Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-12, 11:10
  #1
Medlem
Skeldersans avatar
Hej!

Har en rtAC68u router från Asus. Jag vill kunna använda .local adresser istället för ipadresser, men det verkar inte fungera. Pingar jag en ip-adress på en enhet på nätverket får jag svar, men inte om jag försöker använda vad den borde ha för .local adress.

Några råd om inställningar jag behöver ändra?
Citera
2019-01-12, 11:14
  #2
Medlem
BNCs avatar
Vad har du gjort för DNS-inställningar i routern?

Är datorn du använder, inställd på att använda routerns DNS?
Citera
2019-01-12, 11:14
  #3
Medlem
BortkastatNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Hej!

Har en rtAC68u router från Asus. Jag vill kunna använda .local adresser istället för ipadresser, men det verkar inte fungera. Pingar jag en ip-adress på en enhet på nätverket får jag svar, men inte om jag försöker använda vad den borde ha för .local adress.

Några råd om inställningar jag behöver ändra?


Du behöver lägga in de domän du vill använda i en DNS server. Vet inte om din routers DNS server har den funktionen, om inte så kan du antigen lägga in domänen i din dators host fil eller införskaffa typ en raspberry pi och köra den som DNS om du inte redan har någon annan dator som kan agera DNS åt dig.
Citera
2019-01-12, 11:20
  #4
Medlem
Skeldersans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Vad har du gjort för DNS-inställningar i routern?

Är datorn du använder, inställd på att använda routerns DNS?

Under DHCP-inställningarna har jag valt DNS som routerns IP, 192.168.1.1

Ja, datorn jag pingar ifrån använder routerns DNS.
Citera
2019-01-12, 11:28
  #5
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Under DHCP-inställningarna har jag valt DNS som routerns IP, 192.168.1.1

Ja, datorn jag pingar ifrån använder routerns DNS.

Du måste ju konfigurera domännamnen i routerns DNS också, annars händer ingenting.
Förutsatt att routern i fråga har stöd för det.
Citera
2019-01-12, 11:35
  #6
Medlem
Skeldersans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Du måste ju konfigurera domännamnen i routerns DNS också, annars händer ingenting.
Förutsatt att routern i fråga har stöd för det.

Osäker på hur du menar, inte så haj på det här..

Jag har möjlighet att fylla i "RT-AC68U's Domain Name:"

Edit:

Det verkar som att några enheter fungerar, men inte andra.
Kan tex pinga nas.local, men inte en raspbberypi som kör octoprint och borde nås på octoprint.local
__________________
Senast redigerad av Skeldersan 2019-01-12 kl. 11:46.
Citera
2019-01-12, 12:30
  #7
Medlem
BortkastatNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Osäker på hur du menar, inte så haj på det här..

Jag har möjlighet att fylla i "RT-AC68U's Domain Name:"

Edit:

Det verkar som att några enheter fungerar, men inte andra.
Kan tex pinga nas.local, men inte en raspbberypi som kör octoprint och borde nås på octoprint.local


Gissar på att routern i fråga söker i sitt DHCP register med hjälp av hostnamn, detta är sällan en bra lösning i de långa loppet.

Googlade på din router och ser ut som att de ska gå att lägga till saker i DNSen på den, dock så måste man SSHa in på den för att göra de. Om de bara är att SSHa in på den eller om man måste "hacka" sig in i den låter jag vara osagt.

skulle dock rekommendera att en extern DNS. Nåt som kan vara värt att kika på är pihole. Den hjälper till att automatisera själva DNS installationen. Annars så kan man gå den lite mer svåra vägen och installera nått som ex PowerDNS, bind eller dnsmasq. Kör själv en PowerDNS + PowerDNS-Admin lösning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback