Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-12, 11:36
  #1
Medlem
Hej
Har en ComHem modem av denna Com Hem WiFi Hub C2 https://www.comhem.se/kundservice/dr...em-wifi-hub-c2

Är dock skeptisk till säkerheten på den. Fått information att fixa en bra router mellan modemet ökar säkerheten. Tänker främst på Wifi då.
Fick höra att modem man får utav internet leverantörer inte har den bästa säkerheten med mindre uppdateringar av firmwares osv och fick då förslag att inskaffa en bra router

Någon med god kunskap som vet en del? Oerhört tacksam för hjälp. Har satt på hög säkerhet med väldigt svårlöst lösenord men fall en router ökar säkerheten så köper jag en. Andra tips uppskattas också! Ökar säkerheten med VPN?
Önskar alla en trevlig helg

Ber om ursäkt om denna tråd ligger i fel forumdel
__________________
Senast redigerad av Babyspenat 2019-01-12 kl. 12:04.
Citera
2019-01-12, 11:42
  #2
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Hej
Har en ComHem modem av denna Com Hem WiFi Hub C2 https://www.comhem.se/kundservice/dr...em-wifi-hub-c2

Är dock skeptisk till säkerheten på den. Fått information att fixa en bra router emellan ökar säkerheten. Tänker främst på Wifi då.

Någon med god kunskap som vet en del? Oerhört tacksam för hjälp

Önskar alla en trevlig helg
Om du inte litar på deras router så kan du köpa dig en egen router och be dom brygga sin router. Då kommer trafiken som går in i Com Hem´s router att bara skickas vidare utan att den gör något som sedan fördelar ut till alla dess enheter. Kör du ingen TV eller telefoni via Com Hem så kan du skippa deras router helt.
Citera
2019-01-12, 12:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Om du inte litar på deras router så kan du köpa dig en egen router och be dom brygga sin router. Då kommer trafiken som går in i Com Hem´s router att bara skickas vidare utan att den gör något som sedan fördelar ut till alla dess enheter. Kör du ingen TV eller telefoni via Com Hem så kan du skippa deras router helt.
Den fungerar utmärkt bara att ja har hört att säkerheten är bajs på den men sen ska man väl inte tro på allt man läser. Har en oöppnad router liggandes som jag kan använda.

Vi kör Tv på ComHem en box kallad TiVo. Vill jag påpeka
Citera
2019-01-13, 04:46
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Om du inte litar på deras router så kan du köpa dig en egen router och be dom brygga sin router. Då kommer trafiken som går in i Com Hem´s router att bara skickas vidare utan att den gör något som sedan fördelar ut till alla dess enheter. Kör du ingen TV eller telefoni via Com Hem så kan du skippa deras router helt.

Det är en DOCSIS tre-hål-i-väggen-modem med inbyggd router.

Hittar ingen manual men du kanske har en eller kan titta i inställningarna.
Vad du ska titta efter är WiFi Security. Där ska man kunna ställa in WPA, WPA2, WEP. Vd har du att välja på där?

Det är det enda som kan påverka säkerheten på det trådlösa.
Länk till uppgiften om dålig säkerhet, tack.
Citera
2019-01-13, 16:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Om du inte litar på deras router så kan du köpa dig en egen router och be dom brygga sin router. Då kommer trafiken som går in i Com Hem´s router att bara skickas vidare utan att den gör något som sedan fördelar ut till alla dess enheter. Kör du ingen TV eller telefoni via Com Hem så kan du skippa deras router helt.
Lånar tråden lite då jag har samma funderingar. Jag har en MediaAccess TG799vac och har bredband och IP-TV via den. Innebär det att bryggning skulle göra att jag inte kan köra IP-TV eller kommer även det kunna gå via min ASUS-router?
Citera
2019-01-14, 08:40
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Lånar tråden lite då jag har samma funderingar. Jag har en MediaAccess TG799vac och har bredband och IP-TV via den. Innebär det att bryggning skulle göra att jag inte kan köra IP-TV eller kommer även det kunna gå via min ASUS-router?

Denna tråden är om bredband via ComHem kabelTV. Det verkar inte du ha eller....?

Telia använder TG799vac till sitt fiber. Man kan be dem brygga den och då kan du ansluta din egen router till port 4. De andra LAN-portarna fungerar som vanligt med IP-TV och telefoni.

IP-TV går via VLAN alltså ett virtuellt VLAN åtminstone hos Telia.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2019-01-14 kl. 08:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback