mc-säsongen att ha det lite blåsigt omkring sig men i det här kalla klimatet känns det som att det kan föra med sig en och annan förkylning också.

Igår rev jag därför ut fläktmotorn för att kontrollera alla anslutningar och för lite rengöring.
Jag trodde att man skulle hitta något käckt fläktmotstånd någonstans som reglerar hur mycket ström som går fram till fläktmotorn men tji fick jag.

Jag tog multimetern och mätte på vredet inne i bilen, och det tycks bara vara en strömställare. Samma motstånd oavsett vilket läge fläkten går på. Det går en kabel in i den och fyra stycken kablar ut. Men fram till fläkten kommer det bara två kablar. Och det finns bara kontakter för två kablar.
Här är en bild på hur fläktmotorn ser ut.

Jag har en teori om att de röda spiralerna är fläktmotståndet, och att man skickar in ström i dem beroende på hur man har på fläkt reglaget inne i bilen.
Det finns två röda spiraler men bara en syns på bilden, som inte är tagen på min motor men de ser ut att vara likadana. (Det är alltså inte min soffa eller överkast som motorn ligger på. )

Ex.
Läge 1 skickar man ström i motstånd 1
Läge 2 skickar man ström i motstånd 2
Läge 3 skickan man ström i motstånd ??
Läge 4 skickar man ström i motstånd 1 och 2

Vet ni flashbackare om jag är något på spåren där? Men då uppkommer det problem eftersom det inte finns någon kontakt för jorden, går den via fläktchassit tro? Den ena röda spiralen såg lite skavd ut på ett ställe.

Tragiskt nog blev inte fläkten bättre av att jag var där och pillade utan nu verkar det som att fläkthjulen nuddar kåpan som sitter runt, med ett intressant ljud som följd.
Fläkten får tilfälligt vara avstängd vid färd och en jag har en liten glipa i fönstret för att slippa imma. Men jag ser även det som en försmak av mc-säsongen och jag ska inte klaga det är ganska gött att höra motorljudet ordentligt.
Nu beror det lite på hur gammal din BMW är. Är det en äldre modell före -90 så
är felet mer mekaniskt än elektroniskt. På nyare modeller (från 91 o framåt på t.ex. E36) så handlar det mer om invecklad elektronik med flera sensorer som är kopplade dels till värmen och dels till den centrala styrenheten. Det här felet förekom vanligt på E36 och kostar runt 2500:- att åtgärda. Tyvärr är det väl så att kladda själv kostar mer än det smakar ibland...
Citera
2006-02-21, 21:08
  #5
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Nu beror det lite på hur gammal din BMW är. Är det en äldre modell före -90 så
är felet mer mekaniskt än elektroniskt. På nyare modeller (från 91 o framåt på t.ex. E36) så handlar det mer om invecklad elektronik med flera sensorer som är kopplade dels till värmen och dels till den centrala styrenheten. Det här felet förekom vanligt på E36 och kostar runt 2500:- att åtgärda. Tyvärr är det väl så att kladda själv kostar mer än det smakar ibland...

det är en e30, så saker och ting är inte så komplicerade i alla fall.
Citera
2006-02-21, 21:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Nu beror det lite på hur gammal din BMW är. Är det en äldre modell före -90 så
är felet mer mekaniskt än elektroniskt. På nyare modeller (från 91 o framåt på t.ex. E36) så handlar det mer om invecklad elektronik med flera sensorer som är kopplade dels till värmen och dels till den centrala styrenheten. Det här felet förekom vanligt på E36 och kostar runt 2500:- att åtgärda. Tyvärr är det väl så att kladda själv kostar mer än det smakar ibland...
Det lät mer som skillnaden mellan automatisk klimatanläggning (ecc,acc osv) och och std värme/kylanläggning än årsmodellsberoende...
Citera
2006-02-23, 22:21
  #7
Medlem
prova byta fläktmostånd brukar sitta vid förar fötterna på torped väggen som går i mitten eller under handsfacket men förmodligen vid förar fötterna... är expert på saab och opel men har meckat lite bmw med
Citera
2006-02-23, 23:00
  #8
Medlem
Calico Jacks avatar
Har du en E46? Det är ganska vanligt om du kör en E46'a. Även min har börjat låta. Ska göra ett ingrepp snarast och smörja skiten, då försvinner det har jag hört av dem som har haft samma problem.Tills dess är det bara och höja stereon. En sista sak bara, det låter väl inte på alla lägen?

Edit: Såg att det var en E30 du hade.
Citera
2006-02-24, 02:37
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Det brukar vara tre motstånd. Varvtalet bestäms av hur dessa tre motstånd kopplas in. Normalt har man följande lägen på fläktvredet:

0 helt avstängt, bara lite fartvind.
1 tre motstånd i serie
2 två motstånd i serie
3 ett motstånd inkopplat
4 inget motstånd inkopplat.

Ofta går det motstånd som används i fläktläge 3 sönder vilket gör att det bara funkar i fläktläge 4 (full blås).

En fusklagning man kan göra är att löda en liten kabel över det trasiga motståndet. Då kommer fläktläge 1 att köra som 2an och 2an som trean normalt kör. Detta funkar bra och stör inte så mycket.

Ännu bättre är väl att ta reda på motståndets värde och löda på ett nytt motstånd.
Citera
2006-02-24, 09:27
  #10
Medlem
Bom Tombadills avatar
Vet inte om e30 o e36 har nå likheter när det gäller vart prylarna sitter, hittade bara ett mektipps till e36 http://www.autopower.se/mekartips/me...s.asp?dokid=91
Citera
2006-02-24, 11:03
  #11
Medlem
flygers avatar
En sökning på autopower's forum har gett att det ska sitta på motorn.
Jag tycker inte riktigt att det verkar vara så, men är å andra sidan lite novis på att mecka med elprylar.

En fungerande fläkt anländer till mig idag, och ska ut och prova om den fungerar bättre. Annars blir det till att riva ner delar av inredningen för att kuna följa fläktkablagen.
Citera
2006-02-24, 19:24
  #12
Medlem
flygers avatar
F-n i h-lvetes j-vlar...

Har pulat hela eftermiddagen utan att lyckats lösa problemet...

Kan inte hitta det där förbaskade fläktmotståndet...
Har rivit ur halva inredning, och halva torpedväggen utan att finna något.

Jag börjar seriöst fundera på om det är någon rackarunge som snott det.

Tack för alla tips och råd hitills, nu ska jag ut och dricka öl och dränka mina sorger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback