Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-13, 06:30
  #61
Medlem
Johan-Palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Vatten på el är väl inte direkt smart🙄

Slänga en hink vatten på ett brinnande eluttag känns spontant inte så smart, men nu är jag ju ingen elektriker eller så.

Har en mobil med snabbladdning och förvånansvärt lång batteritid, så jag behöver nästan aldrig ladda

Försöker undvika att ladda på natten. Dels för att den laddar från 0-100 på typ en timma, dels för att jag fått för mig att batteriet blir kasst. Vet inte hur bra det stämmer.
Citera
2019-01-13, 07:14
  #62
Medlem
AttansNedranss avatar
Nån som vet om det finns brandsläckare i form av "sprayburkar" för små bränder i tex elprylar där en hink vatten kanske inte alltid är det fiffigaste?

För övrigt kan jag rekommendera OnePlus 6T - laddar snabbt som satan och håller länge.

Edit: hittade själv Houseguard släckspray. Ställ ut på strategiska ställen.
__________________
Senast redigerad av AttansNedrans 2019-01-13 kl. 07:21.
Citera
2019-01-13, 08:47
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Nån som vet om det finns brandsläckare i form av "sprayburkar" för små bränder i tex elprylar där en hink vatten kanske inte alltid är det fiffigaste?

För övrigt kan jag rekommendera OnePlus 6T - laddar snabbt som satan och håller länge.

Edit: hittade själv Houseguard släckspray. Ställ ut på strategiska ställen.

Du behöver inte tömma hela brandsläckaren , annars är alltid en brandfilt att rekommendera.
Citera
2019-01-13, 09:04
  #64
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Du behöver inte tömma hela brandsläckaren , annars är alltid en brandfilt att rekommendera.
Tack för illustrationen. Vad säger ni brandskyddsexperter om detta: är brandsläckaren lika pålitlig om man använt den lite grann eller blir det något problem med funktionaliteten?
Citera
2019-01-13, 09:06
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Tack för illustrationen. Vad säger ni brandskyddsexperter om detta: är brandsläckaren lika pålitlig om man använt den lite grann eller blir det något problem med funktionaliteten?

Inga problem alls, du kan till och med fylla på en brandsläckare - men som sagt är en brandfilt bäst. Brandsläckare medför diverse problem för inventarier runt omkring branden.

Illustrationen kom för synnerligen efterblivet inlägg, ditt senaste inlägg förtjänar en med, såvarsegod!
__________________
Senast redigerad av divadude 2019-01-13 kl. 09:08.
Citera
2019-01-13, 09:31
  #66
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Inga problem alls, du kan till och med fylla på en brandsläckare - men som sagt är en brandfilt bäst. Brandsläckare medför diverse problem för inventarier runt omkring branden.

Illustrationen kom för synnerligen efterblivet inlägg, ditt senaste inlägg förtjänar en med, såvarsegod!
Det är aldrig efterblivet att fråga!
Citera
2019-01-13, 12:02
  #67
Medlem
Tänk vad folk toknojar över om man kan eller vågar ladda en mobil över natten, som om det var nån risk att ens räkna med jämfört med allt annat vi lever med dagligen, som folk knappt ens ögnar en tanke...

Jämför statistik och risk att ladda en mobiltelefon över natten med att cykla på våra vägar, gå över gatan, köra bil, åka skidor eller vad fan som helst, så kanske det klarna lite....
Citera
2019-01-13, 12:49
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Här än en av åtskilliga fakta som säger samma sak.
https://amp.svt.se/nyheter/vetenskap...len-till-max-1

Låt oss kolla på vad den där artikeln verkligen säger.

"– I toppläget, när man laddat mobilen till 100 %, är risken för oönskade reaktioner som skadar bland annat elektrolyten högre, säger Matilda Klett. På lång sikt leder det till att mindre energi kan tas upp i batteriet vid laddning, och att batteritiden blir kortare, och då laddar batteriet ur snabbare."

I en klinisk batterimiljö (som i ett labb) kan man alltså konstatera att batteriet i "toppläge" ökar risken för diverse problem och livslängd.

Vi benar ut det.
Batteriet i en iPhone exempelvis, när det sitter i telefonen och laddas genom telefonen, hamnar aldrig i det toppläge som forskaren pratar om. Mjukvaran förhindrar detta. Procentindikatorn du ser på skärmen är en konsumentsak, för konsumentens beteende och användning, inte en korrekt mätning av batteriet. Alltså:
1. Telefonens 100% är aldrig batteriets faktiska , kemiska 100%.
2. Telefonens 0% är aldrig batteriets faktiska 0% eftersom det då aldrig hade gått att ladda igen.

Det är heller inte så att laddaren tokmatar in ström i enheten över natten som ni verkar tro. Mjukvaran förhindrar laddning efter 100% och då ligger dessutom redan spärren som undviker batteriets faktiska 100% (som noterat ovan).

Sedan står även:
"Ett annat vanligt ”fel” är att ha mobilen i byxfickan. Där är det nämligen för varmt för litiumjonbatteriet. – Temperatur har stor påverkan på litiumjonbatteriers livslängd – även det är länkat till oönskade reaktioner. Batteriet ska inte förvaras vid 37 grader, om man kan undvika det. "


... så då kan ni ju sluta bära telefonen i fickan också omedelbart.

Jag blir på riktigt mörkrädd över det jag läser i den här tråden, folk som har timers, folk som laddar bara i vissa procent, brandberedskap. Det är helt orimligt och jag garanterar att ni har farligare produkter i hemmet än en mobilladdare.
__________________
Senast redigerad av hustak 2019-01-13 kl. 12:53.
Citera
2019-01-13, 13:14
  #69
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Låt oss kolla på vad den där artikeln verkligen säger.

"– I toppläget, när man laddat mobilen till 100 %, är risken för oönskade reaktioner som skadar bland annat elektrolyten högre, säger Matilda Klett. På lång sikt leder det till att mindre energi kan tas upp i batteriet vid laddning, och att batteritiden blir kortare, och då laddar batteriet ur snabbare."

I en klinisk batterimiljö (som i ett labb) kan man alltså konstatera att batteriet i "toppläge" ökar risken för diverse problem och livslängd.

Vi benar ut det.
Batteriet i en iPhone exempelvis, när det sitter i telefonen och laddas genom telefonen, hamnar aldrig i det toppläge som forskaren pratar om. Mjukvaran förhindrar detta. Procentindikatorn du ser på skärmen är en konsumentsak, för konsumentens beteende och användning, inte en korrekt mätning av batteriet. Alltså:
1. Telefonens 100% är aldrig batteriets faktiska , kemiska 100%.
2. Telefonens 0% är aldrig batteriets faktiska 0% eftersom det då aldrig hade gått att ladda igen.

Det är heller inte så att laddaren tokmatar in ström i enheten över natten som ni verkar tro. Mjukvaran förhindrar laddning efter 100% och då ligger dessutom redan spärren som undviker batteriets faktiska 100% (som noterat ovan).

Sedan står även:
"Ett annat vanligt ”fel” är att ha mobilen i byxfickan. Där är det nämligen för varmt för litiumjonbatteriet. – Temperatur har stor påverkan på litiumjonbatteriers livslängd – även det är länkat till oönskade reaktioner. Batteriet ska inte förvaras vid 37 grader, om man kan undvika det. "


... så då kan ni ju sluta bära telefonen i fickan också omedelbart.

Jag blir på riktigt mörkrädd över det jag läser i den här tråden, folk som har timers, folk som laddar bara i vissa procent, brandberedskap. Det är helt orimligt och jag garanterar att ni har farligare produkter i hemmet än en mobilladdare.
Bästa inlägget i denna tråden, och dessutom det med mest sanning i
Citera
2019-01-22, 00:56
  #70
Medlem
Jag håller med hustak och vissa andra här i tråden. För att öka livslängden på ett batteri låter tillverkaren inte produkten bli laddad till ens maxkapacitet. Det skulle slita alldeles för mycket. Detta förfarande gäller även för batteriet i elbilar.
Citera
2020-12-31, 09:16
  #71
Medlem
Väcker denna tråd igen.

Hur många laddar på natten?

Elbil är en självklarhet men den står utomhus. Tänker mer på andra enheter. Vissa saker är ofrånkomliga som t ex larm vilket alltid har strömförsörjning men ett backup-batteri som laddas konstant.

Antar att det är enheter med batterier som påstås vara farliga?

Vad kan man göra för att fortsätta kunna nattladda med lugn i själen?

Bra brandvarnare är en självklarhet. 3 timmars timer på laddningen?
En metallåda att lägga enheten som laddas i?

Är det batteriet i enheten som löper störst risk att börja brinna eller är det laddaren/strömadaptern som fattar eld i uttaget?
Citera
2020-12-31, 10:21
  #72
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Är det batteriet i enheten som löper störst risk att börja brinna eller är det laddaren/strömadaptern som fattar eld i uttaget?
Brukar vara laddare från Kina som är problemet

https://www.thesun.co.uk/news/873580...e-house-blaze/

När det gäller batteriet skulle jag rekommendera en mobil som har stöd för att batteriet laddas som mest innan larmet på mobilen ringer (Adaptive Charging). Finns vad jag vet till Pixels mobiler, samt Apples.

Annan bra idé kan ju vara att stoppa i laddaren när du kommer hem så den redan är färdigladdad när du går och lägger dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback